Неостаряващият драматургичен наратив на Ибсен

Николай Урумов и Милена Кънева

На 4 март в Сатиричния театър в София видяхме талантлива интерпретация на гротесковата драма „Юн Габриел Боркман“ от Ибсен. С това представление Варненският театър гостува на столична сцена.

Публиката дълго аплодира постановката на режисьора Пламен Марков, сценографката Мира Каланова и композитора Калин Николов. Те поднесоха един динамичен, изведен със съвременен подтекст спектакъл, в който бурлеската се преплита с трагиката на отделната личност. Персонажите се сблъскват на различни нива: емоционални, философски, морални. Смях в залата предизвикаха алюзии с политическата безиходица, в чийто плен сме ние като общество. А паузите или недоизреченото създадоха така необходимата асоциативност с проблематиката на днешното време. В ролята на ексбанкера Юн Габриел Боркман видяхме неповторимия Николай Урумов. Тази роля пасна като ръкавица на визуалния и жестов език на актьора. Само с промяната на интонацията той успяваше да внуши двете лица на своя герой. А финалът с ледената ръка, която обгръща сърцето му, затвори кръга на пречистването.

Сценографията впечатли с разгръщането на 3 нива на действието. Този мозаечен принцип генерира илюзията за кинематографична пространственост на сюжета, колажиране на лица, времена и състояния. Видяхме и добре приложения принцип на полифоничната реч, когато персонажите говорят едновременно.

Вечната философска тема – какъв е смисълът живота и защо младите не разбират старите – намира своя логичен отговор в текста на Ибсен: животът е миг и никой няма право да отнема избора на другия. А човекът на изкуството ще остане завинаги неразбран. Това е неговата орис, въплътена  перфектно от Михаил Мутафов като Фолдал –  счетоводителят, който мечтае да бъде драматург и цял живот пише една пиеса.

В останалите ролите видяхме: Биляна Стоева и Милена Кънева като сестрите Гунхил и Ела, Христина Джурова като госпожа Уилтън, дебютантите Теодор Каракачанов като сина Ерхарт и Мелин Ердинч като Фрида. Тримата млади изпълняват на живо музиката на Калин Николов. Очевидно те са разпознали знаците на търсеното амплоа на всеки персонаж – играят с хъс, страст и завладяваща емоция.

С премиерните спектакли през януари Ибсен се завърна на варненската сцена, от която е отсъствал в продължение на 80 години, а столичната публика в Сатиричния театър оцени високо постановката.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства