Очертаха пътя към пускане на достъпни електромобили

Промяна в начина на производство на електромобили може да намали цената им.

Използват практиката от мобилните телефони

Аутсорсингът позволява на една компания да произвежда без фабрики, доставчици и чертежи

Инвестират 600 млн. долара годишно

Според Джак Чен всяка компания може да произвежда автомобили дори, ако няма доставчици, фабрики или чертежи. Един бизнес би могъл да направи това чрез аутсорсинг - същият бизнес модел, който беше широко възприет в сектора на потребителската електроника. Компании като Sony и Apple осъзнаха предимствата на този метод преди десетилетия, пише Уолстрийт Джърнъл.

При този метод е по-лесно да прехвърлиш производството на продукти като PlayStation и iPhone на подизпълнители като тайванската Foxconn Technology Group. Джак Чен ръководи филиал на Foxconn, който може да възприеме подобен подход с електрическите превозни средства и да намали разходите. Целта е да се намали значително разликата между електромобилите в САЩ, където някои скъпи модели събират прах при дилърите, и в Китай, където електромобилите са заели голяма част от пазара и средната им цена е наполовина по-ниска от тази на американския пазар.

Мнозина в индустрията се питат дали производителите на автомобили ще се интересуват от този бизнес модел, тъй като са свикнали да създават свои собствени дизайни и сами да сглобяват превозните средства. Автомобилни компании, включително General Motors, Volkswagen и Toyota, изграждат електромобилни платформи, които според тях им дават предимство пред конкуренцията. Toyota, например, работи върху проекти, които да осигурят на бъдещите є електромобили по-просторни кабини и по-голям пробег.

Засега Чен се фокусира върху Азия, където вече се усеща вълнението около новия подход. Самият той го е използвал, когато съосновава китайския стартъп за електромобил Nio Inc., който проектира своите превозни средства, но работи с друг китайски производител за сглобяването им.

64-годишният Чен, роден в Тайван, внася автомобилен опит в аутсорсинга, включително в китайския бизнес на Ford Motor и във Fiat.

Воденият от Foxconn консорциум, който Чен сега ръководи, се нарича Mobility in Harmony, или MIH. На автомобилно изложение в Токио той показа триместна концептуална кола. Чен каза, че MIH разговаря с компании, които се интересуват от неговите платформи, и вижда корпоративни клиенти в Югоизточна Азия като потенциални клиенти.

В сравнение с превозните средства, задвижвани с бензин и дизел, електромобилите изискват по-малко части и разчитат повече на софтуер. MIH ще предложи на клиентите стандартизиран пакет от електромобилни части и софтуер, който те могат да персонализират.

Чен каза, че вратата му е отворена, ако Apple почука с план за електромобил. “Това е като с телефоните”, казва той. Foxconn се превърна в най-големия подизпълнител при производството на потребителска електроника в света с центрове като т. нар. iPhone City в Централен Китай, който разполага с дневен капацитет от стотици хиляди устройства.

Въпреки че Foxconn развива бизнес с производителите на автомобили в САЩ, по-голямата част от автомобилния ѝ отпечатък е в Азия, където вече доставя части за Tesla. През последните години компанията натрупа мрежа от съоръжения за производство на автомобили и части в Югоизточна Азия, включително чрез инвестиция от 200 млн. долара във Виетнам. Foxconn изгражда монтажен завод в Тайланд чрез съвместно предприятие с тайландска компания. Ръководителите на Foxconn обявиха, че влагат до около 600 млн. долара годишно в нови инициативи, водени от електрификацията в транспорта.
Foxconn се фокусира и върху Индия, където планира да започне проекти за електромобилни компоненти през следващата година.

Спред Чен консорциумът MIH, който се състои от повече от 2000 компании, включително доставчици на автомобилни части и софтуер, цели да осигури компоненти за половината от всички електромобили през следващите три до пет години. Това би било стъпка към по-широката цел на Foxconn да произвежда почти половината от електромобилите в света.

Но на компанията є предстои дълъг път. MIH едва започва да сключва сделки с клиенти, докато производственият бизнес на Foxconn изгражда само няколко електрически модела към момента.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари