Независимост - изпитание на държавността?

Обявената и призната от Великите сили независимост на България е неотменна част от процесите на Стария континент през последните два века

Сан-Стефанска България на граф Игнатиев предопределя външнополитическите цели на Третата българска държава

Всеки народ има в своята история дати, които определят в дългосрочен план присъствието му на международната сцена. В пълна степен това важи и за българите. След последната руско-турска война от 1877-1878 г., която възстановява България на балканската геополитическа карта, се поставя началото и на трудния път към независимостта като международноправен акт.

Сан-Стефанска България на граф. Игнатиев предопределя външнополитическите цели на Третата българска държава. Единствената форма на политическа автономия, която получават българите с несправедливите решения на Берлинския договор от 1878 г., е Княжество България. През следващите десетилетия правителствата последователно и упорито преследват осъществяването на признатите в предварителния договор от 3 март 1878 г. български реалности – Съединението на Княжество България с Източна Румелия, независимостта на България и освобождението на Македония и Одринска Тракия от османско иго. Неизброими са документите и изследванията по всеки един от тези въпроси.

Българският исторически и политически прочит на събитията, свързани със Съединението и Независимостта на България показва пълно единство в интерпретациите и оценките за тези важни за българската държавност събития. Впечатляващата победа на българската армия в сръбско-българската война от есента 1885 г. принуждава Великите сили и Османската империя да признаят Съединението. Благоприятната международна обстановка през 1908 г., в която младотурският преврат в Османската империя, германско-френският спор за Мароко и опитите на Австро-Унгария и Русия да решат важните за тях въпроси (за Виена - анексията на Босна и Херцеговина, за Петербург - режима на Проливите) отварят пътя на София към независимостта.

Интересен факт е, че след създаването на Берлинската териториална система, през десетилетията до Балканските войни 1912-1913 г., Великите сили са принудени да следват събитията в Европейския югоизток, а не да ги създават, както е било преди. Доказателства за това са посланическата конференция след Съединението, Виенската реформена програма на Русия и Австро-Унгария от февруари 1903 г. след Горнодужмайското въстание от есента на 1902 г., както и Мюрцщегското съглашение от октомври 1903 г. след Илинденско-преображенското въстание. Без да се търси някакво съвпадение в този контекст не трябва да се забравя, че обявената от Виена анексия на Босна и Херцеговина е на 23 септември 1908 г.-, ден след обявената от Княжеството независимост.

Разликата между държава от „европейския концерт“ като Австро-Унгария и обявила независимостта си от Османската империя България е във финансовите измерения на промяната. Виена се договаря с Цариград да изтегли войските си от Новопазарския санджак и да заплати 2,5 милиона лири стерлинги, докато София, след постигнато споразумение между Руската и Османската империи, се задължава да изплати на Петербург в срок от 75 години сумата от 82 милиона франка.

С т. нар. Босненска криза, в която и остров Крит обявява присъединяването си към Гърция, за пореден път се променя статутът и се прекрояват европейските граници на болния човек край Босфора (Османската империя). Обявената и призната от Великите сили независимост на България е неотменна част от процесите на Стария континент през последните два века, ориентирани към национална идентификация и държавност. Извън политическия контекст независимостта е правно-философска категория, която мислителите интерпретират в широките граници на поредица от различни зависимости.

Променящото се съдържание на етимологията на термини като независимост, суверенитет и държавност поставят на изпитание прилагането им в оценката на различни събития и процеси през последния век. Независимостта и суверенитетът продължават да бъдат определящи за държавите-членки на Организацията на обединените нации. Съвременната дефиниция за суверенитет като „върховна власт в рамките на дадена територия“ трудно може да бъде приложена към държави като напр. Сирия или Ирак. Независимостта е държавноправен акт, който се превръща в легитимен, когато има международно признание. Историческата практика е доказала, че в името на революцията, на демокрацията и много други лозунги и призиви свободно може да се преминават признати геополитически граници и да се утвърждават политически режими, чиято икономическа зависимост от чуждестранни фирми и компании, е гаранция за дълго присъствие във властта.

Последните 30 години на преход към политическа демокрация и пазарна икономика на държавите от Източния блок формално запазиха своята независимост, но много бързо станаха част от глобалните и регионалните финансови и икономически структури, чиято цел е контрол и подчинение. Трудно може да се определи като независима страна която и да е държава, особено в Европа, след като на принципа на либерум вето в Европейския съюз всяка съпротива бързо е елиминирана.

В този контекст могат да се проследят две събития, които през последната седмица концентрираха вниманието на политици и анализатори. Първото е срещу председателя на Международния валутен фонд Кристалина Георгиева и един от съветниците u Симеон Дянков за лобиране в полза на Китай, а второто е подписаният Пакт за стабилност между Вашингтон, Лондон и Канбера за строителството и продажбата на ядрени подводници на Австралия в ущърб на Париж.

И двата скандала имат своите финансово-политически измерения, чиито изход, особено за втория казус, може да придобие непредсказуеми размери. Факт е обаче, че финансовото статукво, което през последното десетилетие гарантираше високи позиции на двамата българи, вече отива в миналото. Битката срещу Китай, определян от САЩ като най-опасен противник, започва да взема своите жертви, без значение дали са послушните и зависими българи или съюзници като Франция. По отношение на Париж може да се приеме, че ударът има не само корпоративен характер, но и унижение и размахване на пръст към засилващият своята политическа и икономическа еманципация президент Еманюел Макрон.

Битките между големите в Западния свят са своеобразна еманация на разрушителните процеси, които под знака на борбата с коронавируса, разграждат държавността.

Независимостта като определение на държавния суверенитет през последните години се превърна в понятие, което има своето практическо покритие в държавите в евразийското и азиатско пространство. Както на Балканите, така и в Европа, политическата демокрация, ориентирана към нарушаването на правилата, конституцията и подчинението на чужди интереси, засилва неувереността в обществата и възможността за тяхното манипулиране.

Доказателство за разрушаващата се държавност са последните месеци в България. В парламентарната република депутатите в Народното събрание нагледно показаха как не трябва да се прави политика и да се отстояват народните интереси. Некомпетентността, арогантността и измамното чувство за безнаказаност са впечатляващи. Едва ли преди 113 години българските политици, работили за независимостта на България, са мислели, че техните наследници днес са толкова далеч от държавността.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи