Премиерата на "Железни момчета" - филм за БДЖ, препълни кино "Освобождение"

Премиерата на документалния филм на режисьора Станимир Трифонов "Железни момчета" препълни залата на кино "Освобождение“. Повече от 350 души присъсваха на прожекциите в бившия синдикален дом на бул. "Мария Луйза".  

Впечатляваш беше и коктейлът в края на събитието, на който гостите се чувстваха като в добрите години на РСВ, а момичета, облечени в униформи бутаха легендарните колички с напитки и закуски, включително напитки "Етър" и "Лимонада" в класически бутилки.

Продуцент на филма е Добромир Човов и "Доли медия", сценарист - Емил Спахийски, оператор - Кирил Проданов, звук - Юри Цолов, музикално оформление и звуков дизайн - Марияна Вълканова, монтаж Чавдар Варийски.

"Железни момчета" е динамичен разказ за историята на създаването и съдбата на българските железници от Османско време до ден днешен, пречупен и през съдбата на трима герои - Ангел Алексиев, Цветан Калудов и Алберт Иванов, които възстановяват парни локомотиви.

В депата на София и Горна Оряховица са готови за пътешестивя уникални локомотиви, като по стечения на обстоятелствата сред реставрираните са този, на който е работил Никола Вапцаров и този, който е теглил траурния състав в последния път на Цар Борис III от София до Кочериново.

Екипът на филма "Железни момчета"

Цялата история на България може да се разкаже през историята на железниците. Това обясни пред БНР Емил Спахийски, сценарист на филма "Железни момчета"."Има изключителна романтика, свързана с времето на парните локомотиви. Оказва се, че тези машини, създадени от човешката ръка, са изражение на гениалността на инженерната технология. България започва едно величие след Освобождението, благодарение на хора, които са осъзнавали, че това е най-успешният вариант на транспорт“, каза още Спахийски.

Любопитно събитие е, че по време на снимките са открити, реставрирани и дигитализирани десетки киноленти от средата на миналия век, които можеха да бъдат изгубени.

Филмът ни превежда през забележителни случки, като създаването на първата жп линия в България, първата катастрофа (по някакво стечение на обстоятелството повторена след повече от век) - Хитрино. Разказва и за любопитни случки, като това как един началник на гара таксувал пътниците на килограм, как набожни хора са опитвали да спрат "дявола" с икони, как са изграждани уникални гари и трасета.

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Кино