Райна Кабаиванска - Кралица на операта

Oперната прима Райна Кабаиванска празнува днес своя 88-и рожден ден. В нейна чест три поредни вечери – днес, утре и в събота, Софийската опера и балет представя операта "Бохеми" с ученици на Кабаиванска от последния й Майсторски клас в главните роли.

Райна Кабаиванска лично избра състава за централните роли в операта „Бохеми“ по време на своя Майсторски клас, който стартира през септември, организиран от Нов български университет. Над 60 изпълнители от цял свят демонстрираха уменията си пред великата оперна актриса в зала „България“. Райна Кабаиванска избра 15 от тях за участие в класа. В продължение на три седмици младите таланти от България, Гърция, Италия, Китай, Молдова и Южна Корея работиха върху усъвършенстване на вокална техника и актьорска интерпретация. Майсторският клас приключи на 2 октомври с тържествен Гала концерт в зала „България“ със Софийската филхармония с диригент Маестро Найден Тодоров. На лауреатите, показали особено високи постижения по време на майсторския клас бяха присъдени стипендии от Фонд „Райна Кабаиванска“ в НБУ за обучение в Италия и България.

В началото на декември още едно бляскаво събитие почете българската певица - гала вечер, посветена на Кабаиванска събра официални лица и ценители в Римската опера. Публиката посрещна голямата дива на крака с възгласи и емоции. "Обичам ви много", отвърна Кабаиванска и разтвори ръце за прегръдка за препълнената зала. Представен бе и албумът Raina Diva на издателството от Болоня Scripta Meneant. С лимитираното издание от 777 копия започва поредицата Vissi d'Arte - луксозни издания за най-големите имена в оперната история на Италия.

Кабаиванска без никакво съмнение заслужава това признание и още много, защото отдавна се е утвърдила като един от най-значимите оперни артисти на нашето време. Тя е пяла в най-големите оперни театри в света, сред които са Ковънт гардън в Лондон, в Гранд опера в Париж, Метрополитън и Карнеги хол в Ню Йорк, Дойче опер в Берлин, виенската Щаатсопер, Болшой театър в Москва и Токийската опера.

Днес Кабаиванска e на 88 г., но продължава да води своите майсторски класове, последният завърши преди няколко седмици. Фондът “Райна Кабаиванска” е учреден през 2002 г. в НБУ с лични средства на певицата като продължение на благотворителната й дейност в България.

Кабаиванска е родена на 15 декември 1934 г. в Бургас. Баща й Ячо Кабаивански е ветеринарен лекар, писател, поет и университетски преподавател, а майка й Стайка е учителка по физика. В детските си години свири на пиано и пее в Детски хор “Бодра смяна”. „Аз бях винаги първата в класа - и по физика, и по математика, по всичко имах 6 - спомня си тя. - Внезапно реших: ще пея. И слава Богу че родителите ми не ме спряха.” През 1957 г. завършва оперно пеене и пиано в Държавната консерватория “Панчо Владигеров”. След дипломирането си е назначена в Софийската опера като хористка, което я амбицира да кандидатства за стипендия за специализация.

Учи музика в лицея “Виоти” във Варчели, Италия при вокалните педагози Дзита Фумагали, Д. Тес и Мерлини. На 4 април 1959 г. печели с конкурс първата си роля в гр. Реджо нел'Емилия - тя играе Жоржета в “Мантията” на Джакомо Пучини. А от 1961 г. е солистка в Ла Скала в Милано и в Софийската опера. За първия си спектакъл в Ла Скала за 4 дни трябва да подготви ролята на Агнес в операта “Беатриче ди Тенда” от Белини - малка, но трудна роля. Още същата вечер получава предложение да пее в Метрополитън опера, където участва в “Палячи” - постановка на Дзефирели. Само след няколко месеца в САЩ Кабаиванска сключва договор с Метрополитън за 15 сезона, като междувременно е пяла вече и в Ковънт гардън.

Така Ла Скала се оказва трамплинът, който я изстрелва право сред звездите в операта. Сред партньорите й впоследствие са великите тенори Франко Корели, Марио дел Монако, Плачидо Доминго, Хосе Карерас, Лучано Павароти.

Огромен е списъкът на театрите, в които е пяла. Артистичният й репертоар е широкообхватен и включва както Росини, Пучини, Белини и Доницети, така и Чайковски, Масне, Берлиоз, Вагнер, Рихард Щраус, а също по-съвременни композитори като Нино Рота и Бенджамин Бритън. Едни от най-знаковите й роли са Травиата, Адриана Лекуврьор, Франческа да Римини, Манон Леско, Мадам Бътерфлай и Тоска.

 

Няма равна на сцената

Райна Кабаиванска е Тоска, Чо Чо Сан, Адриана и до днес в тези роли тя няма съперници. Но винаги съм се възхищавал от нейното интелектуално любопитство да прави нови дебюти дори тогава, когато можеше да живее със славата от постигнатото.

Карло Фонтана, президент на Комисията по култура в италианския парламент

 

Дължа кариерата си на нея

През 2005 г. спечелих конкурса за млади оперни певци в Сполето и започнах да уча с Кабаиванска в Музикален институт „Веки - Тонели” в Модена. Тя знаеше, че съм от обикновено семейство и ме увери, че ако работя сериозно, ще ми помогне. Плащаше ми пътуванията и разноските от собствения си джоб. Плюс безплатните уроци. След година и половина ме заведе и при Павароти!  Аз съм сто процента сигурен, че ако не я бях срещнал, вероятно щях да сменя занаята. 

Италианският тенор Андреа Карe

 

В нейните героини няма измама

Хубавото при Райна е, че нейните героини са без маски, не са традиционни. В тях долавяме чувствителността ѝ като жена, независимо дали това ще бъде кралица Елизабет, или малката Чо-Чо-Сан. Райна умее да се съсредоточава върху същественото в образа. Ето защо героините ѝ са винаги изчистени, при тях няма измама. Тя притежава онази честност, която ѝ позволява да стигне до дъното на персонажа. Когато Райна се появи, сцената се изпълва с присъствието ѝ.

Мауро Болонини, италиански режисьор

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети