Серхио Перес - Бунтовник в отбора

Във Формула 1 се помни повече индивидуалният шампион, но всъщност това е отборен спорт и състезателите получават заплати, при това доста големи. Затова всеки, който седне в колата, всъщност се задължава да играе за отбора, а ако това съвпада със собствените му мечти за победи и слава, толкова по-добре... В противен случай му остава да си получи това, което има по договор и впоследствие като Валтери Ботас да разказва как в “Мерцедес” неговата прическа тип “мулет” не се приемала добре, но пък се толерирали “раста”-та, обеците и татусите на Люис Хамилтън...

През 2011-а Серхио Перес влезе във Формула 1 донякъде като “връзкар”. Тогава още не беше на мода милиардери да спонсорират отбори, в които карат синовете им. Чеко, както е известен мексиканецът, беше корпоративен любимец - талантлив пилот, който се ползва с всестранна подкрепа от мощни компании в родината си. Подобен беше примерът с Пастор Малдонадо, който пък бе лансиран лично от президента на Венецуела Уго Чавес. В случая на Перес обаче покровителят бе Карлос Слим - най-богатият човек в света по това време. Това уреди младия състезател с твърдо място в закъсалия финасово тим на “Заубер”, но също и със славата на момче, което се качва по лесния път към успеха.

Днес Чеко може с гордост да каже, че съдбата му се е обърнала на 180 градуса и вече зависи само от собствените си способности. При това е наясно с тях и вече открито хвърли предизвикателство към статута на Макс Верстапен като лидер на “Ред Бул”.

Перес спечели убедително Гран при на Саудитска Арабия - второто състезание от сезона, което показа още по-добре, че “Червените бикове” са далеч пред всички останали във Формула 1 и тази година. Тази развръзка до голяма степен беше предрешена от квалификацията предния ден, когато заради повреда в колата Верстапен не успя да се представи добре в квалификацията и остана назад за старта. Въпреки това световният шампион с лекота си проправи път напред в колоната по време на самата гонка на пистата в Джеда и в крайна сметка завърши втори. Но така и не успя да догони Перес, който отмъкна победата.

Още след финала стана ясно, че нидерландецът приема много лошо подобно развитие, а баща му Йос не пожела да се включи в традиционните празненства на отбора по случай победата. Това е втора колизия между двамата пилоти в последните месеци, след като Верстапен отказа да върне на съотборника си позицията по време на състезанието в Бразилия миналата есен. Въпреки че преди това Чеко го пусна по указания от бокса и по същата причина Лудия Макс трябваше да върне услугата, а целта на цялата операция беше двете коли да се движат с оптимално темпо без да се бавят една друга. Тогава шампионът спомена нещо за липса на комуникация в отбора, но беше очевидно, че иска да спечели всичко възможно, за да постави нови рекорди, след като шампионатът вече беше решен. Сега обаче сблъсъкът е много по-драматичен, тъй като по традиция в началото на сезона се смята, че пилотите се борят за мястото си в тима. И ако единият вземе осезаем превес в точките, тимът ще заложи тъкмо на него в гонитбата на титлата.

Мексиканецът обаче със сигурност може да е доволен, че вече е в играта на най-големите. От моментите, в които огромният частен хеликоптер на Карлос Слим кацаше по покривите на базата на отбора е минало твърде много време. Чеко мина през неуспешен престой в “Макларън” към доста по-успешен във “Форс Индия”, където записа пет подиума със средняшка кола. Тимът обаче закъса финансово, когато властите на Острова погнаха собственика Виджай Малия за крупни далавери, впоследствие бе преименуван на “Рейсинг Пойнт”, а през есента на 2020-а Чеко сензационно печели първата си победа.

Състезанието бе в Бахрейн, а преди него Люис Хамилтън даде позитивен тест за коронавирус и бе заменен от Джордж Ръсел в колата на “Мерцедес”. На старта Верстапен и Шарл Льоклер от “Ферари” се сблъскаха и отпаднаха, а Ръсел водеше до последните обиколки, когато от “Мерцедес” го повикаха в бокса и в крайна сметка става 9-и. И досега вървят слухове, че целта на този ход е младокът да не покаже, че с колата на Хамилтън всеки може да издуха колоната...

Така или иначе Перес се възползва от този “звездопад” и победи, като стана първият мексиканец, спечелил старт от Формула 1 след Педро Родригес през 1970-а. Бляскавият резултат обаче не го спаси, тъй като покрай кризата отборът бе затънал в дългове и дойде ред на следващия милиардер да го използва за играчка на детето си. Лорънс Строл пое финансирането с условието в едната кола да седне синът му Ланс, а Перес бе освободен.

 

Нека по-добрият да победи

Ако той ще е основният ми опонент за титлата, ситуацията става проста. Да ни оставят да се състезаваме един с друг и нека по-добрият да победи. Според мен отборът и в момента ни дава тази свобода, това се отнася също и до най-бързата обиколка, както беше и в Бахрейн. В това състезание успях да стигна до второто място, но не съм доволен, защото не съм тук, за да завършвам втори.

Макс Верстапен

 

Това беше най-силното му състезание

Видяхме състезание, в което пилотите се подтикваха един друг напред. Макс стартира 15-и а до средата на дистанцията вече беше 4-и. Серхио според мен направи най-силното си състезание – контролираше темпото и проведе отлично рестарта. Имаме фантастична кола и двама великолепни пилоти. На брифинга преди старта им казах: „Можете да се състезавате един с друг, но го правете чисто“. И двамата са много амбицирани да се докажат, но този ден Серхио спечели.

Крисчън Хорнър, шеф на „Ред Бул“

 

Няма да се предаде

Кариерата му се разви така, че получи много удари и това го подготви за всичко, което го чака в „Ред Бул“ като съотборник на Верстапен. В негово лице отборът намери така нужният стабилен втори пилот. Той обаче е наясно, че задачата му не е лесна, вече е запознат със съдбата на Александър Албон и Пиер Гасли, които бяха част от академията на „Ред Бул“. Но Перес има много повече от талант – опит и характер. Той няма да се предаде и винаги ще дава сто процента от себе си.

Люк Смит, „Ню Йорк Таймс“

Изтри туит, че иска титлата

Публикацията “Искам да стана шампион!” престоя твърде кратко в туитъра на Серхио Перес след финала в Джеда.

Мексиканецът сам изтри туита, явно по указание от “Ред Бул”. Чеко не пропусна да се заяде с Верстапен, който си запази първото място в класирането с бонус точка за най-бърза обиколка.

“Не ти ли казаха да спазваш темпото?”, попита Перес съотборника си след финала. А още по време на гонката мексиканецът сякаш заподозря, че от отбора му “кроят капан”, когато му казаха, че трябва да кара с темпо като за 1:33 минути на обиколка.

“А Макс за колко я прави?”, попита в отговор той.

“За 1:32,6”, призна състезателният инженер Хю Бърд.

“Защо тогава искаш от мен да карам на 1:33?”, учуди се Чеко...

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Спорт