Най-голямата тайна на Московското метро

За работниците на тайните линии са построени чисто нови къщи.

Железница имала ключова роля в плановете на Сталин

Трябвало е да евакуира държавните служители в случай на ядрена атака

Жителите на Москва използват метрото всеки ден и да са под земята за тях е напълно обикновено събитие, но има и друга страна на метрото, за която се знае малко. Още при проектирането на маршрутите му, инженерите работят и по секретни линии. По време на строителството на втората линия, открита през 1937-1938 г. година съществува проект и на станция “Съветска”, която е между станциите “Площад Свердлов” (“Театрална”) и “Маяковская”.

Сталин решава да оборудва “Съветская” за подземен щаб на държавната отбрана. Станцията дори не е отворена, тъй като разстоянието между гарите е голямо, едва през 1979 г., след откриването на станция “Тверска”, разстоянието между гарите е разделено на две части.

Изграждането на тунела по линията Арбат-Покровска започва преди войната, това е връзката между Кремъл и бункерите на Сталин. По време на строежа на подземната железница се предвижда да се построи стадион, под който да се оборудва бункер за Сталин с достъп до трибуните. Изградени са два тунела за автомобили, единият към Кремъл, а другият към метростанция “Саколджики”. От гара “Измайловски парк” също има път към бункера. Подобен тунел от 37 километра стига до дачата на Сталин в Кунчево.

По време на бомбардировките над Москва през юли 1941 г. метрото се използва като бомбоубежище. Сталин заповяда да му бъде построен такъв бункер и в Кунчево на дълбочина 15 метра. Входът му е незабележим, обикновена врата с код и стълби. Сталин не слиза по стълбите, а използва асансьор, който свързва дачата му бункера. Вътрешността му е изключително пищна, стените са от мрамор, паркетът и стените на кабинета са от дъб, а в средата има маса.

От метростанция “Булевард Революция” до “Киевска”, на 5 април 1953 г. на голяма дълбочина е пуснат таен маршрут, който е построен за две години. След това е направен тунел от гара “Киевска” до “Паркът на победата”. Тайната линия на метрото е открита за първи път едва през 80-те години на миналия век. Първата публикация в медиите датира от 1992 г. във вестник “Аргументи и факти”. Темата за “секретната” линия на метрото се обсъжда от 1992 г. в списание “Оганьок”, което є дава името “Метро-2”.

Тайната линия “Метро-2” по съветско време е наричана D6. На тази тема са посветени много текстове, които повлияват на легендите за метрото. Историите по тази тема са прекратени през 1993 г. Няма официално потвърдена информация за наличието на “Метро-2” и няма тайни схеми на метрото. Аретими Лебедев успява да събере информация и да направи приблизителна схема. В книгата “Московския митрополитен” от 1954 г. пише за пета линия на метрото. Ситуацията с метростанция “Фрузенска” е неясна, тъй като станциите “Фрузенска” и “Спортивна” се намирали там, където е планирано, но подземната част не е изградена.

Станция “Университета” е планирано да бъде построен до главната сграда на Московския държавен университет, но през 1950 г. е решено друго. Успоредно на тунелът между метростанция “Спортивна” и “Университета”, от лявата страна, има друг тунел с голямо спускане, който завършва с врата. Тази врата се счита за единствената, която свързва московското метро и “Метро-2”.

През 2014 г. е открита станция “Тропарево”, а в близост до нея има вентилационни шахти. Академията на Генералния щаб има пет етажа, но повечето са под земята. Смята се, че шахтите са използвани за влизане в “Метро-2”. Има слухове, че през 80-те години на миналия век линията е разширена до тогавашното правителствено летище Внуково-2.

В предградията на Москва през 1987 г. е построен комплекс от сгради “Нови къщи” за работници, които строят тайната линия на метрото. Тя започва да се използва през 1987 г., дълга е 60 км. със следните станции: Кремъл, след това още на юг успоредно на магистрала Варшава, до пансиона Бор, където се намира резервния пункт на Генералния щаб. Има и версия, че правителствената линия на метрото е била дори по-дълга.

Най-загадъчна е четвърта линия на “Метро-2”. Почти няма информация за нея. Най-вероятно започва в района на метростанция “Смоленска”, през “Парка на победата” и в бункера до Барвиха. Твърди се, че “Метро-2” се контролира от КГБ, а след разпадането на СССР се контролира от ФСБ. Цялата система от линии на метрото е по-дълбока от “Парка на победата” (дълбочината на тази метростанция е 80 метра). Общата дължина на линията е 150 километра. Основната му функция е да евакуира държавни служители в случай на ядрена атака. “Метро-2” се използва за транспортиране на товари и хора в мирно време.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Технологии