Няма алтернатива на руските товарни железници

Европа остава зависима от доставките на редки метали от Китай по железопътната мрежа на Русия.

Превозили са над 36 хил. тона редки метали от Китай за Европа

Стоките, преминаващи с влакове през страната на Путин, не са обект на санкции

Съкращават доставките със седмици

Предоставянето на модерни танкове на Украйна остава ключов въпрос пред съюзниците на Киев, след като срещата на високопоставени служители в областта на отбраната в Германия не доведе до особен напредък. Но може би най-откритото звено във веригите за доставка на такива оръжия минава по влаковите релси през врага, който се опитват да победят, пише агенция Блумбърг.

Русия е в центъра на железопътен товарен маршрут, който снабдява западните производители на оръжия с постоянни доставки на метали, необходими за производството на микрочипове, електроника и боеприпаси, използвани в съвременните оръжия. Повечето от така наречените редкоземни елементи се добиват в Китай. “Руски железници” и други превозвачи превозват все по-голям обем критични метали, необходими за европейската отбранителна промишленост.

Обемът на китайските редкоземни метали, превозвани с влакове през Русия, е нараснал до над 36 хил. тона през първите девет месеца на миналата година, което е над два пъти повече от количеството, транспортирано през цялата 2021 г., според данни на Европейския съюз. Стойността на тази търговия е нараснала до 377 млн. евро за периода от януари до септември.

“Удивително е, че въпреки всички санкции, тази верига за доставки все още работи”, каза Майкъл Вурмсер, основател на Norge Mining Ltd. “Това подчертава значението на тези редкоземни елементи и показва колко много зависим от тях”, допълва той.

Вурмсер говори от Давос, Швейцария, където се срещна с ръководители от индустрията, които се опитват да разнообразят веригите за доставка на стратегически минерали. Norge Mining има концесии в Норвегия, които включват големи залежи на ванадий и титан - два метала от решаващо значение за отбранителната промишленост, чието производство понастоящем се доминира от Китай и Русия.

Министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин и генералният секретар на Организацията на Северноатлантическия договор Йенс Столтенберг се срещнаха във военновъздушната база Рамщайн в Германия заедно с други съюзници. Разговорите, които имаха за цел да подчертаят съюзническото единство, бяха донякъде помрачени от продължаващия отказ на Германия да предостави своя танк “Леопард 2” на Украйна.

Китай доставя над 90% от редкоземните елементи, използвани в Европа, а последните данни на ЕС показват, че железопътните линии на Русия остават натоварен транспортен коридор и ключов етап от инициативата на Пекин “Един пояс, един път”. Товарният маршрут на руските железници остава от ключово значение за европейската индустрия, а през юли ЕС публикува насоки, в които се пояснява, че стоките, преминаващи през страната, не са обект на санкции.

Добиваните в Китай редкоземни елементи, като лантан, се използват широко от западните производители на оръжия за бронебойни патрони. По-голямата част от европейското търсене на волфрам - тежък метал, използван за противотанкови оръжия, произвеждани от Thales Air Defence Ltd. и Rheinmetall AG - се покрива от Китай.

Войната в Украйна разкри зависимостта на Европа от руските железници и коридори за търговия с Китай. Въпреки че обемите са едва 3-4% от общата търговия със стоки между Китай и ЕС и са малка част от океанските превози, железопътните превози могат да съкратят доставките със седмици. На товарен влак, който тръгва от Ухан, Китай, му трябват само 16 дни, за да прекоси Русия и да пристигне в Дуисбург, Германия. Превозът на товари по море от Азия до Северна Европа може да отнеме два пъти повече време.

Железопътното пътуване от Китай до Европа може да се осъществи по няколко маршрута. От 2016 г. насам обемите през северния коридор са нараснали значително и през 2021 г. достигат 692 500 контейнера, измерени в 20-футови еквивалентни единици.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари