Данъчен консулт на "Труд": Онлайн продажби на стоки втора ръка на граждани в ЕС

Много фирми се занимават с търговия на употребявани стоки, като ги продават онлайн на граждани в страни от ЕС. Затова в рубриката на “Труд” “Данъчна консултация” представяме позицията на НАП за това какъв е редът за плащане на ДДС в тези случаи.

Дружеството “X” ООД осъществява търговия със стоки втора употреба, като например часовници. Стоките се купуват от граждани в България. Продават се на граждани в ЕС чрез германска платформа за онлайн търговия. Стоките се доставят по куриер от България до съответната държава в ЕС, в която е купувачът.

Сборът от маржовете на продадените от дружеството стоки е под 50 хил. лв. и предвид чл.149 от Закона за ДДС то не подлежи на задължителна регистрация по ДДС, въпреки че приходите от продажби за 12 месеца са над 50 хил. лв. “X” ООД е регистрирано на основание чл.97а от ЗДДС във връзка с получавани услуги с място на изпълнение на територията на страната от държателя на онлайн платформата. Оборотите на “X” към нито една държава от ЕС не надвишават праговете за регистрация при дистанционни продажби. Поставени са следните въпроси:

1. Дружеството подлежи ли на задължителна регистрация на някакво основание по ЗДДС извън това по чл.97а?

2. Съгласно чл.14, ал.1, т.3, б.”в” от ЗДДС вътреобщностните дистанционни продажби не включват стоки, които са предмет на специален ред за облагане на маржа на цената за стоки втора употреба. Това означава ли, че електронна система за обслужване на едно гише не е приложима?

3. Къде е мястото на изпълнение при търговия със стоките втора употреба?

4. Ако мястото на изпълнение е в България, трябва ли да се издават фактури към гражданите от ЕС без начисляване на ДДС?

Настоящото становище е изготвено в хипотезата, при която дружеството не упражнява правото си на избор по чл.151 от ЗДДС и ще прилага само специалния ред на облагане на маржа на цената.

I Приложение на чл.14, ал.1, т.3, б.“в“ от ЗДДС

Съгласно чл.14, ал.1 от Закона за ДДС вътреобщностна дистанционна продажба на стоки на територията на Европейския съюз е доставката на стоки, за която са налице едновременно следните условия:

1. Стоките се изпращат или транспортират от доставчика или от негово име, включително когато доставчикът се намесва непряко в изпращането или транспортирането на стоките от територията на държава членка, различна от тази, в която завършва изпращането или транспортирането на стоките до получателя;

2. Получател по доставката е данъчно незадължено лице; за данъчно незадължено лице се счита и данъчно задължено лице или данъчно незадължено юридическо лице, което няма задължение да начислява ДДС при вътреобщностно придобиване на стоката в държавата членка, където транспортът приключва;

3. Стоките са произведени на територията на Европейския съюз или са допуснати за свободно обращение с изключение на:

а) нови превозни средства, или

б) стоки, които се монтират и/или инсталират от или за сметка на доставчика, или

в) стоки, които са предмет на специален ред за облагане на маржа на цената за стоки втора употреба, произведения на изкуството, предмети за колекции и антикварни предмети.

Предвид цитираната законова разпоредба, доставката на стоки, които са предмет на специален ред за облагане на маржа на цената за стоки втора употреба, не е вътреобщностна дистанционна продажба на стоки.

За доставките на стоки, които са предмет на специален ред за облагане на маржа на цената за стоки втора употреба, произведения на изкуството, предмети за колекции и антикварни предмети, специалните режими, регламентирани в Глава осемнадесета на Закона за ДДС, не се прилагат. При тези условия приложение не намират и разпоредбите на чл.20б от ЗДДС относно прага за определяне място на изпълнение при доставки на вътреобщностни дистанционни продажби на стоки, както и разпоредбите на Глава осемнадесета от ЗДДС, свързани със специалните режими за данъчно задължени лица, извършващи услуги, вътреобщностни дистанционни продажби на стоки, вътрешни дистанционни продажби на стоки и дистанционни продажби на стоки, внасяни от трети страни или територии.

II Регистрация по реда на Закона за ДДС

Съгласно чл.97а, ал.5 от Закона за ДДС лице, което е регистрирано на основание на този член и за което възникнат основания за задължителна регистрация по чл. 96, 97 и 99 или за регистрация по избор по чл.100, ал. 1 и 2, се регистрира по реда и в сроковете за задължителна регистрация или регистрация по избор.

Съгласно чл.96, ал.1 от ЗДДС всяко данъчно задължено лице, което е установено на територията на страната, с облагаем оборот 50 хил. лв. или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец е длъжно в 7-дневен срок от изтичането на данъчния период, през който е достигнало този оборот, да подаде заявление за регистрация по този закон. Когато оборотът е достигнат за период не по-дълъг от два последователни месеца, включително текущия, лицето е длъжно да подаде заявлението в 7-дневен срок от датата, на която е достигнат оборотът.

Следва да се има предвид, че облагаемият оборот представлява сумата от данъчните основи на извършените от съответното данъчно задължено лице облагаеми доставки, включително облагаемите с нулева ставка на данъка; доставките на финансови услуги по чл.46 от закона и доставките на застрахователни услуги по чл.47 от същия нормативен акт.

Както вече бе посочено, съгласно отразеното в запитването дейността на дружеството е продажба на стоки втора употреба (часовници) и при продажбите се прилага само специалния ред за облагане на маржа на цената за стоки втора употреба. В този случай, облагаемият оборот от тези доставки ще е сборът от маржовете, съгласно разпоредбата на чл.149 от Закона за ДДС. Това означава, че в случаите на доставки, извършени от данъчно задължено лице, за които същото е приложило специалния ред на облагане на маржа на цената по реда на Глава седемнадесета от Закона за ДДС, облагаемият оборот ще се формира като сума от маржовете на същите тези доставки.

В настоящия случай съобразно изложеното в запитването не са налице данни за наличие на хипотезите за задължителна регистрация, свързани с прилагането на разпоредбите на чл. 97, 99, съответно чл.96, ал.1 във връзка с ал.10 от Закона за ДДС.

III Мястото на изпълнение

Разпоредбата на чл.144, ал.1 от ЗДДС определя мястото на изпълнение на доставките на стоки втора употреба, които са предмет на специален ред за облагане на маржа на цената, и това е мястото, където се намира седалището или постоянният обект на дилъра, от който той извършва тези доставки.

Предвид това, за доставките на стоки втора употреба, за които дружеството прилага режим на маржа на цената, мястото на изпълнение е на територията на България.

IV Документи за доставките на стоки втора употреба

По отношение документирането на доставките на стоки втора употреба, за които е приложим специалният ред на облагане на маржа, приложение намират разпоредбите на чл.148, ал.1 от Закона за ДДС и чл. П89, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за ДДС (ППЗДДС), съгласно които дилърите документират извършените от тях доставки по специален ред на облагане на маржа с издаването на фактури и известия към фактури, в които се вписва “режим на облагане на маржа - стоки втора употреба”. Във фактурите и известията към тях не се посочва данъчна основа и данък.

Димитрина Захаринова е управляващ съдружник в одиторско дружество “Захаринова Нексиа” ООД (www.ZaharinovaNexia.com). Дружеството е част от 9-та в света международна одиторска мрежа Nexia international. Преподавател е във Висшето училище за застраховане и финанси в гр. София. Била е Директор на Националната агенция за приходите град София, съветник в ДАНС, както и директор на дирекция в Агенцията за държавна финансова инспекция. Регистриран одитор и данъчен консултант. Има двама сина, внук и две внучки.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Данъчен консулт