Магистрала „Хемус“ опасна за шофьорите

Разрушена при сблъсък мантинела е оставена да се дочупи и ръждяса докрай.

Доклад на Института за пътна безопасност

Риск от катастрофи заради сбъркани знаци, скъсани мантинели, дупки и пукнатини по платното 

Настилката е под минималните изисквания

Магистрала “Хемус” е път с висок риск от настъпване на тежки пътно-транспортни произшествия.

Необходими са незабавни действия за обезопасяване от стопаните на пътя - Агенция “Пътна инфраструктура”. Това обявиха днес от Института за пътна безопасност и публикуваха доклад от международен одитор, изследвал общото състояние на преградните съоръжения, пътната настилка и състоянието на пътната сигнализация - знаци и маркировка.

Обследването е извършено на 18 януари от инж. Методий Стелиянов, одитор по пътна безопасност и експерт по отстраняване на “черни точки” към Технологичния университет в Куинсленд, Австралия. На няколко пъти той е работил по доклади за обезопасяването на участъци и у нас, като например на Аспаруховия мост през 2020 г., на магистрала “Струма” през ноември 2021 г., когато при автобусна катастрофа загинаха 45 граждани на Северна Македония и др. Днес инж. Стелиянов бе отново на терен на магистрала “Струма”, уточниха от Института за пътна безопасност пред “Труд”.

Обърнат знак на входа на една от тръбите на тунел “Витиня”.

“Констатирано е, че обезопасителните съоръжения са високорискови и не са в състояние да извършат необходимата работа съгласно изискванията на краш-тестовете. Тези съоръжения са опасни и са способни да причинят разкъсвания или ампутации на крайници на пътуващите с автомобили и мотори”, се сочи в доклада.

“Пътната настилка не отговаря и на минималните нормативни изисквания за безопасност. Съществува риск от загуба на контрол върху моторното превозно средство (МПС) поради агресивните деформации и задържането на вода върху настилката. Поради високите скорости на движение, които са характерни и желани за магистрален път, са възможни сериозни или фатални наранявания”, пишат от Института. И добавят, че сигнализацията със знаци и маркировката, включително и в тунелите, не отговарят на приетите стандарти.

Накрая от Института напомнят на регионалния министър Гроздан Караджов, че носи пряка отговорност за действията и бездействията на Агенцията “Пътна инфраструктура”, включително и наказателна. И твърдят, че в АПИ са постъпили десетки сигнали за опасности по магистрала “Хемус” през последния месец, но реакция не е последвала.

Из доклада на инж. Методий Стелиянов

Стоят знаци за ремонт, ремонт няма

Светлоотразителните знаци в тунелите са занемарени

Светлоотразителните знаци и изтритата маркировка в тунела карат шофьорите да настъпват газта, за да избягат по-бързо оттам.

“Стопанинът на пътя предупреждава, че предстоят участъци от магистралния път, които са в ремонт (знаци А23), но ремонтни дейности не се извършват. Това пример за подвеждаща информация, тоест - водачите са предупредени за опасности, които не съществуват... В случай, че сигнализацията не е логична е еднородна, тя губи респектиращите си качества и водачите започват да я игнорират”. Това записал в доклада си международния одитор инж. Методий Стелиянов.

Експертът е изследвал лично 25 км от “Хемус” - от изхода на София до тунел “Витиня” включително, като в двете посоки това прави 50 км. Обърнал е специално внимание на ТИР паркинга край с. Жерково и на мястото за почивка при паметника на Гунди и Котков. И на двете места е констатирал, че при маневри за включване в главния път кривите са недостатъчно дълги и има опасност от удар в гръб, тъй като автомобилите влизат в трафика с ниска скорост.

Стар български обичай - стоят знаци за участък в ремонт, който отдавна е свършил.

Освен, че на няколко места одиторът е снимал разкъсани и непоправени мантинели, той сочи и участък, в който изобщо липсва разделителната ограда между срещуположните платна. Такъв например има пред тунел “Витиня” в посока Варна, където няколко години движението бе отклонявано да минава само през едната тръба, докато другата се ремонтираше.

“Състоянието на пътната настилка и при двете платна за движение е лошо, характеризира се с много неравности, деформации, дупки и пукнатини. Естеството на самите повреди не е “стихийно” (поради неконтролируем природен феномен - б. а.), те се дължат на липса на своевременна поддръжка”, убеден е инж. Стелиянов. И сочи, че по настилката се задържа вода, която при замръзване от една страна повишава риска от загуба на контрол над волана на автомобила, от друга - води до допълнителни и още по-големи пукнатини и дупки, също опасни за шофьорите, когато тръгнат да ги заобикалят.

Специалистът има и доста забележки към тръбите на тунел “Витиня”, отворен и в двете посоки след продължителен ремонт през март 2021 г. Той установява, че маркировката и сигнализацията и в двете тръби е занемарена, а светлоотразителната им способност - нарушена. “Слабата им видимост създава усещане у водача за по-широки ленти за движение, при което се наблюдава, че скоростта на движение на МПС нараства, а липсват повтарящи се знаци за ограничението на скоростта”, пише в доклада си инж. Стелиянов.

Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност пред “Труд”: Трябват мерки за обезопасяване, не цялостен ремонт

“Започнахме от “Хемус” като поканихме изтъкнат чуждестранен експерт, идеята ни е той да направи одит за безопасност на всички магистрали в България”, каза пред “Труд” инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност.

“Малко след встъпването си в длъжност регионалният министър Гроздан Караджов призова гражданите да му изпращат сигнали за неизправности е опасности по пътищата. От Института решихме да му отговорим по този начин, като тук думата има специалист, който от години работи по обследване на пътната инфраструктура. Да, мнението на гражданите е важно, но често пъти водачите свикват с нередностите, примиряват се с тях, с времето спират да им обръщат внимание. Настояваме за отговор от г-н Караджов. В случая е важно да се подчертае, че нашият доклад е изготвен, за да бъдат отстранени опасностите по магистралата, тоест - нужни са мерки за обезопасяване, а не за цялостен ремонт, който изисква планиране, много средства и т. н”, поясни инж. Милчев.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България