Пътищата остават без ремонт

“От 1 април няма кой да запълни една дупка по българските пътища”, съобщи вчера бившият регионален министър Николай Нанков.

На 1 април изтича зимната поддръжка, нови договори - догодина

С 49% са завишени цените по бъдещите контракти

Николай Нанков: Нулев контрол над тежкия трафик

Българските пътища остават без поддръжка от 1 април. От този ден до края на годината няма да има нито една закърпена дупка, защото нито една пътно-строителна фирма няма договор за ремонт и поддръжка. Това съобщи вчера бившият регионален министър Николай Нанков на кръгла маса, организирана от Института за пътна безопасност. На форума бяха поканени и регионалните министри арх. Иван Шишков, Гроздан Караджов и арх. Виолета Комитова, но от всички дойдоха само Нанков и Комитова.

Нанков обясни, че в последните 2 години всички договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата са прекратени от поредицата правителства, повечето служебни. Останали са само договорите за зимното поддържане, действащи до 15 март и чиито срок е продължен до 1 април.

“Преди две седмици търговете бяха обявени, а една такава тръжна процедура отнема 7-8 месеца минимум, през които няма да има пътна поддръжка. Няма да се запълни и една дупка с т. нар. механични кърпежи. Това е въпрос на националната сигурност и час по-скоро по него трябва да се намесят всички компетентни органи”, заяви Нанков. Той посочи също, че сега обявената цена от 3,6 млрд. лева за договорите е рекордна, откакто съществува АПИ и че тя е със средно завишение на цените от 49% спрямо прекратените договори.

“Вярно е, че инфлацията е убийствена и се усеща по джоба на всеки, но НСИ казва 19,2% инфлация, а тук имаме 49%. По някои параметри - например габиони за укрепване на свлачища, имаме 266% завишение, това е 2,6 пъти повече от досегашната цена”, възмути се Нанков. Той припомни, че периода 2018-2020 г. са ремонтирани средно по 1030-1040 километра пътища годишно, докато за 2022 г. са ремонтирани 200 км по линия на текущите и основни ремонти и то по проекти, които са заварени от ГЕРБ.

“Всички виждаме, че средната лента по автомагистралите, активната лента, където е тежкият трафик, е в пъти по-лошо състояние от лявата, скоростната лента, по която често пъти дори няма никакъв проблем. Заявявам отговорно - в последната година и половина тежкият трафик, допустимото натоварване на осите не се контролира по никакъв начин.

Контролът е нулев. Той липсва. По проекта за тол системата се изградиха 120 подземни точки с вградени монтирани кантари. Целта беше да се избегне човешкият фактор - екипи на Автомобилна администрация и АПИ като спрат съответния ТИР, било то със селскостопанска продукция, с дървен материал и т. н., да се види веднага какво е натоварването на осите. И какво стана - тези кантари бяха изключени преди година и половина”, разказа още бившият министър.

“Договорите, сключени от ГЕРБ, бяха наричани порочни, нищожни, незаконосъобразни и как ли още не. Но за тях по никакъв начин нямаше опит да бъдат прекратени, нито да бъдат санирани със съдебно решение, а от октомври миналата година по тях се плащат ударно стотици милиони. Ето това е корупционна среда - тези “лоши” договори не само, че не са прекратени, а година и половина се възлагат допълнителни и нови дейности по тях, възлагат се и нови дейности. Бизнесът е като водата, той си намира път. На някои контрагенти се платиха 100% от договорите, на други се платиха 20%, на трети се платиха 50%, те си намериха път. Това за мен е корупционната среда, която беше създадена в последната година и половина - да спреш нещо дължимо, да бавиш, да изнудваш...”, каза още Нанков. Той попита защо Шишков, който е говорил, че са порочни инхаус договорите, че било порочно да се дават даваните аванси, от 6 месеца разплаща стотици милиони и вече не е порочно.

“Значи ние ГЕРБ сме лоши, давали сме аванси, без да имаме строителни разрешения. Същият Шишков даде аванси 105 млн. лв. за същия път Русе -Велико Търново, пак без да има строителни разрешения. Аз не казвам, че има нещо незаконно нито в ин хаус процедурите, нито в даването на аванси - това са съвсем законни процедури, спазвали сме буквата и запетайката на закона. Но ние от 2 години бяхме заклеймявани, включително и от същия човек, който сега прави същото”, подчерта Нанков.

Инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност: Сегашният регионален министър е еманация на корупцията

Сегашният служебен министър и ръководеното от него регионално министерство е еманация на корупцията в България, затова Шишков не дойде да отговаря на неудобните ни въпроси, въпреки че беше потвърдил за тази среща с другите бивши министри. Гроздан Караджов също ни беше обещал да участва, дори съобразихме днешната дата с негово пътуване до Италия, но също не дойде и не си вдига телефона. Но ние от Института от 2017 г. насам сме критикували работата на всички тях, искали сме им оставките, дори сме получавали оставки и ето че г-н Нанков и арх. Комитова не се уплашиха да застанат и да си защитят позицията, защото това са хора с позиция. Ако не сме съгласни с тях, може пак да ги критикуваме, но то не се крият и не бягат по тъча като Шишков, който иначе ходи да се явява в по 2 телевизии на ден, където никой не му задава неудобни въпроси. Изобщо да не си мисли, че ще ни откаже да продължим да се противопоставяме на корупционните процеси в МРРБ, водещи до разпад на българските пътища и до загубата на стотици човешки животи.

27 млн. от 77 млн. лв аванси са усвоени

 

Магистрала „Хемус“ можеше вече да е готова

Забавянето струва милиони

Цента на цимента е 4 пъти по-висока от преди година, разказаха строителите.

Магистрала “Хемус” можеше вече да е завършена, ако работата по нея ни беше спряна през 2021 г., обясни изпълнителният директор на “Хидрострой” Велико Желев. Компанията има договор с официалния строител на аутобана - държавната компания “Автомагистрали” ЕАД за доставка на техника и строителни материали за лот 1 и лот 8 от магистралата. Работите по лот 1 са 75 на сто завършени, заяви Желев, показвайки напредъка по отсечката на журналисти. Трасето за Лот 8 все още се уточнява, тъй като проектът трябва да заобиколи ловно стопанство.

През последните 2 години и половина заради липса на плащания от страна на държавата изграждането на лот 1 и другите оставащи отсечки от магистралата “Хемус” се забави, което значително е оскъпило строителните работи. Преди 2,5 г. цената на пренапрегнатите греди е била между 13 и 17 хил. лв. за брой. В момента цената е 39 500 лева за брой, а за обекта са необходими 1000. Така загубата е между 12 и 15 млн лв. В същото време цената на цимента е 4 пъти по-висока от преди година. Поскъпнали са и останалите строителни материали. Към момента не са водени разговори за индексация на стойността на договорите, обясни още Желев.

В момента от отпуснати от държавата аванси в размер на 76,5 млн. лв. без ДДС за лот 1 са фактуриране за закупуване на техника, монтиране на бетонови възел и асфалтови бази, трошачи, закупуване на техника са усвоени и сертифицирани 49 млн. лв. В момента виждате къде са авансите, посочи Желев, показвайки готовото пътното тяло на бъдещата отсечка от магистралата, асфалтова база и бетонови възел на лота.

След разследването за несъществуващ побой

Велико Желев изнася бизнеса си в Саудитска Арабия

Средата в България не е подходяща за бизнес, каза бизнесменът

Велико Желев, адвокатът му Менко Менков и служители от “Хидрострой” говориха на една от новите отсечки на магистрала “Хемус”.

“Хидрострой” обмисля да изнесе бизнеса си в Саудитска Арабия и да строи там, обясни изпълнителният директор на холдинга Велико Желев, който покани журналисти да се запознаят с напредъка по изграждането на лот 1 от магистрала “Хемус”, ден след като бе пуснат от ареста след обвинения за побой и натиск върху бившия директор “Строителство” на една от компаниите в холдинга “ВДХ” Благой Андонов.

Средата в България не е подходяща за бизнес, но аз съм обречен да живея тук и ще продължаваме да плащам данъци в България, обясни Желев. Той уточни, че има компания в Турция, чрез която обмисля да осигури работници за инвестициите си зад граница, като използва референции за изпълнени обекти у нас и техниката на “Хидрострой”. В момента Саудитска Арабия има мащабни програми за строителство и работи има за всички, обясни той. И допълни, че компанията му и сега работи успешно в чужбина, изпълнявайки обекти в Северна Македония, Румъния и Унгария.

Той посочи, че още на 27 февруари е пусната жалба към вече бившия служител Благой Андонов за злоупотреби, като предстои да бъде внесен и друг подобен сигнал за друг служител в прокуратурата. В автобуса, с който Желев да вози заедно с журналистите към отсечката на “Хемус”, на която “Хидрострой” е доставчик на техника и машини на държавната компания “Автомагистрали” ЕАД, бе показано видео от напускането на Андонов на офиса на “Хидрострой “след предполагаемия побой върху него. Въпреки твърденията, че му е нанесен побой в офиса на “Хидрострой”, в резултат на който има счупени ребра и нос, той излиза във видимо добро състояние.

Желев посочи, че един от доставчиците на “Хидрострой”, чрез който Андонов е извършвал злоупотреби вече сам е сигнализира и е върнал 154 хил. лв на компанията. Андонов е завишаване цените на доставчиците, като е взимал процент от по-високата им печалба, обясни Желев. Сигнал за тези действия е внесен в прокуратурата на 27 февруари. Предстои да бъде внесен такъв и за другия служител, уличен в злоупотреби, който е ръководител на обект.

Спрели парите към доставчик заради ареста

Банките отказват да дават кредити на бранша

Желев пази от 25 г. данъчните си декларации

Банковите институции вече отказват да отпускат кредити на фирмите от строителния бранш, защото приемат сектора за рисков в резултат на очернянето на бизнеса през последните две години и неразплащане от страна на държавата, обясни Велико Желев. Той посочи, че след ареста му доставчик на гориво на “Хидрострой” вече се е оплакал, че банката е спряла финансирането му.

Желев посочи още, че от 25 години пази данъчните си декларации и са правени няколко проверки на него, семейството и висшите служители на компанията, които не са доказали никакви злоупотреби.

“Пари в чували не съм изнасял никога. Делян Пеевски не го познавам, а Бойко Борисов съм го виждал отблизо само на церемонии по откриване на обекти”, посочи Желев. Той допълни, че е акционер в “Хидрострой” и сам дори не може да открие банкова сметка на компанията. “Дивиденти от дейността на фирмата инвестирам, както преценя за уместно, след като си платя данъците. Купувам дялове от компании, недвижимости, имам дялово участие от хотели в Златни пясъци като “Астория”, компании с различна дейност, кариери, фирма за пътни знаци, друга, която изкупува дялове в различни бизнеси, фабрика за бетонови изделия. Всички те са законни и описани в данъчните ми декларации”, посочи Желев.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България