Сериозна промяна на учебните програми искат директори

Снимка: Пламен Стоименов
Трябва да се излезе от “святата” роля на документа в образователната система, казва Диян Стаматов по повод на купищата бумащина, с която се занимават учители и директори.

Задачи пред просветния министър 

Стъпки за по-добро образование предлага Диян Стаматов 

Нови методи за ангажиране и при необходимост за санкциониране

Сериозна промяна в учебните програми - рязка промяна на това как се учи. Това е една от наложителните стъпки към промяна образованието в България, която трябва да бъде приоритет на един бъдещ министър на образованието и науката, за да излезем по нова образователна писта. Това заявява в своя позиция Диян Стаматов - председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в Република България (СРСНПБ) и директор на 119. Средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” в София.

По думите му са нужни няколко малки, но важни стъпки, които трябва да се направят. “Понятия и теми, които са жизненоважни и приложими утре, а не факти, дати, наизустяване на излишни и празни страници. Промяна, която да даде възможност за изява на всеки ученик в неговата най-силна страна”, предлага той и допълва, че е необходима е и свобода в работата на учителите - свобода в преподаването.

“Необходим е и различен поглед на ролята на Регионалните управления на образованието - силно подкрепяща, насърчаваща роля, а не важният началник, който не знае какво проверява, но иска да е всичко по друг начин. Колко по-различно биха стояли в обществото ни с днешни задължения, а не с размити и многопосочни, силно архаични “задачки”, казва председателят на организацията на училищните директори.

Диян Стаматов акцентира и върху иновациите в училището и не на последно място според него трябва да се излезе от “святата” роля на документа в образователната система. “Необходимо е намаляването на стратегии, планове, планчета, купища справки, описания. За да има повече време за ученика”, заявява той. Колегата му Данко Калапиш, директор на софийското 107-о училище, допълва - “и промяна на модела на инспектиране и тотално отпадане на атестирането”.

Стаматов обръща внимание и на “елегантно увеличаване на задълженията на учениците - за ходене на училище, за стриктно спазване на правила и порядки, за осъзнаване на ролята им да бъдат всеки ден ученици; за фино прилагане на нови методи за ангажиране и при необходимост за санкциониране”. Преходът показа, че само правата създават повече анархия, вместо добри очаквани резултати, коментира той.

Механизъм за обхват

788 ученици и деца в София отпаднали от училище

Броят на отпадналите, подлежащи на задължително предучилищно и училищно образование деца и ученици, за София е 788, като 80 от тях са новоотпаднали. Това сочат последните данни на Регионалното управление на образованието в София.

Към края на октомври според Информационната система за работа по Механизма за обхват (ИСРМ) за София-град коефициентът на обхванатите ученици след завършен VII клас е 100%, на обхванатите 5-годишни - 83,13%, и на 6-годишните - 85,09%, сочи още статистиката.

“Належащо е дейностите да бъдат насочени към горепосочените групи деца и ученици”, напомня началникът на РУО - София-град Ваня Кастрева на директорите на образователни институции в столицата. Те трбява да обърнат специално внимание и на децата, които са със статут “в чужбина”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Образование