Проблем с е-данните и в Здравната каса

Сривовете в системата на Националната здравно-осигурителна каса са проблем на националната сигурност, заключиха депутати от БСП и ИТН по време на изслушване на проф. Петко Салчев и шефът на ИО Ивайло Филипов.

Казусът е подобен на “Български пощи”

БСП и ИТН питат какво става със споразумението на властта за реформа

Проф. Петко Салчев: Треперя нещо да не се случи!

Депутатите от БСП и ИТН Благовест Кирилов и Любомир Каримански предупредиха коалиционните си партньори, че има проблем с начина, по който се съхраняват данните и на Националната здравно-осигурителна каса (НЗОК). Оказа се, че по подобие на сривовете в “Български пощи”, в НЗОК има също криза със електронната система. Като куриоз, онлайн излъчването на заседанието се оказа за кратко с картина от зала “Изток”, но с друг звук, в който служителки от администрацията на парламента разговаряха по време на почивка.

“В коалиционното споразумение имаше да се представи нова концепция за Информационно обслужване до март. Проблем има в НЗОК, а също и в “Български пощи”, каза Благовест Кирилов по време на заседание на комисията за електронно управление в парламента. Според споразумението на коалицията на “Промяната”, прегледът на функциите, ефективността и работата на “Информационно обслужване” трябваше да стане в рамките на 3 месеца от встъпването на правителството.

“Силно съм притеснен за националната сигурност по отношение на данните и с НЗОК”, заяви от своя страна Любомир Каримански, след като депутатите изслушаха шефа на НЗОК проф. Петко Салчев. “Никой не остана с впечатлението, че тези данни не могат да изтекат”, отбеляза Каримански. И заключи: “Подхождаме с недостатъчно системно гарантиран подход, особено за данните, които съхраняваме!”.

Персонализирана информационна система (ПИС) на НЗОК и днес (сряда, б. р.) не работи, призна пред народните представители проф. Салчев. Той обясни, че сривове в системата на ПИС е имало на 7 и на 18 април. От НЗОК са изпратили писмо до министъра на електронното управление Божидар Божанов за решение за отстраняване на проблемите и изпълнението на договора с НЗОК, тъй като в такива ситуации от “Информационно обслужване” АД дължат неустойки, но към този момент не са приложени.

Директорът на дружеството Ивайло Филипов също отговаря на депутатски въпроси, заедно с представители от фирмата-производител на платформата за база данни “Оракъл”. От компанията обясниха, че проблемът е в неподходящото оразмеряване на паметта. Проф. Салчев обаче запита колко трябва да е въпросната памет, при положение, че никъде няма уточнено какви трябва да са параметрите.

"Аз почти при всеки отчетен период треперя нещо да не се случи, да не спре подаването на информация, защото това са 30 хиляди договорни партньори, които подават едновременна информация в отчетните периоди, за да могат да се генерират електронните финансови документи, да се извършват различните дебитни и кредитни известия, за да могат да бъдат извършени съответните плащания", заяви още проф. Петко Салчев. От НЗОК посочиха като виновник за състоянието „Информационно обслужване“ АД.

Само преди ден депутатът от БСП Благовест Кирилов открито обяви, че сривът с “Български пощи” е станал заради “системното погазване на елементарни правила за сигурност на данните от отговорните за това лица”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България