Пол Верховен - Първичен инстинкт

Световният майстор на сочния филмов скандал Пол Верховен се готви да превземе фестивала в Кан през юли с меко казано противоречив нов филм за монахини лесбийки. „Benedetta” ще бъде едно от най-парещите и опасни заглавия на Лазурния бряг. Но Верховен е свикнал с медийната жега. Върховният виртуоз на секса, насилието и сатирата отдавна си е осигурил място в историята на киното с „Робокоп”, „Зов за завръщане”, „Първичен инстинкт”, „Звездни рейнджъри” и други подривни произведения, които преплитат гола с разкъсана плът плюс задължителното палаво намигване към публиката.

На 82 години проходилият под нацистка окупация в Нидерландия Верховен, преживял и запомнил от най-ранна възраст войната, продължава да работи със завиден ритъм. И не се отказва от любимите си теми - еротичната провокация, сатиричният поглед към обществото и историята, сложни персонажи, за които не сме сигурни дали са лоши или добри плюс още цяло изобилие от художествени елементи, превърнали го в легенда.

„Benedetta”, който ще бъде показан на фестивала в Кан, е вдъхновен от книгата „Immodest Acts: The Life Of A Lesbian Nun In Renaissance Italy” на Джудит К. Браун и разказва истинската история на монахинята Бенедета Карлини (Виржини Ефира).

Ето го и сюжета: „В края на XVII век, когато чумата опустошава земите, тя се присъединява като новачка в манастир в Песия, Тоскана, където причинява сериозни сътресения в общността. Бенедета, която има стигмата (рани, които имитират тези, получени от Иисус по време на неговото разпъване на кръст) и от ранна възраст е способна на чудеса, получава обезпокоителни религиозни и еротични видения и започва забранена любовна афера с друга монахиня.

Верховен е съсценарист заедно с Давид Бирке („Тя”, „Slender Man”). В ролите са Виржини Ефира, Шарлот Рамплинг, Ламбер Уилсън, Оливие Рабурдин, Клотилд Куро, Дафне Патакиа, и др.

Голямата звезда тук е самият режисьор. Той е един от малкото останали тиранозаври на киното, които моментално вдъхновяват букет от ясни и силни внушения, и асоциации само със споменаване на името.

Преди пет години отново беше в устата на световната медийна екосистема със своя стилен и тревожен трилър за отмъщение „Тя”. В разгара на крайни феминистки демонстрации и политическа коректност, Верховен пусна този филм, в който има брутална и двусмислена сцена на изнасилване. Само това беше достатъчно за скандал в средите. Отделно режисьорът отказа да третира главната героиня като безпомощна жертва на ужасните насилници бели мъже, а я превърна в наистина силен и сложен образ, който няма нищо общо с плоската пропаганда в последно време. Изабел Юпер направи разкошна роля в „Тя” и заслужи десетки номинации и награди.

А една друга световноизвестна актриса вкара наскоро името на Верховен в скандал с уж изтекъл срок на годност. Шарън Стоун даде няколко интервюта по повод новата си книга, в която си припомня как е била подведена от режисьора за „онази” вече легендарна сцена, в която по време на разпит нейната героиня кръстосва краката си и става ясно, че не носи бельо. Стоун казва как Верховен я уверил, че нищо няма да се види. Дори обмисляла да съди продукцията и да спре филма, но в крайна сметка се отказва и благодарение на „Първичен инстинкт” и въпросната сцена става световна екранна сензация и секс богиня на 90-те години.
Самият Верховен отрича да е подвеждал Шарън Стоун. Той твърди, че тя била наясно с цялата ситуация и концепция, а и останала страшно доволна от перверзния резултат.

А милиони зрители вече десетилетия остават доволни от умението на Верховен да смесва секс, сатира и кръв. Той става един от най-успешните и обсъждани режисьори в родната си Нидерландия и през 80-те започва приключението по покоряването на Холивуд. В края на десетилетието излиза „Робокоп” и шокира с главозамайващите нива на насилие и острата критика на заплахата от корпоративната тирания в САЩ.

В самото начало на 90-те отново удря джакпот с научно-фантастичната главоблъсканица „Зов за завръщане” с Арнолд Шварценегер. Филмът предлага изобилие от сложни теми и идеи плюс невероятно насилие и легендарни екшън сцени. А визуалните ефекти се смятат за най-съвършените и креативни за времето си.

После идва „Първичен инстинкт”, който окончателно превръща режисьора си Верховен в холивудски играч от най-висок калибър. В следващите години продължава да редува подривни мегапродукции като „Звездни рейнджъри” с европейски драми като „Черната книга”. Името му все още носи онова усещане за опасност и противоречие, което беше негова запазена марка през 90-те години.

 

 

Подведе ме, но ми даде и ценен съвет

Много добре помня как бях подведена от него докато снимахме „Първичен инстинкт”. Изобщо не трябваше да се вижда, че не нося бельо. Той ме увери, че няма да се вижда. Но когато гледах готовата сцена на голям екран побеснях и исках да го ударя. В същото време той ми даде и много ценен съвет. Каза ми, че моят талант е като ангел, който ще излети от мен и аз не трябва да му преча. Доста поетично и доста вярно.

Шарън Стоун, актриса

 

 

Беше сюрреалистично да снимам с Пол

Много съм доволна от съвместната ни работа в „Тя”. Беше сюрреалистично да снимам с Пол. Този филм е форма на разследване на психиката на една жена. Дълбаем дълбоко в едно съзнание. Изследваме човешките отношения. Има много истина и реализъм в „Тя”. Затова е и толкова тревожен филм - пълен е с двойнственост, сложност. Няма ясни и лесни отговори. Така се прави добро кино, според мен. А Пол е майстор на такива истории.

Изабел Юпер, актриса

 

 

„Звездни рейнджъри” е сложен политически пъзел

„Звездни рейнджъри” е един от най-важните филми на Верховен. Като излиза през 90-те скандализира с насилието и смесените послания. Днес се смята, че филмът всъщност е сатира на американския милитаризъм. Един сложен политически пъзел под формата на фантастика с гигантски извънземни насекоми. Страхотна работа. Но филмът се различава от романа на Робърт Хайнлайн, където няма такава сатира, а напротив. При всички положения тепърва ще се говори за „Звездни рейнджъри”. Особено като гледаме какви са филмите днес.

Карл Бенджамин, водещ и критик

Филмът, който почти го унищожи

В средата на 90-те Верховен за малко да провали цялата си кариера със „Стриптизьорки” - скъпа еротична епопея за мръсните игри в света на екзотичните танцьорки във Вегас. Филмът е пълен провал и обявен за един от най-лошите на всички времена. Верховен изпада в изолация - критици и зрители са отвратени от вулгарната природа на голите сцени и диалога в „Стриптизьорки”.

Днес скандалната творба се смята за култова сатира на консуматорското общество и развлекателната индустрия, а името на Верховен е изчистено. Единственият филм, за който той сам твърди, че няма оправдание и извинение е воайорската хорър фантастика „Човек без сянка” отпреди 21 години.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети