Нови протести, ако премиерът Кирил Петков не изпълни обещанието си остатъкът от плащанията да се реши до 7 май
Парите не са предвидени в бюджета
Пътищарите обещаха спокоен Великден и да не блокират възлови шосета в навечерието на празника, след като депутатите гласуваха в зала решението на регионална комисия да изплатят веднага половината от общо 1,2 млрд. лв., дължими на строителните компании вече над година за изпълнени качествено и в срок дейности по законни договори.
Поне до 7 май не са планирани нови протести и изкарване на техника. Това е датата, до която премиерът Кирил Петков лично е обещал на пътищарите да завърши работата на междуведомствената комисия, която проверява сертификатите, подписани от областните пътни управления и на чиято база трябва да се изплатят парите по договорите, обясни председателят на Българска браншова камара “Пътища” инж. Стефан Чайков. А самите средства, според анексите подписани от служебния строителен министър Виолета Комитова, трябва да бъдат разплатени до 30 юни. В противен случай държавата ще дължи 10 на сто наказателни лихви върху средствата.

Пътните строители протестираха пред Министерски съвет, за да припомнят на премиера, че е обещал до 7 май да бъде решен казусът с всичките им дължими 1,2 млрд. лв.
Депутатите от управляващото мнозинство обаче гласуваха, че преди да бъдат разплатени вторите 50 на сто дължими на строителите, разплащанията трябва да бъдат одобрени от регионалната комисия в НС, въпреки възраженията на ДПС и ГЕРБ, че подобно решение е противоконституционно. Освен това то бе вкарано в противоречие с правилника на НС, според който проектът трябва да бъде гласуван най-малко от две комисии - в случая от регионална и бюджетна, а втората не заседава. Както и да са минали минимум 24 часа преди да се внесе в зала за гласуване.
Председателят на Българска браншова камара “Пътища” инж. Стефан Чайков бе категоричен, че както междуведомствената група, която проверява сертификатите и в която има само един инженер, така и регионалната комисия нямат нужния капацитет да проверят извършената от пътищарите работа. И допълни, че всеки подписан сертификат за одобрение на извършените от фирмите дейности е преминал проверка от общо 7 специалисти от пътните управления.
Друг проблем е, че парите, които гласуваха депутатите да бъдат изплатени - първите 50 на сто от дължимите 1,2 млрд. лв., трябва да дойдат от пътната агенция, но в държавния бюджет не са предвидени подобни разходи.

Днес пътищарите протестираха в цялата страна, като заявиха, че чакат дължимите им суми с над двучасов протест в студ и дъжд пред Народното събрание и Министерски съвет. Те показаха снимки как са изглеждали ремонтираните от тях шосета преди обновяването и сега чрез плакати с надписи “Това е промяната, която ние направихме! Моля, платете ни я!”.
ГЕРБ сезират Конституционния съд за решението на Народното събрание АПИ да заплати от бюджета си 50% от дължимите средства за пътните строители.
“Решението по флагрантен начин нарушава принципа за разделение на властите, който е основният принцип на правовата държава. Това беше признато многократно и от вносителите в пленарна зала. Те приемат едно противоконституционно решение с пълното съзнание, че е противоконституционно, защото така е казал някой. И този някой трябва да понесе отговорност за правната си неграмотност и за неистовото си желание да гази конституцията и законите. Ще разберем кой е”, коментира пред “Труд” депутатът от ГЕРБ Радомир Чолаков.
От бизнеса настояват отрасълът да не става заложник на политически игри
Спадът в продукцията е 31 на сто

Строителите настояват индексацията по договорите да няма таван.
Цените в договорите за строителство трябва да се индексират със същия размер, с който поскъпват строителните материали. “Индексацията трябва да е адекватна. В противен случай фирмите няма да могат да покрият направените разходи по поскъпналите дейности”, категорични са от Камарата на строителите (КСБ). Според браншовата организация е неприемливо на индексацията да се слага таван, каквато неофициална информация е достигнала до фирмите от сектора. Тъй като това на практика би обезсмислело индексацията и няма да съответства нито на поскъпването на материалите, нито на инфлацията, посочват от КНСБ.
“Поскъпването на суровини, материали и енергоносители не е само български проблем, но в България той още не е намерил решение. Чакането ни има своя предел!”, подчертават от КСБ. Те припомнят, че драстично закъснява индексацията на договорите с публични възложители. За такава от бизнеса настояват вече близо година.
“Получавахме разбиране и обещания и от служебното правителство, и от настоящото редовно, но резултат няма вече дълги месеци.
Забавянето изправя строителите пред невъзможност да работят, което води след себе си непредвидими икономически последици. За първи път от години по предварителни данни на НСИ се отчита спад в произведената строителна продукция и то сериозен. За 2021 г. той е близо 31% спрямо 2020 г. През тази година проблемите се задълбочават и данните вероятно ще са още по-тревожни”, допълват от КСБ.
От Камарата на строителите в България призовават още разрешаването на проблемите на отрасъла да не става заложник на политически игри. Категорично подкрепяме справедливите искания на колегите от Българска браншова камара “Пътища” и протеста им с настояване държавата да се разплати с фирмите за възложените и извършени дейности, посочват от браншовата организация. Забавяния има и по договорите за строителство, крайно време е компаниите да получат изработените средства, допълват те.
“Недопустимо е с политически цели да се уронва доброто име на професията. Нанасят се тежки имиджови щети, които имат своя негативен ефект и върху компаниите, и върху заетите в тях стотици хиляди честни и работливи български граждани. Ние сме българските строители и не можем да позволим подобно убийствено за отрасъла отношение.
Очакваме в спешен порядък властта да предприеме действия за разрешаване на проблемите”, категорични са от КСБ.