Проф. д. п. н. Галя Христозова, ректор на Бургаския свободен университет, пред „Труд“: Когато някой иска да учи, а друг да преподава - граници няма

Инвестицията в образование е най-смисленото занимание по време на криза 

Най-голямата ни гордост са завършилите и успешно реализирали се почти 28 000 студенти за 28 години. Гордост са високите научни постижения на преподавателите, стотиците научни проекти, по които работим и сме работили, високите акредитационни оценки на университета и по направления, споделя ректорът на Бургаския свободен университет проф. Галя Христозова. Знанието ни води напред, а четящият човек е друг духовен свят. Човек е това, което е прочел. Нашите студенти знаят смисъла на тези слова, категорична е проф. Христозова. Разговаряме с нея за отношението на младите българи към науката, за обучението в условията на пандемия, за предстоящите изпити и предпочитани специалности в бургаската Алма Матер.

- Проф. Христозова, как се справят студентите на Бургаския свободен университет с обучението в условията на пандемия? 
- Студентите и преподавателите на Бургаския свободен университет се справят успешно. Още на 13 март ръководството взе решение как ще се организира дистанционното обучение и нямаше никакъв вакуум. Ние преди повече от 10 години започнахме да работим така. Всички наши курсове задължително са разработени и „качени“ на електронната платформа moodle. Студентите могат по всяко време и отвсякъде да четат лекции, да изпълняват поставените им задачи, да решават тестове. Индивидуално са в непрекъснат контакт с преподавателя, което по време на лекции в сградата не може да се реализира. Студентите имат достъп до всички електронни ресурси на университета - учебниците на преподавателите, всички научни издания на университета - списания, годишници, сборници от конференции. Десетки хиляди са страниците, които са поместени за подготовката на студентите. Онлайн обучението се реализира и чрез Microsoft Teams, където преподавателите се срещат със студентите онлайн според седмичното разписание. Часовете са по 45 минути, изпълнява се целият хорариум, всички теми от учебната програма се преподават, пише се на виртуална бяла дъска. Тъй като виждаме имената и броя на присъстващите студенти, ни прави впечатление, че са много повече от тези, които обикновено присъстват в час в сградата. Преподавателите ежедневно поставяха различни задания на студентите, проверяваха ги, поправяха ги, оценяваха ги. Осъществи се обучение, за което мечтаем - ежедневно, двупосочно. Натоварването за всички беше много по-голямо - преподавателите трябваше да актуализират всичките си лекции, да направят онлайн тестове, да повишат компетентностите си за справяне в дистанционна среда, да преглеждат стотици студентски разработки, да организират консултации. Студентите трябваше да присъстват онлайн на всички лекции, да се подготвят за упражнения, да разработват реферати, да решават тестове и др.

- Новата реалност, която предстои след тази ситуация, ще бъде ли променена и как? 
- Тя вече е променена. Но всичко зависи от ситуацията. Ние не се притесняваме, защото много бързо се организирахме и сме готови. Това, което е ясно, че когато някой иска да учи, визирам студентите, а друг да преподава - граници няма. Разбира се, предпочитаме да сме в прекрасната ни сграда, да е шумно, да влизат и излизат млади хора, да виждаме очите им. Съвсем пророчески в края на миналата година определихме темата на международната ни научна конференция „Дигитални трансформации, медии и обществено включване“, която ще се проведе на 5-6 юни 2020 г. Навярно ще чуем интересни доклади с оглед на реалността и бъдещите планове. Конференцията ще бъде онлайн и всички доклади ще бъдат публикувани.

- Какво предстои, наближават ли изпити и сесии? 
- Вече проведохме много изпити дистанционно със студентите от задочна форма на обучение. Справят се успешно. Младите хора не се притесняват и опасяват от възможностите на новите технологии. Крайната оценка се формира поне от няколко компонента - изпълнени задания, разработени проекти, решени тестове. Голяма част от заданията са свързани с изпълнение на конкретна практическа задача, която може да се изпълни, ако добре се знае теорията.

- Кои специалности при вас привличат най-много млади хора и с какво? 
- През последните години най-голям интерес има към педагогическите специалности. Има нужда от учители, т. е. възможност за реализация, увеличават се заплатите им. Традиционно се предпочитат право, софтуерно инженерство, психология, финанси.

- Има ли разочароващ спад на желаещи кандидат-студенти и закриване на специалности? 
- Спад на кандидат-студенти има от много години насам. Местата в университетите са много, абитуриентите са малко. МОН се опитва да регулира приема, но той все още е доста голям. Освен това държавните университети имат огромен прием в платени форми на обучение. Бургаският свободен университет се справя успешно с приема. Важни са няколко фактора - ние сме най-авторитетното висше училище в нашия регион и завършващите училище го избират без колебание, имаме малко на брой специалности, но във важни за икономиката направления, завършилите се реализират бързо. Гъвкави сме и предлагаме нови магистърски специалности според търсенето на пазара на труда. Закриват се специалности, когато няма интерес към тях.

- Искат ли да се образоват младите българи и какви са „отношенията“ им с науката? 
- По време на дистанционното обучение се убедих, че младите хора искат да учат, да формират своите компетентности, да знаят повече, да са информирани. Трябва правилно да бъдат насочени и организирани, което ние правим. В тази тежка ситуация студентите много ясно осъзнаха, че най-добрата инвестиция по време на криза е да се учи, да се чете, да се усъвършенстват. Всяка година организираме различни форуми, на които младите хора с научен интерес и капацитет представят свои научни разработки и постижения. През месец април 2020 г. проведохме поредната студентска научна конференция (студентско научно творчество), в която взеха участие над 100 студенти. Сред участниците имаше и студенти от Казахстан, Беларус, Полша, Украйна, както и от над 10 български университета. Особено успешно беше представянето на докторантите. Вече е под печат сборникът с докладите от този сериозен студентски научен форум. Някои от студентите с интересни разработки през предходните години вече са наши докторанти, а след време навярно и асистенти.

- Коя е най-голямата гордост на БСУ и как оцелявате в тези трудни времена? 
- Най-голямата ни гордост са завършилите и успешно реализирали се почти 28 000 студенти за 28 години. Гордост са високите научни постижения на преподавателите, стотиците научни проекти, по които работим и сме работили, високите акредитационни оценки на университета и по направления. Ние сме от университетите, които имат оценка над 9 при 10-степенна скала. Гордеем се с това, че имаме обучение и в трите степени - бакалавър, магистър и доктор; че сме предпочитан университет за квалификация на учители. Оцеляваме с добър управленски подход, с дисциплина, с мисъл за студентите, за техните интереси, комфорт и реализация. Свикнали сме всеки, освен конкретните си задължения на преподавател или служител, да върши и още много други важни за университета дейности.

- Мотивирани ли са от своя страна преподавателите и с какво? 
- Преподавателите в Бургаския свободен университет са много организирани и дисциплинирани. Непрекъснато провеждаме курсове за преподаватели с оглед усъвършенстване на методиката на преподаване и те с лекота се справят с дистанционното обучение. Мотивирани сме, защото за всички нас, които сме участвали в създаването на университета, които години наред работим за неговия авторитет, Бургаският свободен университет е не само висше училище, в което преподаваме, творим, а най-вече кауза. Отдавна сме доказали, че сме новата идея в образованието. Възнагражденията на преподавателите са различни според техните постижения и работа. Имаме работеща система за мотивиране и финансиране съобразно измерими критерии и показатели.

- Колко души се дипломират всяка година от Бургаския свободен университет? Смятате ли, че успяват да си намерят работа по специалността? 
- Различно, между 600 и 800 се дипломират през последните години. В предходните години и до 2000. Правим анкети със завършилите шест месеца, три години, пет години след завършването и става ясно, че преобладаващата част от тях работят по специалността си, а след пет години 1/4 заемат и висши управленски позиции. Няма нищо по-важно и смислено от успешната професионална реализация. Хиляди възпитаници гордо разнасят славата на младия ни университет със своите компетентности, с високия си професионализъм, с успешната си кариера.

- Как ще коментирате семестриалните такси и каква е вашата прогноза, ще растат ли или ще стават по-поносими? 
- Нашите семестриални такси са най-ниските от всички частни висши училища и много отдавна не сме ги повишавали. Този семестър дадохме възможност на студентите да плащат таксите си в много дълъг период без лихва. Има много възможности за подпомагане и облекчение - чрез разсрочено плащане, чрез студентските кредити, едновременно обучение на родители и деца, братя и сестри, семейство при намалени такси, обучение в две специалности, платена практика и др. Очакваме и гласуваните от община Бургас стипендии за висок успех и научни изяви.

- Какво е вашето послание към студентите? 
- Да са разумни, да използват всяка свободна минута за учене, за четене, да инвестират в знания и компетентности. Да почитат образованите хора и образоваността. Да помнят, че ученето е без граници, без край, без предел. Че образованият човек е друг духовен свят. Да знаят, че истинското учене започва, след като получат дипломите си, но ние сме спокойни, защото те знаят как и защо се учи. Да издигнат четенето на пиедестал, да го направят ежедневие, да четат всеки ден, да се вслушват в словата на четящите и няма да сгрешат.
Да бъдат вдъхновени по пътя на знанието, да бъдат силни и готови за предизвикателствата на времето! И винаги да се стремят към професионално съвършенство! И да се гордеят, че са студенти на Бургаския свободен университет.

Нашият гост
Проф. Галя Христозова е завършила Пловдивския университет, специалност “Българска филология” и докторантура в Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Ректор на университета в Бургас е вече втори мандат. Преди това е била два мандата заместник-ректор и декан на БСУ. Животът є е свързан с бургаското висше училище от 2000 година. От 2007 година е кандидат на педагогическите науки, а от 2009-а е професор.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта