НАП с нови изисквания към счетоводството на фирмите

Национална агенция за приходите (НАП) изпълнява проект за внедряване на международния стандарт за събиране на счетоводни данни от големите и средни данъкоплатци в унифициран формат на базата на Стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T), разработен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Този начин на отчитане осигурява по-ефективно откриване на фирмите, които нарушават данъчните правила, като намалява административната тежест за бизнеса.

SAF-T представлява компютърен файл, който позволява лесно извличане на предварително дефиниран набор от счетоводни записи в общо четим формат. Този файл улеснява данъкоплатците да предоставят техните електронни записи на данъчните одитори в подкрепа на своите данъчни декларации, както и на одиторите да прегледат счетоводните записи. На практика бизнесът разполага с инструмент за отчитане, който отговаря на изискванията на различни правителствени или неправителствени организации, например статистически агенции, одитори, банки, промишлени организации.

Предаваната на НАП счетоводна информация чрез SAF-T файла ще бъде по-подробна и ще може по-лесно да се обработва от приходната агенция. Това ще намали времето за извършване на електронни ревизии, което ще улесни откриването на некоректни фирми.

В рамките на проекта, който е с продължителност 24 месеца, ще бъдат събрани добри международни практики от опита с други данъчни администрации от ЕС при внедряването на SAF-T, ще бъдат разработени стратегия за въвеждането на SAF-T формата в България.

Първоначално внедряването на електронен обмен на счетоводни данни в SAF-T формат ще важи за големите данъкоплатци, а на следващ етап - и за средните данъкоплатци. За целта НАП трябва да изгради своя административен капацитет по отношение на познания, умения и специфична техническа експертиза, включително чрез обмен на добри практики със страни, които вече успешно са въвели този международен стандарт за отчитане на приходите.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика