Омбудсманът към здравния министър: Защо нямаше предварителна информационна кампания за електронните рецепти

„Защо не беше проведена предварителна информационна кампания и не е ли редно да бъде проведена тя сега и в този период да се отстранят нередностите с алтернативни възможности за закупуване на лекарства?“ Този въпрос зададе омбудсманът Диана Ковачева на министъра на здравеопазването на свиканото днес извънредно заседание на Комисията по здравеопазване в Народното събрание, в което участваха още изпълнителните директори на Изпълнителната агенция по лекарствата и на „Информационно обслужване“ АД, съобщиха от офиса на обществения защитник.

Поводът е хаосът след въвеждане закупуването на антибиотици и лекарства за лечение на захарен диабет само и единствено с електронна рецепта, която е в сила от миналия понеделник  - 16 октомври.

Проф. Ковачева зададе и други въпроси, провокирани от множеството жалби, както на пациенти, така и на лекари, стоматолози, ветеринари и фармацевти.

Тя попита - каква алтернативна възможност да предпишат лекарствени продукти от посочените групи се предвижда за лекари, включително възрастни педиатри, на които хората имат доверие и поверяват лечението на децата си, в случай, че не разполагат с необходимия хардуер и софтуер или нямат технически познания, нямат електронен подпис, нямат смартфон или пък нямат добър интернет, ако практикуват в провинцията?

Друг въпрос, на който омбудсманът не получи отговор, е дали са осъществени промени в мобилното приложение, за да стане то достъпно за всички лекари, независимо от местоработата им, марката смартфон и операционната система, която имат.

На следващо място проф. Ковачева попита каква алтернатива се предвижда за пациентите, които посещават аптека, в която няма наличност от предписаната от лекаря търговска марка лекарствен продукт, а лекарят не може да бъде намерен на момента или пък не желае или не е посочил никаква възможност за алтернативно заместване.

„Защо лекарите нямат информация за наличните лекарствени продукти в аптечната мрежа, за да могат да предпишат най-добрия според тях наличен  продукт? Кои и как контролира на практика задължението на магистър-фармацевтите, ако аптеката не разполагат с предписания от лекаря лекарствен продукт да го осигури в срок до 24 часа и осъществява ли и изобщо такъв контрол, има ли наложени санкции“, попита още Диана Ковачева.

Не на последно място общественият защитник зададе въпроси за липсата и недостига на голям брой, в това число животоподдържащи лекарствени продукти на българския фармацевтичен пазар. Като пример Ковачева посоча, че след отправените от нея препоръки до министъра на здравеопазването по повод недостига на конкретни лекарствени продукти, в това число инсулини, гражданите, както и омбудсманът са получили отговор  от МЗ или от Изпълнителната агенция по лекарствата, в които се посочва: „изискана и получена информация от притежателя на разрешението за употреба за внесените количества, а същевременно продуктите липсват в аптеките и гражданите не могат да ги закупят“.

Затова проф. Ковачева попита  - с какви механизми разполага Изпълнителна агенция по лекарствата за осъществяване на ефективен контрол върху наличието на лекарствени  продукти в аптечната мрежа и какви спешни мерки се предвиждат в тази насока, както и какви са причините и кой носи отговорност за невъзможността за проследяването на лекарствата по целия им път – от внасянето им в страната до получаването им от пациента и какви спешни мерки се предвиждат това да стане възможно в най-кратък срок.

На изслушването стана ясно, че здравното министерство предвижда да добави възможност и лекарите от спешните отделения, както и стоматолозите да могат да изписват е-рецепти за антибиотици и препарати за диабет.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Здраве