Рашков праща КАТ в небето

Полицията в Дубай демонстрира през ноември 2018 г. как тамошните катаджии се обучават да управляват взетото на въоръжение електрическо возилото “Ховърбайк” - хибрид между мотоциклет и дрон. Вероятно в бъдещата Инструкция и за нашия КАТ се предвижда някакво такова “летателно средство”.

Променят инструкцията за контрол на пътното движение

Разрешава се на полицаите да патрулират с всички видове “пилотни и безпилотни летателни средства”

По снимка от въздуха няма електронен фиш

Българските пътни полицаи ще могат да патрулират не само на автомобили, мотоциклети, мотопеди и вертолети, а и с всички видове “пилотни и безпилотни летателни средства”. Часове преди вътрешният министър в оставка Бойко Рашков да стане “бивш”, МВР пусна за обществено обсъждане проект, който цели да въоръжи служителите на КАТ с нови технологии и да ги прати по-подготвени за войната по пътищата.

Предложените за обществено обсъждане промени са в Инструкция 8121з-749 от 20 октомври 2014 г. за реда и организацията на дейностите за контрол на пътното движение. Тя се издава от министъра на вътрешните работи и след края на обсъждането на 27 август ще трябва да се подписва или от служебния министър, а ако той не иска, от титуляр - избран с редовното правителство в късната есен.

В проекта е пълно с нелепи текстове, но сред всички тях се откроява чутовна безсмислица, смятат читатели на “Труд”.

Мнението им потвърдиха юристи и експерти по пътна безопасност. Това е идеята навсякъде в сега действащата Инструкция думите “вертолети и дронове” да бъдат заменени с “пилотни и безпилотни летателни средства”.

“Този израз е много общ и включва в себе си абсолютно всички въздухоплавателни средства. Очевидно авторите на проекта са имали предвид самолети, вертолети и дронове, а не пилотирани или непилотирани космически кораби, ракети, селскостопанска и любителска авиация, балони, парашути, планери или за каквото друго “летателно средство” се сетите.

Това понятие е същото като “пътни превозни средства” по смисъла на Закона за движение по пътищата и включва всякакви ППС - камиони, тротинетки, каруци, трамваи... Но самият факт, че някой е написал и предложил такъв текст, макар и в подзаконов нормативен акт, е сигнал към обществото за пълна правна некомпетентност”, коментира пред “Труд” уважаван юрист, който не пожела името му да бъде цитирано.

По сега действащата Инструкция пътните полицаи имат право да патрулират по въздуха с вертолети (чл.32, ал.1, т. 1.). Следващият текст (чл.38, ал.4, т.4) казва, че един от видовете патрули “въздушен патрул - с вертолети”. Още по-надолу (чл. 38, ал.7) се указва, че контролът на движението “с вертолети или дронове” (само тук се появява думата “дрон” - б. р.) се организира за координация на управлението за контрола на движението, за ръководство на силите на КАТ при специализирани полицейски операции, масови, спортни или други мероприятия, наблюдение и контролиране поведението на участниците в движението и т. н. 

Важно уточнение е, че шофьорите, които са заснети за нарушение от въздуха, не могат да автоматично да получат електронни фишове, както е при снимка с камерите за скорост на КАТ. Няма и специален текст в Закона за движение по пътищата, който да дава доказателствена стойност на записите от въздуха, но и те могат да се използват по общия ред, по който в момента пътната полиция обработва записите от камерите на уличното видеонаблюдение, обясниха експертите пред „Труд”.

Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност: Явно МВР се подготвя да спре войната по пътищата

Предложената промяна в инструкцията за дейността на пътна полиция, която заменя думите “вертолети или дронове” с “пилотни и безпилотни летателни средства” не мога да коментирам сериозно. Подозирам, че г-н Рашков е запленен от мобилните американски ракетни системи, които получава Украйна и там очакват чрез тях да обърнат хода на войната. Явно и министърът на вътрешните работи в оставка се надява, че като приложи такива ракети, ще се справи и с войната по българските пътища.

Христо Радков, шеф на Българско обединение на шофьорите: Въздушното наблюдение ще помага за по-добри хранилки

Приемам идеята българският КАТ да се въоръжи с най-модерни технически средства за наблюдение, включително и с всевъзможни летателни апарати. Не изключвам в следващите няколко години да променят и Закона за движение по пътищата така, че по данните от тях да бъдат налагани и глоби. Но опитът ми казва, че тази техника ще се издига в небето, за да може патрулът, застанал на хранилка, да види, че на 2 или на 5 километра по-нататък има по-подходящо място, на което се вършат повече нарушения. И след това да се премести там - на новата хранилка.

Из историята на КАТ и МВР

Въздушни патрули от 1984 до 1993 г.

Думата “вертолети” фигурира в инструкциите на МВР още от началото на 70-те години, но на съвещание в Благоевград през 1984 г. тогавашният вътрешен министър Димитър Стоянов нарежда да се купят още 2 вертолета Ми-2, тъй като до момента има само един, боядисан за мостра в жълто и синьо с надписи КАТ. Дотогава Ми-2 и други подобни машини се използват само от Гранични и Вътрешни войски, участват и в спасителни операции на “Гражданска защита” при промишлени аварии и земетресението в Стражица. През 1993 г. заради бюджетни ограничения спира използването на вертолети от КАТ и Гранични войски.

Пионери във въздухоплаването

Братя Райт от квартал „Дървеница“

Дрон лети към Далечния изток

Братята Орвил и Уилбър Райт от САЩ са пионери в авиацията. След 7 години опити с всякакви планери и хвърчила, на 17 декември 1903 г. край градчето Кит Хоук, Северна Каролина Братя Райт извършват първия в историята на човечеството контролиран полет с моторен летателен апарат.

В двора на КАТ в столичния квартал “Дървеница” и до ден днешен се разказва за първия въздухоплавателен опит с дрон на българската пътна полиция, завършил безславно. През пролетта на 2019 г. неколцина ентусиасти с бели фуражки събрали по малко от личните си пари и купили за около 400 лева дрон, един от най-евтините по това време. Последователите на братя Райт искали да пробват могат ли да управляват тази играчка, каква картина дава тя на уличното движение, ако се издигне над столицата и могат ли да пишат рапорт до началството, че подобни машини им вършат работа, трябва да се обяви обществена поръчка и да влязат на въоръжение.

Дронът полетял, но поради човешка грешка не се е върнал и до ден днешен. Причината е, че вместо да въведат координатите на мястото, където трябва да кацне, за по-лесно катаджиите натиснали бутона “Home” (В къщи). Получил се ефектът “ITI go Home”, известен от филма на Спилбърг “Извънземното” - дронът отлетял към къщи, тоест - към завода производител, най-вероятно в Далечния изток.

Дали е стигнал дотам, не се знае, но оттогава катаджиите казват, че изпитват смесени чувства към подобна летателна техника.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения