Питаме седем компании за изтребителите

Дали решението ще е много повече политическо и по-малко финансово и военно-техническо?

Вече разбрахме, че България е изпратила искане за оферти до седем страни за 16 (на първия етап осем или девет) нови или употребявани изтребители, за да замени остарелите си съветски МиГ-29. Световната информационна агенция „Ройтерс“ отбелязва за читателите си, че черноморската страна, която се присъедини към НАТО през 2004 г., е поискала предложения за доставка на бойни самолети от САЩ, Португалия, Израел, Италия, Германия, Франция и Швеция.

Оттук нататък чакаме 12 ч на 1 октомври, докогато в София трябва да се получат офертите. Време за прогнози или възраждане на стари становища, някои от които помогнаха сключването на договорите да се отложи почти с три години и поставиха под въпрос превъоръжаването на бойната ни авиация. Спомняме си как на 2 юни 2016 г. в парламента тогавашният военен министър Николай Ненчев не скри очакването си до края на същата година да имаме подписан договор за бойния самолет. Имало осигурени средства за това, стана ясно от думите му. Няколко месеца по-късно обаче срокът беше удължен. Едва през декември след приемането на държавния бюджет за 2017 г. и заделените целево финансови средства, двамата министри в оставка - на отбраната и икономиката, подписаха „Искане за предложение“ за доставка на многоцелеви боен самолет. Така за първата сериозна крачка при гласуван проект от парламента бе необходима половин година.

А в Комисията по отбрана вече беше заявено, че ратифицирането на договора ще бъде през май 2017 г. Въпреки политическите сътресения, оставката на второто правителство на Бойко Борисов и назначаването на служебен кабинет междуведомствена работна група, назначена със заповед на министър-председателя, отвори на 13 март 2017 г. постъпилите предложения в присъствието на представители на Италия, Португалия и САЩ и Швеция. Всички поканени държави бяха спазили срока. На 26 април след заседание на служебното правителство стана ясно, че шведското предложение Saab Gripen C/D е било класирано на първо място от експертната междуведомствена група. От думите на тогавашния министър на отбраната ген. Стефан Янев стана ясно, че втори са Португалия и САЩ с употребявани F-16 MLU, а на трето място е италианската оферта за Eurofighter Typhoon Tranche 1.

Следващото редовно правителство трябва да реши с кой от тримата кандидати да води преговори, заяви министър Стефан Янев. По-нататък в процедурата се намеси новият състав на парламента, проектът беше върнат, правителството го актуализира и пак през юни, но 2018 г. депутатите го гласуваха. И пак чакаме октомври, но две години по-късно. Според проекта оценяването следва да завърши за 30 дни и да бъде обявен победителят. В началото на ноември трябва да сме наясно какви изтребители ще влязат в бойния строй на ВВС. Ако, разбира се, политическият цикъл не се завърти и не се появи пак служебно правителство.

Ако има оферти за всички поискани варианти - нови и ползвани самолети, от Европа и Америка, страни в НАТО и извън алианса, то решението ще е много повече политическо, а не финансово и военно-техническо. При всички случаи такова решение, зависи от премиера. Това прогнозира бившият военен министър Велизар Шаламанов, чиито позиции в сферата на отбраната се лансират напоследък и от управляващите. Според него ще бъде много интересно. „Най-добрият вариант е нов F-16, най-вероятният сценарий е използван F-16 от Израел, най-малко вероятният - нов Gripen при голяма вероятност, както досега, в определен момент процедурата да се спре. Част от опциите са финансово много трудни за постигане. Най-голямият риск е да се вземе решение при ограничен брой оферти, без ясни критерии, при което реалните проблеми ще се появят след 3-5 години, когато ще е късно да се реагира. Поне до сега от 2001 г. това е схемата с „Пилатус“, „Кугар“, „Пантер“, „Спартан“, модернизация на Ми-24, Ми-17, МиГ-29, модернизация на радари и ЗРК. Дано има изненада - вероятността е под 10%, но не е изключено.

Октомври-декември ще е ключов период за бойната авиация и не само! Купуването на самолети е само 1/3 от уравнението - бързото извеждане на старите е също толкова важно, както и пълна подмяна на радарите и ЗРК - ВВС не е само въпрос на изтребители.“

Така че, дебатите тръгнаха и по всичко личи, че няма да бъдат по-малко горещи от досегашните. Пак в социалните мрежи на Велизар Шаламанов отговаря главният секретар на президента полк. Димитър Стоянов: „А като трябва да се закупи F-16, защо ще го има конкурсът? Правителството на Борисов-2 не взе такова решение, а чакаше да се скрие зад военната експертиза. Сега ситуацията не е по-различна. Израелските самолети не отговарят на задължителните основни изисквания (г-н Шаламанов и г-н Тагарев разбират добре за какво говоря), нямат остатъчен ресурс по-голям от 50%. Да видим ще стигнат ли финансите за нови F-16V, там има и мито, което май не се отчита никъде.“

Дава са въпросите. Първият, ще се отзоват ли всички фирми на нашето искане за предложение. И вторият, ще бъде ли конкурсът действителен, или изборът ще трябва да оправдае загубеното време.

Търсим 13 варианта бойни самолети

Запитванията са изпратени до правителствата на САЩ, Португалия, Германия, Франция, Италия, Швеция и Израел. От тях се търсят общо 13 различни варианти – новопроизведени F-16V, употребявани F-16 (в три подварианта – A/B модернизирани до стандарта MLU, C/D и израелските C/D Barak), нови и употребявани F/A-18E/F Super Hornet, употребявани F/A-18C/D Hornet, нови и употребявани Eurofighter, нови и употребявани Rafale и нови и употребявани Gripen C/D.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари