Ревизия на новите карти и билети в транспорта

Жалби валят 10 дни след въвеждането на системата

Общински съветници обсъждат резултатите от тарифната политика следващата седмица

Най-съвестни във валидацията са пенсионерите и студентите

Преразглеждане на новата тарифна политика в обществения транспорт в София ще направят в Столичния общински съвет (СОС), потвърдиха пред “Труд news” съветници от различни политически групи. Причината е недоволството на пътниците, които останаха без най-използваните карти и билети и бяха задължени да валидират превозните документи всеки път, когато се качват в транспорта.

Именно евентуално отпадането на 3 лв. глоба за това, както и варианти за връщане на месечната карта за една линия и талоните, ще са основните въпроси, които ще бъдат решавани. Още в началото на следващата седмица председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев събира работната група, която е автор на идеята за новите превозни документи, станала основа за промените в наредбата (виж карето). Те ще обсъдят резултатите след първите две седмици от въвеждането на новите документи за пътуване.

“Поканил съм членовете на комитета за наблюдение, тази работна група, инициаторите на тези промени, на среща, за да можем да анализираме тези техни идеи и как се възприемат от софиянци. Целта ни с кмета от първия ден, когато се работи тарифната политика, е била една-единствена, и тя е да не се оскъпяват превозните документи, без значение дали това се постига пряко или косвено. И сега защитниците на тази идея трябва да я аргументират пред обществото и моята покана е - на излъчвано публично заседание на комитета за наблюдение, за да чуем аргументите “за” и “против””, коментира Георгиев казуса за тревогите на софиянци с превозните документи.

А пътниците се оплакват от три основни неща - вече няма карта за една линия, няма талони за 1,20 лв., но пък има задължителна валидация. Жалби заваляха и към омбудсмана проф. Диана Ковачева, която изпрати своето становище до Столичния общински съвет (виж мнението ѝ за “Труд news”).

А към момента от 1 януари има гратисен период за задължителното валидиране на новите документи за пътуване и хората не се глобяват с предвидените за това 3 лв., за да може пътуващите да свикнат. Столичани припомниха, че до преди няколко години валидацията в градския транспорт беше задължителна, но навремето я отмениха, тъй като валидатори имаше само в електротранспорта, а в старите автобуси - не.

Специалисти обясниха пред “Труд news”, че точно валидацията е един вид застраховка на пътника, ако се случи инцидент по време на маршрута. През декември в ЦГМ са отчели 1 млн. пътувания с валидиране, а от началото на януари до вчера са близо 600 000, сочат данните на центъра.

Според работната информация, за близо 10 млн. ползвания на валидаторите, има само 30-40 жалби в ЦГМ за неправилно отчитане. Най-много валидации на новите карти за пътуване са отчетени по линиите за Студентски град - 280 и 94. Най-съвестни във валидацията са пенсионерите и студентите.

Градските митове за това, как чрез апаратите за валидация може да се теглят повече пари от картите на гражданите, бяха опровергани от експерти в сектора. Специалисти изрично посочиха, че не е възможно при ползване на валидаторите да се теглят повече пари от дебитните или кредитните карти на хората, защото устройството изписва на екрана точната сума на пътуването.

Отпадането на месечната карта за 1 линия в София с цена от 23 лв. предизвика недоволство сред столичани, но според експерти в сектори цената била сред най-ниските в страната, а ползващите тази услуга били към 3 процента от пътуващите. Подобна преференциална цена за градски транспорт е без аналог за България, коментираха казуса общински съветници от Варна. И дадоха пример, как дори ученическата карта във Варна за една линия струва 21 лева, а в София за цялата градска мрежа е за 20 лева.

Идеите трябваше да донесат икономии на време и пари

Работна група твори предложенията една година

Новата тарифна политика в София бе гласувана през юли 2022 г. Тя е факт, след като година по-рано - края на юли 2021 г. беше създаден Комитет за наблюдение на внедрената автоматизирана система за електронно таксуване и видеонаблюдение в обществения транспорт на територията на Столична община от ЦГМ. Сред основните цели на комитета бе да приеме мерки, една от които „икономически ефект на потребителите на услуги на обществения транспорт под формата на икономии на време за пътуване, оптимизиране на разходите за транспорт на домакинствата и повишаване на интереса към градския транспорт”.

Работна група в състав Зафир Зарков, Калоян Паргов, Прошко Прошков, Альоша Даков, Борис Бонев, Симеон Ставрев, Михаил Паргов, Екатерина Йорданова, Димитър Антов работи една година по промените, които в крайна сметка Общинският съвет прие и най-важните от тях влязоха в сила от 1 януари.

Омбудсманът проф. Диана Ковачева пред “Труд news”: В най-кратък срок да възстановят картите

- Проф. Ковачева, кои са най-многобройните жалби при вас относно новата тарифна политика?
- Хората се оплакват, че пътуването след промените в наредбата е станало по-скъпо и неудобно и са лишени от правото си избор. Две групи въпроси има. Първата е свързана с картите. Оплакват се от отпадането на картата за една линия и също така от отпадането на едномесечната карта за метрото. На второ място е отпадането на талоните за 10 пътувания, защото на хората са им по-удобни и по-евтини от възможностите, които сега дават билетите. Третият въпрос е валидацията от гледна точка на факта, че в час пик е много неудобно да се валидира, а също така хора с увреждания се оплакват, че им е много трудно при качването да достигат до апарата и да валидират в движение. Аз лично смятам, че не е справедливо хората да бъдат глобявани заради невъзможността да валидират, тъй като на практика те вече са се платили - редовни пътници са, а самото валидиране има статистическа цел. Правилно е решението на председателя на СОС да откаже глобите и това задължително валидиране, защото за мен то натоварва хората.

- Има ли проблем при ученическите карти?
- Оплакват се и за поскъпналите карти на учениците, да. Годишната карта сега е 200 лв., а всъщност децата 3 месеца са във ваканция и може изобщо да не я използват. 20 лв. е по принцип на месец картата сега за децата, а беше 9 лв. Тук има доста сериозно увеличение. А децата си губят картите също така и пак трябва да купуваш годишна за още 200 лв. Има увеличение при хората с увреждания - от 6 лв. е станала 10 лв. картата, но за тях също е проблем, защото са с ниски доходи.

- В какъв срок е разумно СОС да пристъпи към промени, ако се съобрази с исканията на хората?
- Аз виждам, че на практика недоволството на хората отключва пространство за дискусия, но тя трябва да се случи бързо, защото тарифата вече е в сила. За мен трябва в най-кратък срок да се вземе решение и да се възстановят тези превозни документи - картата за една линия, месечната карта, талоните. Картата се оказва много по-изгодна за хората, които ползват една линия, а сега трябва да платите за нещо, което не използвате. Трябва да платите накуп пари, които може да нямате.

Георги Георгиев, председател на СОС: Правим среща следващата седмица

Въпросът за картата за една линия е изключително притеснителен за мен, съдейки по реакцията на гражданите от една страна, от друга - тъй като не искам да бъде обвинен в популизъм, това, което казах и вчера, е следното - поканил съм членовете на комитета за наблюдение на среща.

Основата теза, която чухме, е, че било по-изгодно да се пътува с годишна карта. Това важи без съмнение за картата за една линия за метрото - там годишната карта излиза по-евтино. За другото обаче не е така. Очевидно е, че ако има аргументи, всяко едно решение на съвета може да бъде преразгледано, но това няма да става по популистки съображения, а с разчети, защото въпреки COVID, въпреки огромния проблем с цените на горивата, ние не спряхме градския транспорт. Не получихме никаква подкрепа от правителството на “Продължаваме промяната”, а ни предложиха да вдигнем цените на билетите. Искам да чуя освен общите апели, защото сред авторите на тази идея - Борис Бонев, ДБ, вносителите на тази идея, колеги от БСП, имаше единодушие по този въпрос, да видим сега има ли причини за преразглеждане.

 

Калоян Паргов (БСП), зам.-председател на транспортна комисия в СОС, пред “Труд News”: Ще подновим предложението си за месечна карта за една линия

 

От БСП отново ще предложим да има месечна карта за една линия, нещо, за което настоявахме и през лятото, докато вървяха обсъжданията, но не срещнахме разбиране нито от колегите от ГЕРБ, нито от ДБ, от Борис Бонев или от патриотите. Тази система беше въведена, за да може Общината да провежда политика в сферата на транспорта. Тя може да генерира в реално време информационен поток от данни, с които да се вземат управленски решения от бърз порядък. Вече над 10 години хората пътуват и се валидират всеки ден в метрото. Какъв е проблемът да се валидира човек в тролейбуса, трамвая или в автобуса, за да може да се знае в реално време какъв е пътникопотокът и без да има гратис? По мое предложение на всеки 6 месеца ще правим ревизия на новата система, за да може да отстраняваме проблемите, които могат да възникнат. Всичко, което виждаме като обществена реакция в момента, беше очаквано, но виждам, че младите хора от БСП са доволни, защото има карти с облекчения за младите хора до 26 години. Виждам, че политиците в момента се засилват да правят пиар акции, но истината е, че тази система подлежи на преразглеждане, защото е нова, но дава много екстри за транспорта на София.

Пенсионери се возят за 30 лева за месец

В Русе карта за 1 линия е 66 лв., в Шумен цените скочиха два пъти

Цветелина Георгиева
ТРУД NEWS, Шумен

В Русе “Общински транспорт Русе”ЕАД също вози от април 2022 г. на цена на билета от 1,50 лева. Картата за месец в дунавския град за една линия е 66 лева. За едномесечна карта за цялата градска мрежа цената е 105 лева.

На два пъти беше вдигана цената на билета за градския транспорт през миналата година в Шумен и първо той беше увеличен от 1 на 1,30 лв. През септември 2022 г. обаче, се наложи ново поскъпване и билетът на “Шумен - Пътнически автотранспорт” вече струва 1,50 лева.

Има нови цени и при абонаментните карти, като се запазва условието те да са за цялата градска автобусна мрежа. Месечната карта струва 45 лв. Пенсионерите плащат по 30 лв. за карта за месец, учениците над 5 клас по 23 лева, а тези до 5 клас - по 18 лв.

Без карта за една линия

В Бургас валидират на всяко качване, пестят от брой пътувания

Мария Кехайова
ТРУД NEWS, Бургас

В Бургас карта за една линия няма. С една карта се пътува по всички градски линии. При всяко качване, се валидира и се отчита пътуване. Може картата да се зареди за 10 лева, за 20 лева или друга сума, според желанието на пътника. Има пакети с 30 пътувания и с 50 пътувания. При пакет с 50 пътувания, едно пътуване излиза 1,20 лв. Ако се зареди произволна сума - 1. 30 лева е едно пътуване. Това съобщи шефът на градския превозвач “Бургасбус” - инж. Петко Драгнев. Самите пътувания нямат срок на ползване. Можеш да пътуваш с пакета за 50 пътувания в рамките на година. Картата не е месечна. А едно пътуване е валидно в рамките на 45 минути. Ако си купиш билет на борда на автобуса, той е хартиен и е 1,50 лева, но с него не можеш да се прехвърляш.

Месечната карта за 1 линия е 35 лева

Във Варна хартиените билети са 2 лв., 1 лв. - електронните

Даниела Фархи
ТРУД NEWS, Варна

Хартиеният билет за градски транспорт във Варна от 6 януари поскъпна с 40 ст. и вече струва 2 лв. за 60 минути превоз. Двойно по-малко - 1 лв., излиза превозът в рамките на час, ако билет се купи чрез мобилното приложение TicketVarna. А най-евтиният вариант са предплатените карти, които се купуват от машините по спирките. Със заредени 10 лв. се пътува 11 часа. Промените в цените засегнаха само хартиените превозни документи, като целта е постепенно те напълно да отпаднат, защото са нерентабилни, обясниха от общината.

Билети могат да се купуват и за час и половина. Хартиените струват 2,50 лв., а чрез мобилното приложение - 1,50 лв. Има и опция за целодневен билет срещу 4 лв.

Превозът с абонаментна карта за една линия месечно струва 35 лв., за 3 месеца - 90 лв., а за 6 месеца - 180 лв. Предлагат се и карти за всички линии. За месец те струват 50 лв., за 3 месеца-135 лв., за 6 месеца - 270 лв., а за цяла година - 520 лв.

Пътуването е за 1,50 лв. в града и 3 лв. до Горна Оряховица

Автобусният билет във Велико Търново поскъпна още през септември

Веселина Ангелова
ТРУД NEWS, Велико Търново

Билетът за градския транспорт във Велико Търново струва 1,50 лв. Увеличението от 50 стотинки бе направено през септември миналата година и бе по искане на транспортните фирми, извършващи превози по градските и междуселищни линии в общината. Освен за старата столица, увеличение има и за междуселищните линии в тарифната ставка на пътнико-километър. Така от 1 септември 2022 г. билетът между Горна Оряховица и Велико Търново струва 3 лв.

На последното заседание на Великотърновския общински съвет беше гласувано облекчение в размер на 15 лева за пенсионерите, които притежават карти за пътуване по основните градски линии. За реализиране на инициативата ще се използват годишно 5000 лв. от общинската хазна. За целта хората от третата възраст трябва да подадат заявление по образец до кмета на общината.

Това, за което отдавна настояват гражданите, са актуални разписания, но въведението, което предлага общинският съветник, е на тях да бъдат изписани и всички преминаващи автобуси. Търновци искат да има и онлайн информация за обществения транспорт.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения