След решение на ВАС паднаха пречките за изграждането на тунела под връх Шипка

Снимка: Община Казанлък
Тунелът ще е възлово транспортно съоръжение за преминаването през Стара планина в Централна България. Ще осигурява два транспортни коридора между Севера и Юга

Предстои проектиране на възловото съоръжение в Стара планина за близо 405 млн. лева

Проектирането ще е 8 месеца, строителството – над 3 години

До четири години трябва да приключи изграждането на тунел под връх Шипка, съобщиха от община Казанлък след среща на министъра на регионалното развитие Виолета Коритарова с участието на всички ангажирани ведомства и общини. На срещата, проведена в Габрово, е решено да бъде създадена работна група, която да изготви график с дейностите и сроковете, които предстоят за всяка ангажирана институция. Средствата за големия обект, който ще осъществява възлова връзка между Северна и Южна България, са от оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027. За проектирането и строителството са предвидени 358 млн. лева с ДДС. Изпълнител е ДЗЗД „Консорциум ПСВТ“. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Трансконсулт – Свеко“ за близо 6, 480 млн.лева.

През последните години мащабният проект за тунела под Шипка обрасна в технически неуредици и скандали. Последният от тях избухна в началото на 2022 година, когато бе приет План за управление на парк „Българка“. Той бе разработен за 2,6 млн. лева от екип еколози на Тома Белев. В плана цялата зона, обхващаща трасето на тунела и пътя под Шипка, бе включена в резерватен режим. Това означаваше, че в нея са абсолютно забранени всякакви човешки дейности, включително и строителство. Срещу забраната остро реагира община Габрово. Тя, неправителствена организация и физическо лице оспориха пред Върховния административния съд приетите промени, с които изпълнението на проекта ставаше невъзможно. Съдът откри множество нарушения при утвърждаването на Плана за управление на парк „Българка“ и отхвърли решението на МС, с което той е бил приет. Като най-съществен порок на плана бе посочен фактът, че той няма задължителна екологична оценка, не отговаря на определени законови изисквания и по тази причина е безполезен. На две инстанции съдът се произнесе в полза на общината и останалите жалбоподатели. Наскоро влезе в сила решението на втората и последна инстанция. То е окончателно и не подлежи на обжалване. Така паднаха всички пречки пред изпълнението на проекта.

Тунелът под връх Шипка ще е на 1 км западно от прохода „Шипка“ и на 1 км източно от връх Малуша. Северната му част ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора. Предвижда се изграждането на участък с дължина от близо 10,55 км, като 8 км от тях ще са ново строителство, а останалите – реконструкция на съществуващия главен път Габрово – Казанлък. Ще има и 5 тунела с обща дължина от 4 км, 6 моста, 1 подлез, 12 армирани насипи и др.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Региони