Национално изследване на Синдикат “Образование”: Бумащина задушава българското училище

Налагат се сериозни промени в кухи текстове от Закона за предучилищното и училищно образование

Искат нови правила за санкции над учениците

Бумащината, с която са затрупани учителите и директорите, е водещият проблем в българското училище. Прекомерната натовареност с административни дейности е най-порочната практика на МОН. Това показва национално изследване за неработещите политики и практики в Закона за предучилищното и училищно образование (ЗПУО) на Синдикат “Образование”.

Проучването е проведено сред 4575 души, от които учители - 88.4%, директори - 3.9%, родители и заинтересовани - 7.7% и е проведено в рамките на 10 дни, обясни председателят на синдиката Юлиян Петров.

Според 72,8% от анкетираните водещият проблем в практиката на МОН е “Прекомерна административна натовареност”. 74% от учителите и директорите смятат, че незабавно трябва да се променят или отменят кухите текстове в ЗПУО и многобройните образователни наредби. 64,3% настояват да се намали драстично практиката, да се изискват идентична информация от МОН и РУО. Освен това - да се забрани на администрацията на посочените институции да изисква справки и информация, налични в НЕИСПУО. Да се премахнат многобройните платформи, които следват всяка дейност и проект от МОН, и да се ползва единна електронна платформа, са настояли 61% от участниците.

Не на последно място педагозите посочват в изследването, да се промени процедурата за налагане на санкции към учениците. За това са настояли 37%.

Други предложения са да не се налага на класния ръководител да прави разследвания защо има отсъствия на учениците. Ако министърът смята за важно, да назначи администратори в образователните институции, които да вършат това.

Иска се и педагогическите специалисти незабавно да бъдат освободени от училищни комисии, за които нямат ценз и експертиза - на тяхно място да бъдат назначени пожарникари, полицаи, лекари и социални работници за това.

Над 90% от документацията, свързана с работата на учителите за деца и ученици със СОП, е лишена от смисъл, а това отнема от ресурса и времето за работа с тези деца и ученици, отчита още проучването, а предложеното решение е да се намали драстично отчетът, за сметка на работата.

“Промяната на кухите текстове в ЗПУО и многобройните наредби, обхващащи над 5000 страници, трябва да бъде топ приоритет на бъдещите образователни министри. Това ще бъде труден и бавен процес, защото бумащината, като октопод е обхванала всички сфери на образователните дейности. Образователна бумащина като системен порок отблъсква на първо място постъпващите в системата учители, което е повод и за високата средна възраст на българските учители”, коментира Юлиян Петров.

Резултатите от проучването на Синдикат “Образование” ще бъдат представени на ресорния министър и на политическите партии, участващи в 48-ото Народно събрание.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Образование