Николай Маринов, изпълнителен директор на „Ел Би Булгарикум“ ЕАД, пред „Труд news“: Връщаме на пазара кашкавал “Витоша” и “Балкан”

Целта ни е да пуснем редица нови продукти

Пазители сме на над 800 щама

Работим единствено с прясно краве и овче мляко

Професионалният път на Маринов е свързан с различни институции и нива на управление. Той е бил главен експерт и съветник в Народното събрание на Република България, както и външен експерт към Столичен общински съвет. Работил е и като началник отдел в Българска банка за развитие, както и като експерт в Държавен фонд „Земеделие“. Той е бил управител на „Правец Болкан Ризортс“ ЕООД‘ и председател на Управителния съвет на сдружение „Историческа пробуда“. Владее отлично немски и английски език.

- Г-н Маринов, от два месеца сте изпълнителен директор на „Ел Би Булгарикум“. Може ли вече с категоричност да кажете в какво състояние поехте управлението на дружеството?
- Да, след тези два месеца на позицията на изпълнителен директор вече наистина мога да направя конкретна констатация. Дружеството като цяло е в стабилно финансово състояние, но в организационен план не бих потвърдил такава стабилност. В дълъг период е имало хаотично управление, което личи и от честата смяна на ръководствата. В резултат логично се е стигало и до демотивация на служителите. В тази посока работихме най-вече през тези два месеца и смятам, че успяхме да наложим желания ред и ритъм в работните процеси. Видимо сега колегите са по-спокойни и по-мотивирани за работа. В тази връзка нашето ръководство за първи път от 8 години успя да увеличи с 25 процента средно трудовите възнаграждения. Това, естествено, е важен стимул за служителите в мотивацията им за работа.

- В такъв тип ситуация въпросът дали ще има промени по принцип е риторичен. Какво ще предприемете като реформа?
- Този процес вече започна - действаме основно по организационните промени. Изграждаме нова организационна структура на дружеството. Подобряваме също отчетността на служителите към преките им ръководители и въобще комуникацията с ръководството. На този етап не сме предприели уволнения на нито един служител, а напротив - привличаме нужните ни нови специалисти, които да подпомогнат работата на екипите и самото дружество.

- Дълъг ли ще е този процес?
- Два месеца не са много време, но не са и малко. Стартирахме процеса с ясен план, ентусиазъм и мотивация за движение нагоре. И мога да кажа с категоричност, че скоро ще завършим въпросната реорганизация.

- Как приемат реформите служителите в дружеството?
- Повечето не крият, че промените им действат мотивиращо и очакват да имат възможност за по-пълноценна изява. Други са малко притеснени от случващото се, но това е нормално. Въпрос е както на професионално самочувствие, така и на характер. Но като цяло хората са по-спокойни. И определено имат по-голямо желание за работа.

- Какво точно отрежда лидерска роля на „Ел Би Булгарикум“ сред останалите компании в млекопреработвателния сектор у нас?
- Нашата лидерска роля се крие в качеството. Ние сме единствената държавна компания в млекопреработвателния сектор. И държавата стои зад нас като гарант за качество. Освен това ние сме наследник на държавно стопанско обединение „Млечна промишленост“, което има над 50-годишна традиция. И съответно сме пазители на над 800 щама колекция, което ни позволява да произвеждаме нови продукти. Също така да актуализираме сегашните, като им добавяме вкусови и полезни за организма на човека качества.

- Как ще опишете конкурентната среда?
- Тежка! Колегите от частния сектор работят с различни видове суровини - като сухо мляко или мляко концентрат. Ние обаче стоим на твърди позиции и работим единствено с прясно краве и овче мляко.

- Колко са фирмите в частния сектор?
- Много за нашия пазар. Вече над 250. Някои от тях са съвсем малки мандри. Повечето от тях са фамилни, семейни. Разбира се, има и големи производители. От тях два-три гиганта в сектора, произвеждащи голяма гама от продуктите. Но както вече отбелязах, проблемът при тях е по-скоро суровината.

- На какво ниво е контролът срещу бракониерствата в бранша?
- Контролът се осъществява от съответните органи като Българска агенция по безопасност на храните, Министерство на земеделието, Министерство на икономиката и индустрията. Държавните структури имат механизми и ние, разбира се, се отнасяме със съответния респект и доверие към тяхната компетентност и действия.

- Чувства ли се присъствието им?
- Определено се чувства, поне при нас. Въпреки че сме държавно предприятие, при нас се извършват постоянни проверки и така трябва да бъде. Нямаме притеснения, защото категорично отговаряме на всички законови изисквания. Санкции при нас не е имало и вярвам, че каквито и трудности да се появяват, компромиси в процеса няма да се допускат и ще запазим във времето чистата си репутация.

- Бактерията Лактобацилус булгарикус - легенда и реалности. Има ли промени около нея?
- Не, не бих казал. Бактерията е открита от Стамен Григоров през 1905 година. В негова чест е кръстена на него. Впоследствие заради родината на откривателя си добива популярност в международен план като Лактобацилус булгарикус. Тя е една от основните съставки на българското кисело мляко и е всеобщо достъпна. Но вирее единствено в България. Изолира се тук в различни щамове. За нас тя е ценна и ние я съхраняваме и развиваме, като в момента последният ни нов продукт е кисело мляко Proway с пробиотици. То има доказано подобрени функции за човешкия организъм.

- Когато говорим за Лактобацилус булгарикус някак естествено става дума и за японците, които много ценят българското кисело мляко. Нещо променило ли се е в тази посока?
- Не, напротив - тази година отбелязваме 50-годишнина от сключването на лицензионния договор с японската компания „Мейджи“, която произвежда българско кисело мляко по наши стандарти и с наши закваски.

- Концернът „Мейджи“ ангажира като рекламно лице един от най-популярните спортисти в страната - българският сумист Калоян Махлянов-Котоошу. Продължава ли това сътрудничество и планирате ли нещо в тази насока за реклама в чужбина?
- Отличен ход на колегите, който, до колкото знам, има солиден ефект. С партньорите от Япония ние вече планираме как да отбележим 50-годишинната на сътрудничеството ни. Като част от това са преговори за съвместен научен център в България. Идеята е в него да дойдат колеги от Япония и заедно да разработваме различни щамове на бактерията.

- Как я съхранявате бактерията и какво я прави толкова полезна?
- Има различни клинични изследвания, които доказват, че българското кисело мляко и различните щамове, от които се изготвя, подобряват метаболизма и въобще тонуса на организма. Бактерията се съхранява в самата природа и тя съответно се изолира от природата. Ние съхраняваме колекция от щамове. Чрез тях обогатяваме бактерията. Изнася се в чужбина - не само в Япония, но и в много други държави като част от закваската, образуваща не само българското кисело мляко, но и родното саламурено сирене.

- Какво означава за „Ел Би Булгарикум“ и за България партньорството с популярния японски гигант?
- Това са наши традиционни партньори повече от 50 години. И за България, и за Япония, и за „Ел Би Булгарикум“ това е едно ключово сътрудничество. Японският концерн е най-големият ни партньор! Конкретно - към тях изнасяме най-големи количества закваски и съответно те произвеждат най-много кисело мляко извън България.

- В тон с движението напред на вашата компания предполага се, че ще има пускане на нови продукти. Какво да очакват потребителите?
- Амбицията ни като ново ръководство е да пуснем редица нови продукти. В момента на първи етап вече сме в напреднала фаза и се очаква до средата на март да се появи на пазара така наречената ретро серия. Това са традиционните продукти с вкус на кашкавал „Витоша“ и кашкавал „Балкан“ от овче мляко. Също така и популярното в миналото българско краве и овче саламурено сирене в металните кутии. Възложили сме на научния център да разработи подходящите щамове и закваска, за да може да се доближим до вкусовете от края на 80-те години, които мнозина познават като потребители.

- Наскоро „Ел Би Булгарикум“ попадна във фокуса на медийното внимание заради съвместен проект с компания от Саудитска Арабия. Доколко можете да разкриете нещо конкретно?
- Партньорството е на много начален етап. Тази година през януари наша делегация начело със служебния министър на икономиката Никола Стоянов беше в Рияд. Една от най-големите млечни компании „Ал Марай“ прояви интерес за партньорство с България и Ел Би. Предвижда се създаването на голяма кравеферма, за да може сами да си добиваме суровината. Също и изграждане на нова производствена мощност - нова мандра, в която да се произвеждат различни продукти. Износът ще е основно към Саудитска Арабия. В момента сме на етап предпроектно проучване. Подготвяме конкретика за финансовата част и когато сме готови, ще я изпратим в Саудитска Арабия, за да могат да се запознаят и евентуално да преминем на следващ етап. Той включва нова официална среща за вземане на окончателни решения по проекта и надявам се тогава да подпишем договор за пълното му осъществяване.

- Как влияе на бизнеса фактът, че живеем едва ли не във времена на перманентни избори?
- Едва ли ще ви изненадам с отговора - зле като на всеки в бизнеса. Няма стабилност в цените. Няма предвидимост в производството и инвестициите. Така е и в международен план - давам пример и по въпроса с проекта ни със Саудитска Арабия. Нестабилната политическа обстановка и честите избори няма как да не се отразяват на бизнеса. Едва ли някой сериозен инвеститор би желал да инвестира в подобна среда. В резултат и цените постоянно растат. Цената на суровината - също. Служителите в държавния сектор са неспокойни заради честите смени на ръководства, на министри и правителство. За съжаление влиянието е силно негативно.

- Има ли отлив на чуждестранни инвеститори в последните 10 години или сме в период на... ремисия?
- По-скоро има отлив. Доста компании напуснаха България. Други, които имаха желание да дойдат, не го направиха в крайна сметка. Включително големи автомобилостроители. Пример може да се даде и с енергийния сектор също. Така че тази криза в последните години, а и Ковид-кризата преди това, определено доведоха до отлив на инвеститори.

- Има ли някоя от бившите социалистически страни, която в момента да е обратният пример? 
- В момента излизам от среща с колегите от „Млековита“ (Полша). Това е най-големият преработвател и производител на млечни продукти в тази страна. И те точно това ни разказаха - тяхната компания е съставена на кооперативен принцип. Тоест - има над 30 различни собственика-кооператори, които са с различен характер. Един се занимава със суровината-млякото, друг е зърнопроизводител - осигурява фуражите. Трети е този с мандрата - преработва продукцията. И общо взето цикълът е затворен. Това, което и ние сме били във времето - държавно стопанско обединение „Млечна промишленост“ в момента го правят колегите от Полша, но на частен принцип като обединение. И видимо им се получава.

- Адаптираха ли се световните икономики към продиктуваните от войната нови условия и цени в бизнеса? Продължаването на военния конфликт ще донесе ли още по-големи вреди и дори тотална рецесия? Има ли проучвания по темата в бизнеса?
- Войната в Украйна няма как да не се отрази на бизнеса и икономиката като цяло. Но със сигурност основният потърпевш от цялата ситуация е Европа. Налагането на различен тип санкции и към двете страни и съответно - участие или не, пряко или косвено в конфликта, води дотам, че голяма част от пазарите в Украйна и Русия са загубени. Тоест колегите, които са работили на този пазар, затвориха. И се налага да пренасочат продукцията си. Няма как да няма тежки икономически последици от конфликта, но не вярвам да се допусне тотална рецесия

- Какво ще ви направи доволен в края на годината като резултати на ръководеното от вас дружество?
- На първо място това ще е да видя ръстов пазар, защото в момента нашият пазарен дял е изключително малък. Така че това е една от основните цели - да разширим пазара. Икономическите показатели от млечните продукти също са нараснали в последните два месеца и се надявам така последователно да растат през цялата 2023 година. Това ще ни доведе до печалба в производството на млечни продукти. Към момента основният ни приход е от лицензионни такси, които плащат най-вече колегите от Япония и другите ни партньори по света. Казано накратко имаме амбициозни цели и надявам се в края на 2023-а те да са вече повалени мишени.

Нашият гост
Николай Маринов е новият изпълнителен директор на “Ел Би Булгарикум” ЕАД. Има богат професионален и управленски опит. Завършил е Международни отношения в Университета за национално и световно стопанство в София. Магистър е по политически мениджмънт на Софийския университет “Св. Климент Охридски “. Има магистратура по бизнес администрация от Нов български университет и друга - по управление на проекти от Международно висше бизнес училище.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта