Не трябва ли «Роскосмос» да съди Илон Мъск, който открадна технологията RD-180?

Защо американският космически олигарх няма патенти за ракетния двигател Raptor, който е аналогичен на руския?

Иконата на американския космически бизнес Илон Мъск беше меко казано ни изненада, когато предупреди, че неговата компания SpaceX трябва в близко бъдеще на всяка цена да увеличи производството на следващото поколение двигатели Raptor. Задокеанските медии вече нарекоха тази ситуация „Кризата на Starship“, която възникна поради това, че вицепрезидентът на SpaceX по силовите агрегати Уил Хелтсли и вицепрезидентът по полетите Ли Розен напуснаха компанията в началото на ноември.

В тази връзка Илон Мъск се оплака, че Уил Хелтсли и Лий Росен са го оставали с проблеми като двигателят Raptor, не са се придвижили напред, и тогава се изясни че обстоятелствата са „много по-сериозни“, отколкото той предполагаше преди.

Ще се върнем към това какво не е наред с Raptor малко по-долу. Отделно ще кажем, че няколко години по-рано в САЩ се проведе шумна и вероятно скъпа пиар кампания около свръхтежките ракети за многократна употреба Starship, разработени да пренасят хора и товари до Луната, Марс и други планети от Слънчевата система .
„Всеки полет ще изисква много двигатели Raptor – 33 за гигантската ракета-носител от първа степен и 6 за космическия кораб от горната степен, известен като Starship“, пише изданието Space. „SpaceX иска да управлява голям флот от космически кораби през следващите години. Наистина, може би ще са необходими хиляда превозни средства, за да се колонизира Марс, една от дългогодишните мечти на Мъск. Това обяви милиардерът предприемач на съвместна есенна среща на Съвета за космически изследвания и на Съвета по физика и астрономия, които са част от Националните академии на науката, технологиите и медицината на САЩ.

И ето сега космическият олигарх Илон Мъск написа шокиращ имейл до своите служители, като ги изплаши със съкращения в случай на фалит. Копие беше изпратено до изданието Space Explored. Той завършва своето послание драматично:

„Всичко се свежда до това, че ще сме изправени пред реален риск от фалит, ако не можем да стартираме Startship поне до 2 седмици през следващата година. Благодаря Ви, Илон".

Сега много от критиците на Мъск се чудят: „Измислица ли е този имейл за фалита на SpaceX?“ Както знаете, ракетата Starship използва двигатели, които са коренно различни от серийната линия на Falcon и са позиционирани като основа на всички амбициозни планове на компанията за междупланетни полети и на то на сателитната интернет група Starlink.

Любопитното е, че публикацията в Space Explored не е единственият източник за предполагаемия имейл. Друга негова версия беше споделена от Twitter акаунта на Tesla Tunnel, който е известен с острите си критики към Мъск и неговата непрозрачна компания. Накратко, потребител с името @TeslaTunnel обърна внимание на това, че „частта от писмото с удебелен шрифт потвърждава позицията на акаунта, и че Мъск използва заплахата от „фалит“, за да получи нови субсидии от държавата“.

С тази гледна точка е съгласен и доставчикът на сателитния интернет Viast, който се оплаква, че шефът на SpaceX взима милиард след милиард от американската хазна, докато другите конкурентни компании не получават нищо под формата на помощ. Или в най-лошия случай получават само центове. Да го кажем, с такива подарени пари всеки невежа, дори като Мъск, ще се окаже икона в космическия бизнес.

Изглежда има известна истина в тази критика, защото в интервю с журналиста Крис Андерсън за вестник Wired Мъск сам си призна: „Ние практически нямаме патенти в SpaceX. Основната ни дългосрочна конкуренция е в Китай. Ако публикуваме нашите патенти, това ще бъде фарс, защото китайците просто ще ги използват като книга с рецепти“.

Но всеки специалист в областта на патентната наука може да обясни от една страна защо "космическата икона на САЩ" откровено лъже. Всички приказки за предполагаемото китайско авторско пиратство се водят само от политиците на САЩ и са насочени към антикитайската реклама, без да познават същността на въпроса. Ако наистина имаше кражба на интелектуална собственост, тогава янките нямаше да внасят стоки с етикета Made in China на стойност стотици милиарди долари годишно. И като се има предвид, че КНР разполага с активи по целия свят, не би било трудно за задокеанските адвокати да ги съди за обезщетение за инженерно плагиатство.

Междувременно, според плана на SpaceX, по който са отпуснати огромни държавни средства, първият търговски полет на Starship SN20 трябва да се проведе през януари-февруари 2022 г. Единственото нещо, което може да забави старта, е Федералната авиационна администрация на САЩ, която може да не е в състояние да завърши екологичната оценка на орбиталната стартова площадка на Starship в Южен Тексас. Съдейки по публикациите в медиите, няма да има забавяне, което означава, че стартът трябва да се случи.
Но писмото на Мъск обаче хвърля голямо съмнение върху този „известен“ полет на космическия кораб. Малко вероятно е космическият олигарх да блъфира, след уволнението на реномираните специалисти Хелтсли и Розен, последвани и от други водещи разработчици. Между другото, собственикът на SpaceX не узна за проблемите с двигателя Raptor вчерашния ден. За това писаха специалистите след експлозията на Starship SN9 по-рано тази година.

Оказва се, че този "труден, според думите на Мъск старт" е свързан с управлението на метановата турбо помпа на Raptor. Това от своя страна доведе до впръскване на горивото при по-високо от необходимото налягане вътре в горивната камера, което в крайна сметка причини унищожаването на Starship.
Не е тайна, че Raptor, работи с течен метан и кислород, и е двигател със затворен цикъл с пълна газификация на горивните компоненти, от същия тип като линията на съветските двигатели RD-170, RD-180 и RD-191 . Припомняме също, че още през 2019 г. Илон Мъск обяви рекорда си сред ракетните двигатели. Говори се че, Raptor е достигнал 268,9 бара налягане в горивната камера, което надхвърля текущия рекорд сред ракетните двигатели от 267 бара, поставен от RD-180.

Между другото, двигателят RD-180 консумира около 1,25 тона гориво в секунда, което се доставя от турбо помпа с мощност 180 000 киловата, което за сравнение е повече от 2 пъти по-голямо от капацитета на реактора на атомния ледоразбивач "Арктика". В резултат на това в една камера с диаметър само 380 милиметра изгаря около 0,6 тона гориво в секунда, като освобождава гигантска енергия. Дълго време никой не можеше да повтори успеха на нашите съветски инженери.

Време е да се върнем тук, както обещахме по-горе към годините на управлението на Елцин, когато Lockheed отвори свой научно-технически офис точно в завода на Енергомаш (където се произвеждаше РД-180).

Водещото научно издание в САЩ, MIT Technology Review, по онова време призна, че „това беше огромна операция“. Според Джим Сакет, бивш инженер, който тогава е бил нает от Lockheed в Космическия център на НАСА и командирован в Енергомаш, е че „ВВС на САЩ, основният клиент на Lockheed, изискваха компанията да получи достъп до 10 ключови съветски ракетни технологии, необходими за производството на RD- 180". В противен случай американските преговарящи изобщо нямаха право да сключват сделка на стойност $1 млрд. за закупуване на 101 двигателя.

„Руснаците не виждаха друга алтернатива. Те просто щяха да фалират. Така те спасиха своята компания“, спомня си Сакет. Това изглежда обяснява защо SpaceX няма патенти за двигателя Raptor. Може би е време Роскосмос да заведе дело срещу Илон Мъск за кражбата на съветска интелектуална собственост. Нека иконата на американския космически бизнес докаже обратното. Най-вероятно обаче Москва няма да посмее да защити своите патентни интереси. Изглежда страшно, нали!

(Превод за "Труд" - Павел Павлов)

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения