Няма кой да чисти снега през зимата

В навечерието на зимния сезон все още няма избрани фирми, които да чистят снега от пътищата.

Жалби спъват бързите поръчки, няма определени изпълнители

КЗК спря търговете за 3-годишните договори за ремонт и поддръжка на шосетата

Само солта струва над 216 хил. долара на фирма

Отново има риск да няма кой да чисти поне част от пътищата в страната от снега през тази зима. Причината са подадени жалби за част от районите, които спират “бързите поръчки”, с които се целеше възлагане на тази дейност само за този сезон, както и липсата на обявени победители за контрактите, които трябва да влязат в сила след броени дни - от 1 октомври. Това обясни председателят на Българска браншова камара “Пътища” (ББКП) инж. Стефан Чайков на семинар, организиран от структурата в София. Към момента се обжалват процедурите за избор на изпълнител поне за областите Монтана и Сливен. Все още не са обявени и изпълнителите на останалите “бързи” търгове, които не се обжалват.

Служебният регионален министър Иван Шишков обеща изпълнителите освен двете области, в които поръчките се обжалват, да бъдат обявени на 21 септември и бе категоричен, че няма притеснения относно зимното поддържане.

В същото време Комисията за защита на конкуренцията спря поне временно и всички обявени търгове за избор на фирми, с които да бъдат сключени 3-годишни договори за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа, като причината отново са жалби по процедурите, обясни и зам.-председателят на ББКП инж. Лазар Лазаров. Именно непредвидимостта в навечерието на зимния сезон е причина част от компаниите да не са се подготвили със закупуване на нужните материали за зимно поддържане. В момента 1 тон сол струва 36 долара, а за една област са необходими близо 6000 тона на сезон, обясни Лазаров. И попита коя фирма би похарчила авансово 216 хил. долара без да е спечелила поръчката.

Все още се спъва и работата по изграждането на новите отсечки на магистрала “Хемус”, а забавянето за отсечката през Кресненското дефиле е напът да се превърне във фатално заради отменения ОВОС в последния ден на кабинета “Петков” от екоминистъра Борислав Сандов, допълни Чайков. От пътния бранш очакват и Методиката за индексация на цените по старите договори заради инфлацията и поскъпването на строителните материали да мине скоро през Министерски съвет.

Искат промени

40 на сто от шосетата ни са лоши

Близо 40% от пътищата у нас са в лошо състояние, показва анализ на пътната агенция от преди няколко месеца, заяви зам.-председателят на Българска браншова камара “Пътища” инж. Лазар Лазаров. По този показател страната ни се нарежда на предпоследно място в Европа, допълни инж. Иван Табаков по време на семинар, организиран от браншовото сдружение.

От бизнеса настояват за законови промени, чрез които правилата за изграждане на пътища да бъдат извадени от обхвата на ЗУТ, да се вмени отговорност на проектанта при лоши проекти, чрез които впоследствие се оскъпява строителството на инфраструктурни обекти.

Сред другите проблеми, които браншът посочи, е липсата на сигурност и предвидимост, която е основната причина за отлив на инвеститори в сектора и нежеланието им да участват в публично-частно партньорство у нас.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес