Николай Нанков, депутат от ГЕРБ и бивш регионален министър, пред Труд News: Над 2 млрд. лв. досега са щетите за държавата в пътния сектор заради двете години бездействие

Вече над две години работата по основни инфраструктурни проекти, като доизграждането на магистралите „Хемус“ и „Струма“, буксува заради спорове доколко са законни строежите и липсата на финансиране. Има ли бързо решение на проблема, защо казусът виси вече над две години и колко ще струва това на българските данъкоплатци извън черната сметка, плащана с човешки животи и здравето на хората? На тези и други актуални въпроси отговаря депутатът от ГЕРБ-СДС и бивш регионален министър Николай Нанков.

Застрашени са и ВиК обекти за стотици милиони, градове ще стоят дълго разкопани

- Г-н Нанков, според вас казусът с „незаконните“ магистрали и инфраструктурни проекти, ако има такива, може да бъде решен с административно решение в рамките само на месец. Какво е то?
- Да, ако искаха да решат този казус, ако въобще има такъв, можеха да го решат през последните години. Но така нареченият проблем се използва само за очерняне от страна на политическите опоненти на една от силните политики на ГЕРБ - строителството и инвестиционния процес. Има елементарни решения, които са чисто административни и не е необходима законова промяна. Да не говорим за порочните и противоконституционни изменения в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които предложи министър Иван Шишков. Те нямаха нищо общо с казусите, за които уж се предлагаха и приемането им би довело до допълнително задълбочаване на проблемите. Просто арх. Шишков се опита с това предложение да поправи редица негови пропуски и грешки, възникнали по времето, в което е бил главен архитект на район „Триадица“ в Столична община. Убеден съм, че само в рамките на един месец следващ министър от редовен кабинет, който има желанието не просто да говори празни приказки и да саботира процеса, може да реши въпроса. И сега е записан редът как това може да се случи в параграф 16 на ЗУТ, в чл. 224 и още, и още. Има ред законови възможности, стига да има желание. Да не забравяме, че всяка заповед за незаконно строителство не е окончателна и подлежи на съдебен контрол. Така че може да се окаже, че уж незаконното строителство си е напълно законно и подобни заповеди, ако бъдат издадени, както се заканва служебният министър, да бъдат отменени от съда. Тогава Шишков ще стане за смях на цяла България - не само на гилдията си. А засегнатите страни може да предявят претенции за пропуснати ползи, за нанесени имуществени и неимуществени вреди, могат да осъдят държавата наедно с дължимите лихви. И това е напълно реалистичен сценарий.

- Според вас обявяването на тези спорни инфраструктурни проекти за търпими нямаше ли да реши въпроса?
- За първи път откакто съм народен представител има внесени промени в закон от регионален министър, които събират такава отрицателна реакция на браншовите организации, гражданското общество, бизнеса и експертите. Ние също предоставихме аргументи. Затова и депутатите в регионална комисия отхвърлиха тези проекти. Бизнесът също е категоричен, че това не би решило нищо. Защото търпимият обект не става законен. Той не може да се обяви за такъв от приемателна комисия, за него не може да се иска заплащане на винетка или тол такса впоследствие, няма как да текат гаранции за изпълнение. Търпимостта бе въведена като институт в закона преди 20 години, за да решат казуси със съществуващи жилищни и други строителни обекти, които са изградени без необходимите строителни книжа, но отговарят на изискванията, да могат да се изповядват сделки, да се купуват и да се продават. Но за държавен обект това би създало повече проблеми, отколкото би решило. А и защо се коментира само магистрала „Хемус“? Например 20 години третата лента на Прохода на републиката беше без книжа и се ползваше така, докато ние по време на нашето управление не стартирахме процедура за узаконяване, за да получи Акт 16. Лотът от пътен възел Даскалово до Долна Диканя на магистрала „Струма“, строен преди повече от 15 години, също е без Акт 16 и ПУП. Така е построен, така се и ползва. Първоначално в предложените промени за търпимост в ЗУТ се говореше за обекти на публичната техническа инфстраструктура, но впоследствие думата „публична“ изчезна и по този начин щеше да се отвори вратата и за узаконяване по този ред на частни обекти като инвестиции в енергийна инфраструктура, ВЕЦ-ове, кабелни оператори. Така че този текст на Шишков за търпимостта си беше чисто лобистки. Той нямаше да реши въпросите, които министърът поставяше като проблеми във всекидневните си медийни изяви. Тези казуси се решават с желание и задействане на съществуващи административни процедури в рамките на месец. Това е. Не е трудно, но е нужно да познаваш законите, да имаш административен опит и най-вече - реално желание да го свършиш. Не само да обикаляш телевизионните студиа и да „разтягаш локуми“.

- Ако сега бяхте министър, как щяхте да направите работеща приетата методика за индексация на старите договори заради инфлацията?
- Това всъщност е вторият най-сериозен проблем в сектора. Никой не ни чуваше, когато преди две години говорихме, че блокирането на изграждането на магистрала „Хемус“ и връщането в бюджета на заделените близо 1 млрд. лв. целево за този проект средства се прави, за да се оскъпи проектът. Но това с днешна дата е факт! Оказва се, че цените, които бяхме договорили и платените по контрактите авансово бяха изключително изгодни и сега магистралата щеше да е почти изцяло изградена, ако се работеше по този план. При това значително по-евтино, отколкото ще ни струва в бъдеще заради забавянето. Тогава заподозряхме, че тупането на топката е с цел да се оскъпи проектът. И сега цената на автомагистрала „Хемус“ вече е минимум с 40 на сто по-висока. Тоест българските данъкоплатци ще платят за изграждането u близо 1 млрд. лв. повече. Минимум. При това основният проблем с индексацията е във ВиК проектите. Колегите от МОСВ си вършат перфектно работата, осигурили са 15 на сто възможност за индексация на договорите със спестен бюджет по оперативната програма. Но е необходимо и национално съфинансиране, защото реалното поскъпване е поне 30 на сто от първоначалната стойност на контрактите - само цената на материалите (ВиК тръбите например) се е увеличила средно с по 50 на сто от подписването им досега. Без индексация тези проекти са обречени на тотален крах. И след 3-4 месеца те ще се провалят, ако не се направи нещо. Еврофинансиране по тях няма да има, ВиК операторите нямат средства, така че почти всички подобни проекти са под риск. Става въпрос за десетки случаи. А както стана ясно от съвместното заседание на парламентарните комисии на регионалното развитие и на екологията, министър Шишков и неговото ведомство явно нямат дори идея за дълбочината на този проблем. Ако не се вземат мерки, градовете ще стоят с години разкопани. Но вместо това ВиК операторите и МРРБ буквално се мотаят. Само водният оператор в Силистра е преминал цялата процедура за индексация на проекта си и има решение на Асоциацията по ВиК. Всичко останало е до под кривата круша.

- Ако се спазваше предвиденият преди две години график за „Хемус“, кога трябваше да има изцяло завършена магистрала и кога очаквате реално да е готова?
- Реалистичните срокове бяха цялата магистрала да е готова до края на 2024 г., а през май миналата година вече щеше да се строи по цялото трасе. По първите участъци между пътен възел Боаза - Ловеч имаше издадени строителни разрешения и се работеше. За участъка между Ловеч и Велико Търново документацията също беше напреднала, а последните участъци трябваше да имат разрешения до края на 2021 г. За участъка до Търговище - до средата на 2022 г. Но не само се спря работата по 1, 2, 3 Лот, а и тази по издаване на строителни разрешения за другите участъци. А фирмите - доставчици на материали и услуги, бяха направили такава организация, че сроковете от по 2 години, дадени им от „Автомагистрали“ ЕАД, те ги съкращаваха на по година и 3-4 месеца максимум. Тази организация бе направена, а сега за задействане дори само на машината и постигане на същата организация ще отнеме време. И има необходимост от наваксване на административни срокове. Дори да се започне с пълни темпове още в началото на строителни сезон, са необходими минимум 3,5 години.

- Последно, тези отсечки от „Хемус“ незаконни ли са?
- Към момента не, защото няма влезли в сила актове за незаконно строителство. Ще цитирам и вицепремиера от кабинета на „Промяната“ Караджов в официален отговор до нас: „Автомагистрали“ ЕАД не е възлагало изпълнението на участъци без строителни книжа и не е извършвало изпълнение на строителни участъци от АМ „Хемус“ без строителни книжа“. Точка. Официална позиция на вицепремиер от кабинета „Петков“. Но трябва да се има предвид, че ДНСК е под шапката на МРРБ и Шишков, който я превърна в своя бухалка. И да издадат заповеди те подлежат на съдебен контрол и, ако актът падне в съда, ще трябва да се носи отговорност за пропуснатото време и ползи, както и за нанесените щети за оскъпяване на строителството.

- Поставено ли е за пореден път изграждането на „Струма“ под въпрос, предвид факта, че скоро изтича ОВОС-ът за изграждане на отсечката през Кресненското дефиле?
- Забавянето на „Струма“ също е факт. Най-дългият тунел „Железница“, който бе готов още преди година, не е пуснат заради активирано свлачище. Едва преди дни бе издаден Акт 15, въпреки че строителите са си свършили отдавна перфектно работата. Заради свлачището Шишков започна дълга процедура по изработване и одобряване на ПУП, проектиране, съгласуване и след това укрепване, което ще отнеме общо минимум 3 години. И процедурата беше избрана, не за да се работи в интерес на гражданите и участъкът да е обезопасен и готов за ползване максимално рано, а за да се намери работа на проектантските фирми от един небезизвестен кръг. А можеше да се направи изменение на проекта по чл. 154 от ЗУТ, да се актуализира проектът, да се издаде нова заповед за допълване на строителното разрешение, да се осигури финансиране и да се укрепи свлачището в рамките общо на максумим една година. И тази много важна отсечка отдавна да е пусната за движение и да облекчи жестокия трафик в този участък. ОВОС за трасето през Кресненското дефиле наистина изтича съвсем скоро и ние му подсказахме на Шишков и на МРРБ, като се надяваме да се съобразят, да се започне строителството на един малък участък, за който няма екоспорове, да се издаде строително разрешение само за него, за да започне изграждането и да не изтече ОВОС. И това обаче не се прави. Ако изтече ОВОС, магистралата през Кресненското дефиле отива в небитието. И ще се наложи да връщаме на Брюксел над 1 милиард лева за вече построените участъци. Така че потенциалните щети за безхаберието през последните две години ще ни струва над 2 млрд. лв. само в пътния сектор. И отделно стотици милиони във водния сектор. През изминалата година са възложени текущ ремонт и поддръжка за над 700 млн. лв. по същите онези договори, сключени още от ГЕРБ, които се прекратяваха предсрочно, а след това се удължаваха с анекси. Включително дни преди да изтекат преди септември са възлагани дейности със срок от 2-2,5 месеца. Използват ДНСК като бухалка и правят проверки на ремонтите, но не и на онези, които те са възложили по абсолютно същите договори и условия, които според тях бяха за основен, а не за текущ ремонт. И възложиха абсолютно същите. Или най-малкото работиха по вече възложени такива обекти. Затова с колегите от ГЕРБ от регионална комисия сме подали искане за две независими проверки и одити от българска и една германска лаборатория за проверки по ремонтираните участъци, възложени през последните две години и платени по време на управлението на Шишков. Всички пътуваме и виждаме как не се подменят маркировки дори. ГЕРБ вече две години не е в управлението - нека видим какво се свърши за тези две години. Защото реално освен раздуване на медийни балони, създаване на несъществуващи проблеми и забатачване на сектора, друго не се случва.

Нашият гост
Николай Нанков е депутат от ГЕРБ-СДС в 42,43,44,45,46,47 и 48-то Народно събрание. Заемал е постовете министър на регионалното развитие и благоустройството, както и зам. - министър в същото ведомство в трите кабинета на Бойко Борисов. Магистър е по регионално развитие и управление. Бил е и областен управител на Ловеч.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта