Триумф за „Каръшко чукане или шантаво порно“
Изненадващо нямаше американски филм
Талантливият румънски режисьор Раду Жуде (1977) попълни своята колекция от „мечки“ и със златната статуетка за най-добър филм от 71-то издание на Берлинале. На първата онлайн част от фестивала (1-5 март 2021) новият му филм с международно заглавие „Bad Luck Banging or Loony Porn” му донесе най-голямото отличие след „Сребърната мечка“ като най-добър режисьор преди 6 години с „Аферим“ (2015) със сюжет от началото на 19 век.
Сега новото „Каръшко чукане или шантаво порно“ го представя като оригинален автор (той е и сценарист), който активно търси днешна актуалност на темата. Сюжетната завръзка е достатъчно пикантна: домашно секс видео на учителка със съпруга й попада, неизвестно как, в интернет и става скандален хит! Раду Жуде построява филм – триптих от самостоятелни части, които обаче успешно извеждат важната идея за проекцията на дребнавите битови конфликти върху фона на големите исторически разломи в обществото и тревожните съвременни дисонанси в глобалните социо-културни процеси.
Безспорно, добра и впечатляваща авторска идея, за която можем да гадаем как ще се пласира при широкото разпространение на филма. Но режисьорът очевидно е помислил и за това с пикантното заглавие и тънкия хумор, който присъства на екрана.
Преди осем години друг румънски режисьор - Калин Петер Нетцер, взе същата златна статуетка за „Ембрионална поза“ (2013). През 2018 г. „Златната мечка“ също отиде в Румъния за филма „Не ме докосвай“ на реж. Адина Пинтилие (сега тя бе член на журито). Тогава и ние се докоснахме до мечтаната статуетка като страна – копродуцент.
А народната поговорка казва, че „ако мечката играе у съседите, ще дойде и при нас”. Продължаваме да я чакаме като титулярен официален гост!
Берлинале винаги е показвал специално внимание към азиатското кино заради интересните процеси в него или просто за да открие и даде път на добри филми и талантливи автори. И сега не измени на тази си ориентация. При съкратената конкурсна програма само от 15 заглавия (заради пандемичната година), японският филм „Колело на късмета и фантазията“ на режисьора Рюсуке Хамагучи напълно заслужено получи Голямата награда на журито „Сребърна мечка“.
Неговият осми игрален филм е сглобен от 3 любовни етюда, които неусетно и магнетично печелят зрителя. За най-добър сценарий пък бе отличен много опитният и талантлив корейски режисьор Хон Сан-су за „Интродукция“ - елегантен и емоционален сонет в изящни черно-бели кадри. Той вече има „Сребърна мечка“ за „Жената, която бяга“ от миналата година.
„Сребърна мечка" като най-добър режисьор заслужи унгарецът Денеш Наги за игралния си дебют „Естествена светлина" – суров разказ за Втората световна война, когато 100 хиляди унгарски войници са заедно с немските окупационни части в Съветския Съюз.
„Сребърна мечка“ заслужиха и домакините за единствения документален филм в основния конкурс „Г-н Бахман и неговия клас“ на реж. Мария Шпет. Филмът изследва актуалната тема за мигрантите в Германия чрез продължително наблюдение (3 часа и 37 минути) в мултинационален училищен клас (сред тях и български ученик на име Хасан). Иначе немските филми в конкурса бяха общо 4 плюс 2 копродукционни участия.
А латиноамериканското кино, което също е „запазена“ територия на Берлинале през годините, и сега намери място с мексиканския „Полицейски филм“ (реж. Алонсо Руизпаласио) – добро зрителско развлечение със „Сребърна мечка“ за специалния принос на монтажа. Филмът обаче е продукция на стрийминг гиганта Netflix и e негов пробив на Берлинале.
Но пък в основния конкурс, изненадващо, нямаше американски филм! Предни години те биваха поне 2-3 и то в навечерието на наградите „Оскар“. Но сега всичко се обърка от засадите на корона вируса. Време е да се измисли и фестивална ваксина!
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш