МОН предлага регулация на дистанционното обучение във ВУЗ-овете

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев предлага проект на постановление на Министерския съвет за приемане на Наредба за държавните изисквания за организиране на дистанционна форма на обучение във висшите училища. Проектът е публикуван за обществено обсъждане.

Действащата към момента Наредба е приета през 2004 г. и от тогава не е актуализирана.

Пандемията от COVID-19, както и съвременните тенденции в областта на дигиталните технологии, в съчетание със стратегически документи на национално и европейско ниво, обуславят необходимостта от осъвременяване на нормативната рамка за провеждане на дистанционна форма на обучение. Във връзка с това със заповед на министъра на образованието и науката e сформирана работна група, която e разработила проект на наредба в съответствие с всички съвременни изисквания, информира БТА.

В работната група влизат представители на Министерството на образованието и науката, на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий", на Пловдивския университет "Паисий Хилендарски", на Русенския университет "Ангел Кънчев", на Стопанската академия "Димитър А. Ценов", на Софийския университет "Св. Климент Охридски", на Техническия университет в София и на Националния център за дистанционно обучение.

Проектът на наредба е съгласуван и с Националната агенция за оценяване и акредитация /НАОА/, която се предвижда да оценява дистанционната форма на обучение на два етапа - оценяване на равнището на средата в съответното висше училище и оценяване на възможностите за провеждане на дистанционно обучение по конкретно професионално направление или специалност от регулираните професии.

Предвижда се, освен за придобиване на степен на висше образование, висшите училища да могат да организират дистанционна форма на обучение и за повишаване на квалификацията на специалисти с висше образование, както и за продължаващо и допълнително обучение по професионално направление, специалност от регулираните професии или по професионално направление, съответстващо на учебен предмет или модул от училищната подготовка, за които са получили програмна акредитация от НАОА.

Регламентира се и възможността за дистанционно провеждане на семестриални и държавни изпити и видеоконферентна защита на дипломни работи. Висшите училища следва да осъществяват дистанционна форма на обучение на базата на съответна среда за дистанционно обучение - част от информационната им инфраструктура. Тя включва:

- вътрешни правила за организация и развитие на електронното обучение;

- научно-преподавателски, административен и технически състав с компетентности в областта на електронното обучение;

- специално създадено към висшето училище обслужващо звено за дистанционно обучение;

- стандарти и процедури за проектиране, създаване и лицензиране на електронни учебни дейности и ресурси;

- електронни учебни и административни дейности;

- хранилище на електронни учебни курсове, дейности и ресурси, включително на електронни тестове;

- системи за управление на електронно базирани оценявания с установяване на опити за плагиатство и със съхраняване на изпитни данни в електронен архив поне за 5 години;

- система за идентификация на студентите и контрол на съответните процедури - в случаите на електронно провеждане на изпити и оценяване;

- софтуерни платформи за дистанционно обучение

Регламентира се изискване висшите училища да изграждат, поддържат и развиват своя информационна инфраструктура.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България