Скъпи товарни превози вдигат цените на стоките

Задръствания в пристанищата

Има недостиг на работна ръка

Връщането към нормалното ще изисква инвестиции

Организацията на обединените нации (ООН) предупреждава в свой доклад, че повишаването на цените на товарните превози може да доведе до по-високи цени за потребителите през следващата година, ако проблемите, подхранвани от пандемията, не бъдат решени. Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) заяви, че до 2023 г. световните цени на вноса могат да се увеличат с 11%, а нивата на потребителските цени - с 1,5%.

“Глобалните потребителски цени ще се повишат значително през следващата година, докато не се преодолеят прекъсванията на веригата за доставки, пристанищните ограничения и неефективността на терминалите”, се казва в доклада на UNCTAD за морския транспорт през 2021 г. През 2020 г. заради наложените ограничения потребителите харчеха за стоки, а не за услуги. Но ръстът на търсенето се сблъска с няколко практически ограничения, включително капацитета на контейнеровозите, недостига на контейнери, недостига на работна ръка, задръстванията в пристанищата и ограниченията на Covid-19.

Според доклада това несъответствие е довело до рекордни цени за превоз на контейнери “практически по всички маршрути на контейнерната търговия”. “Настоящият ръст на цените на превозите ще окаже сериозно въздействие върху търговията и ще подкопае социално-икономическото възстановяване, особено в развиващите се страни, докато операциите по морско корабоплаване се върнат към нормалното си състояние”, заявява Ребека Гринспан, генерален секретар на UNCTAD. “Връщането към нормалното ще изисква инвестиции в нови решения, включително инфраструктура, технологии за превоз на товари, цифровизация и мерки за улесняване на търговията”, допълва тя.

Според документа на UNCTAD, пандемията е увеличила вече съществуващите предизвикателства пред индустрията, особено недостиг на работна ръка и пропуски в инфраструктурата. Въпреки това въздействието на пандемията върху обемите на морската търговия през миналата година беше по-малко от първоначално очакваното, твърди UNCTAD. Морската търговия се сви с 3,8% до 10,65 милиарда тона през 2020 г. и се очаква да нарасне с 4,3% през 2021 г. UNCTAD заяви, че средносрочната перспектива остава положителна, но е обект на “нарастващи рискове и несигурност”.

Агенцията прогнозира, че годишният растеж ще се забави до 2,4% между 2022 и 2026 г., в сравнение с 2,9% през последните две десетилетия. “Продължителното възстановяване до голяма степен зависи от възможността да смекчим отрицателното въздействие и от пускането на ваксини в световен мащаб”, каза Гринспан.

Въздействието на кризата Covid-19 ще засегне най-силно малките островни развиващи се държави и най-слабо развитите страни, твърди Гринспан. Очаква се покачването на потребителските цени да бъде 7,5 на сто в малките островни развиващи се държави и 2,2 на сто в най-слабо развитите държави.

В резултат на блокирането, затварянето на границите и липсата на международни полети, стотици хиляди моряци са блокирани в морето и не могат да бъдат репатрирани или заменени. UNCTAD призова правителствата и индустрията да работят заедно за прекратяване на кризата със смяната на екипажите в сектора, в който работят повече от 1,9 милиона души по целия свят. Агенцията информира, че процентът на ваксинация на моряците е около 41% и призова те да бъдат ваксинирани приоритетно.

Кризата активира дигитализацията и автоматизацията, което от своя страна трябва да осигури ефективност и спестяване на разходи. Междувременно електронната търговия, ускорена от пандемията, промени навиците на потребителите при пазаруване и моделите на разходи, се казва в доклада. “Това може да генерира нови бизнес възможности за корабоплаването и пристанищата”, посочват от UNCTAD.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари