Политически пазарлъци оставят пътищата с дупки

Снимка: Булфото
Вицепремиерът Гроздан Караджов заяви пред протестиращите шофьори, че е недопустимо републиканската пътна мрежа да става заложник на БНБ.

Депутатите пак отложиха гласуването на текстовете, които ще позволят ремонтите

“Продължаваме промяната” отново бламира решението

Републиканската пътна мрежа е заложник на избора на БНБ, категоричен е вицепремиерът Гроздан Караджов

Шофьори на тирове протестираха пред парламента и паркираха тировете си пред сградата на Народното събрание, като временно блокираха движението по бул. “Цар Освободител”. Действията им бяха срещу поредното отлагане от страна на депутатите на решението, което би позволило да се правят нови ремонти. Шофьорите настояха за спешен ремонт на пътищата, по които се движат, тъй като по тях в момента е невъзможно да се кара.

За да говори с тях при протестиращите излезе вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов. Именно проектът на решение по негово настояване, което би позволило да се кърпят дупки у нас и да се поставят мантинели, втори ден е загърбено от депутатите, които отказват да го гласуват.

Според Караджов бламирането на точката за гласуване на бюджета на АПИ в зала и липсата на депутати на правната комисия, която трябваше да обсъди парите за ремонтите, са целенасочено блокирани.

В четвъртък и петък депутатите от “Продължаваме Промяната” отказаха да присъстват на бюджетна и на правна комисия, които трябваше да гледат решението на проблема с пътищата и по този начин не осигуриха нужните кворуми те да се проведат. Според разговори в кулоарите, хората на ПП извиват по този начин ръцете на партията “Има такъв народ” с цел да оттегли кандидатурата си за шеф на БНБ - Любомир Каримански. От ИТН са категорични, че това няма да се случи.

“Републиканската пътна мрежа е заложник на избора на шеф на БНБ, което е недопустимо. Не може политически пазарлъци да стоят на пътя на поддържането на пътната мрежа. Нямаме инструмент, с който да ремонтираме нито една дупка”, коментира Караджов.

Решението, което депутатите пак отложиха, щеше да позволи да се възлагат нови ремонти по вече подписаните договори за текущ ремонти и поддръжка, част от които изтичат през април, а останалите през юни. В момента има обявени търгове за избор на нови компании, с които да се сключат 3-годишни договори за текущ ремонт, поддръжка и зимно почистване на магистралите и останалите републикански пътища в страната на обща стойност близо 2,6 млрд. лева. Те обаче няма да са приключили преди изтичането на старите. Затова с решението депутатите трябваше да приемат възможността по досегашните контракти да се възлагат нови дейности и след изтичането им, до избора на нови изпълнители.

С решението трябваше да се изплатят и половината от дължимите суми към строителите за извършени, одобрени и сертифицирани от пътната агенция дейности през 2021 г. по сключените контракти - общо 520 млн. лв. Останалите още толкова милиона трябваше да бъдат преведени към компаниите, след като приключи съвместната ревизията на регионалното и финансовото министерство, назначена от вицепремиера Караджов до края на юни.

Проектът щеше да позволи и изплащане на всички пари, които се дължат на пътно-строителните фирми за доставка и монтаж на мантинели, пътни знаци и полагане на маркировка - общо 135 млн. лв.

За да предотвратят катастрофи

Строителите затварят недовършени участъци

Принуждават фирмите пак да протестират

Пътните фирми отново се готвят за протест, след като депутатите не гласуваха решение, което да позволи възлагане на нови ремонти на шосетата.  Снимка: Пламен Стоименов

Пътно-строителните компании ще затворят недовършените пътни участъци, за да осигурят безопасност на движението и да предотвратят катастрофи, докато пътната агенция не възложи довършване на ремонтите. Това обявиха от Българска Браншова камара “Пътища”.

Те призоваха депутатите да проявят разум, за да бъдат защитени живота и здравето на българските граждани. В противен случай ще бъдем принудени отново да възстановим протестните действия и да защитим членовете си с всички законови методи, казват в своя позиция от Камарата.

Компаниите припомнят, че вече година чакат да им бъдат изплатени дължимите суми за извършените качествено и в срок дейности, които са им възложени по законни договори. Заради забавяне на средствата и невъзлагането на нови ремонти безработицата в сектора се е увеличила с 14,3 на сто за година. Поставянето на пътно-строителния бранш в заложнически капан, заради политически битки, създава риск от чудовищен ръст на безработните в сектора през тази година, допълват от Камарата.

Прокуратурата: Шосетата ни са опасни за шофьорите

Знаците са сбъркани, маркировката е изтрита

Сбъркани знаци, изтрита маркировка, разкъсани мантинели, дупки по настилката... Това са само малка част от нередностите по републиканските пътища, които създават опасности от катастрофи, показва проверка на Върховната административна прокуратура (ВАП).

Вчера магистратите са сезирали регионалния министър Гроздан Караджов, към чието ведомство е Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), да предприеме всички законни действия спрямо чиновниците от тази агенция, които да гарантират безопасността по магистралите, първокласните пътища и останалите “държавни” шосета. До 1 месец Караджов трябва да докладва на ВАП какви мерки са предприети.

Прокурорската проверка е започнала на 25 ноември 2021 г. след автобусната катастрофа на магистрала “Струма”, при която загинаха 45 граждани на Северна Македония. ВАП е получила доклад от Държавната агенция за пътна безопасност, в който се описват множество пропуски и несъответствия в управлението на пътната инфраструктура. Констатирано е, че организацията на движение е в изключително лошо състояние, както по отношение на знаците, маркировката и други средства за сигнализиране, така и по съответствието им с нормативни документи и стандарти.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България