На осем гранични пункта: Милиционерщина, облечена в закон

Предизвестеният хаос от проверките за глоби прилича на вредителство по смисъла на Наказателния кодекс

Тапите - от първия ден на туристическия сезон

Огромни колони от автомобили се очакват от утре на граничните пунктове, на които ще се правят проверки за неплатени глоби. Както писа “Труд”, най-големите тапи се очакват на Кулата, където няма достатъчно паркинг места, на които длъжниците да бъдат отделяни за 2 часа.

Според замисъла на МВР всеки шофьор - независимо дали е българин или чужденец, който дължи суми по влезли в сила Наказателни постановления (НП) или фишове, трябва да бъде отделян за 2 часа, през които да реши дали ще плаща, или ще приеме да му се наложат принудителни административни мерки по Закона за движение по пътищата (ЗДвП) - вземане на книжката и спиране на автомобила от движение, ако е негова собственост. И двете мерки, съответно по чл. 171 т.1, буква “д” и т.2 буква “к” от ЗДвП, действат до момента на заплащане на глобата. Такива ПАМ се налагат и в момента при спиране на пътя от патрул на КАТ, който установи, че водачът или пътниците в колата дължат пари за глоби.

На границата обаче, където пътуват стотици хиляди хора и автомобили, спазването на тези точки и букви от ЗДвП прилича повече на вредителство по чл. 107 от Наказателния кодекс. Текстът по Глава първа предвижда при тежки случаи и до 15 г. затвор за всеки, “който с цел да отслаби властта или да є създаде затруднения, разстройва или подравя промишлеността, транспорта, селското стопанство, паричната и кредитната система, други стопански отрасли или отделни стопански предприятия, като използува държавни учреждения, стопански предприятия или обществени организации, като възпрепятствува тяхната дейност” и т. н.

Засега проверките на глобите към КАТ са само на граничните пунктове Калотина със Сърбия и Кулата с Гърция. До дни обаче предстои да започнат и при Дуранкулак и на двата моста към Румъния при Видин и Русе, на Златарево, Маказа и Капитан Андреево. Тогава тапите ще запушат и тях.

Професор Пламен Киров:

Нарушават се конституционни права на гражданите

Мярката всъщност нарушава конституционни права и е неадекватна. Това заяви пред “Труд” Пламен Киров, бивш конституционен съдия. Ето какво каза той:

В Конституцията, в чл. 35 категорично е закрепено правото на свобода на избор на местожителство, както и свободното придвижване в територията на страната, както напускането и връщането на територията на страната. Това е конституционно право и естествено може да бъде ограничено само когато друга конституционна ценност е застрашена. Основание са правни норми, приети със закон - за защита на националната сигурност, на народното здраве и правата и свободите на другите граждани.

В коя хипотеза сме? Нито една. Националната сигурност дали е застрашена, че едно лице дължи глоби, или какви права на други граждани застрашава? Не е извършено престъпление, няма данни да иска да се укрие и т. н. В същата Втора глава на Конституцията има задължение на гражданите да плащат данъци и такси, установени със закон. Питам - ако едно лице дължи глоба по административна санкция, например по Закона за движение по пътищата, ще го санкционираме - ще го принудим да си плати глобата, като го оставим на КПП-ето... В същото време друго лице може да не си е платило данъците, но него няма да го спрем.

Адвокат Петър Славов:

Системата не отчита, ако електронни фишове се обжалват 

“Логичният въпрос е дали от МВР е направена добра организация и оценка на въздействието при въвеждането на тази мярка по границите”, коментира пред “Труд” адвокат Петър Славов, бивш депутат от 43-то НС.

“Отделен въпрос е доколко е надеждна самата система за отчет на глобите, налагани по Закона по движение по пътищата. Свидетели сме на множество случаи с хора, които са платили, но въпросната система на КАТ - поради дребна грешка или по някаква друга причина не е отчела това плащане и там продължават да се водят, че дължат. Вероятно е нужно да си носят някакъв документ, че са извършили плащане, без да е ясно дали с него ще могат да удостоверят пред служителя на граничния пункт. Възможно е някои хора да просто да решат да платят втори път, само и само да не се попречи на пътуването им. Другият голям проблем е, че тази система не отчита кога едно наказателно постановление (НП) се обжалва. Тогава то не е влязло в сила, а принудителните административни мерки по закона се налагат само в случай, че не са платени задължения по влезли в сила НП. Това става с електронните фишове за превишена скорост, които са връчени, обжалват се, а в системата се води, че НП по тях са влезли в сила и се дължи глоба”, обясни адвокат Славов.

За сметка на нарушителя 

ЧСИ пак искат да събират насила глоби от КАТ 

55 милиона лева дължат шофьорите

Шофьорите с най-много неплатени глоби да бъдат дадени на частен съдебен изпълнител (ЧСИ). Това предложи за пореден път в изявление по Би Ти Ви председателят на Камарата на частните съдебни изпълнители Георги Дичев.

Както писа “Труд”, от 2016 г. насам МВР е предало на НАП за принудително изпълнение глоби, наложени с наказателни постановления и фишове за 109 млн лв. От агенцията за приходите уточниха, че са събрали 54 млн. лв., тоест - че имат да събират още 55 млн. лв.

Дичев уточнява, че предложението им е само за т. нар. рецидивисти - тези шофьори, които “са с множество санкции, и въпреки това продължават да застрашават живота и здравето на хората”.

“Нека да им запорираме банковите сметки на тези хора, нека да им запорираме скъпите коли, нека да си платят разходите по делата и да видим дали ще продължат да безчинстват по улиците”, предлага Дичев, като посочи, че когато от НАП събират глобите на КАТ, разходите се поемат от бюджета, а когато действат ЧСИ - сметката се плаща само от конкретния нарушител.
Идеята не е нова и е предлагана поне 10-ина пъти досега, но от МВР не се съгласяват главно заради неуредиците с електронната система на КАТ за глобите. Например - там продължават да се водят, че не са платили хора, които обжалват в съда, други - които са спечелили делата и глобите са паднали, но в полицейския компютър, кой знае защо, това не е записано.

Омбудсманът Диана Ковачева:

Законът за движение по пътищата не трябва да нарушава конституционни права, гарантирани и от ЕС

„Няма никакво съмнение, че всеки, който нарушава правилата на пътя, трябва да плати глобата, която му е наложена за неправомерно поведение. Но е необходимо много внимателно да се следи прилагането на подобна разпоредба.“ Това заяви омбудсманът Диана Ковачева в предаването „Важното, казано на глас“ по bTV радио. Коментарът й бе в отговор на въпрос дали се нарушават правата на гражданите с решението, водачите, които имат неплатени глоби към КАТ, да не могат да напускат страната, докато не си платят задължението, като това се отнася и за останалите пасажери в автомобила. Такъв контрол ще има на 8 от граничните пунктове, като на ГКПП „Калотина” вече действа от 3 юни насам.

Според решението, шофьорите, на които за първи път се връчват наказателните постановления ще имат право да продължат пътя си и да направят плащане до 14 дни. Водачите, които са с влезли в сила глоби трябва да платят на ПОС терминали на граничните пунктове, в най-близката банка, или да се разделят с книжката и талона на колата. За неплатени глоби ще се проверяват и останалите пасажери в колата. Така всички те ще трябва или да платят, или да се откажат от пътуването. 

„В тази връзка е важно да отбележа, че към момента при влизане или излизане от Република България на проверка от страна на органите на Главна Дирекция „Гранична полиция“ подлежеше единствено валидността на лична карта или паспорт, с които пътуват гражданите“, посочи омбудсманът. 

Доц. Ковачева припомни също, че през 2011 г. бившият омбудсман г-н Константин Пенчев е сезирал КС за подобен казус – да не се издават лични документи на граждани, ако те не са платили своите данъци.  

„Упражняването на конституционни права не може да бъде свързано с изпълнението на задължения. Удовлетворяването на надлежно установените публични и частни задължения трябва преди всичко да бъде насочено не към санкциониране на личността на длъжника, а неговото имущество. И в случая е важно да напомним, че конституционното право на свободно придвижване и правото да напуснеш страната, когато решиш, са основни права, включително гарантирани и от правото на Европейския съюз“, категорична бе Ковачева. (Съгласно чл. 35, ал. 1 от Основния закон, всеки има право свободно да избира своето местожителство, да се придвижва по територията на страната и да напуска нейните предели. Правото да се напуска страната може да се ограничава със закон, само за защита на изключително важни обществени интереси – от естеството на националната сигурност и народното здраве или за защита на правата и свободите на други граждани).

„Налаганите ограничения, от страна на държавата, следва да бъдат съобразени с принципа на пропорционалност на мярката, включително и относно решението за какъв размер глоби ще се прилага разпоредбата. Да не говорим, че ако се сложат ПОС терминали, това  означава, че има очакване, че всеки гражданин има дебитна или кредитна карта, за да плати на място. Представете си едно семейство с две деца, с бюджет за почивка, на границата ги спират и половината от парите им отиват да си платят глобата, за да продължат, или да трябва да продължат пеша“, даде пример омбудсманът.

„Безспорно е, че неизрядните водачи следва да бъдат санкционирани, съгласно законовите разпоредби, но проблем с така въведената система възниква в случаите, когато гражданите не са били уведомени за издадените наказателни постановления и същите не са им връчвани по надлежния ред, за да могат да заплатят наложената им глоба или евентуално да обжалват постановленията. Съгласно чл. 58 ал. от Закона за административните нарушения и наказания, ако нарушителят не е намерен на посочения от него адрес и новият му адрес е неизвестен, наказващият орган може да отбележи това върху наказателното постановление и то се счита за връчено от деня на отбелязването. При това положение, водачите на моторни превозни средства биха се оказали в ситуация да не могат да продължат пътуването си, без да им е била дадена възможност да реагират спрямо установено по надлежния ред извършено от тях нарушение на Закона за движение по пътищата“, заяви доц. Ковачева.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България