Сливенският театър с остра реакция срещу идеите на независимия културен сектор за реформи

Декларация от името на екипа на Драматичния театър "Стефан Киров" в Сливен бе разпространена на 7 юли по повод идеите, лансирани от независимия сектор в културата на среща в края на юни с министерствата на културата, на труда и социалната политика и общинските власти в София. Става дума за обсъденото реформиране на общински и държавни културни институти и превръщането им в свободни сцени. 

Декларацията е адресирана до театралната колегия. В нея се заявява, че екипът на сливенския театър е "изключително изненадан и възмутен от внушенията, направени от  директора на фондация "ЕДНО за култура и изкуства" Асен Асенов" след проведена онлайн среща на независимия сектор в културата с държавните и общинските власти в София.

Според авторите на декларацията, Асенов "абсолютно подвеждащо и неаргументирано поставя под съмнение дейността на държавните и общинските културни институти в България, като свързва продължаването на реформите в културния сектор и финансирането на проекти на свободните артисти от Европейската комисия със закриването на театри и трупи". Според него съществуващите все още у нас 50 държавни театъра със свой репертоар и трупи ограничавали публиката да гледа европейско изкуство.

От театъра в Града под Сините камъни твърдят, че председателят на фондацията "съвсем користно всъщност пледира за завръщането на откритите сцени, които преди 20 години съсипаха културните институти в страната и лишиха публиката от възможността за директно съприкосновение с професионалното изкуство".

Нововъведението "открита сцена" е било равносилно на убийство, то действително е убило редица театрални и оперни трути и по тези причини подобно безумие не бива да се повтаря, са заявява в декларацията. В нея още се подчертава, че Сливенският драматичен театър има печален опит като открита сцена и още не може да се съвземе от "европейските" й рузалти. "Искаме да ви уверим, колеги, че във времето между 1997 и 2000 г., само за няколкото години, съкращаването на артистичната трупа и въвеждането на откритата сцена  в Сливен не само че нанесе огромни щети на театъра, но и нищо стойностно не роди. Областният град остана без трупа, а театралната му сцена – мъртва и без собствен живот. Европейско изкуство на откритата сцена не се появи, а гостуващото българско беше с преобладаващо комерчески характер и успя да насади у публиката само съмнителен художествен вкус", категорично се заявява в декларацията и се подчертава, че малко преди създаването на откритата сцена и лишаването на театъра от субсидия той е преживявал години на пореден възход.

Щатната актьорска трупа е била върната след продължителни протести на обществеността, макар и в по-малък състав. А негови спектакли са селекционирани и наградени на национални и международни фестивали. Сцената му е отворена за Есенен театрален салон, за представления от столицата и страната. "Вероятно печалният опит на Сливенския театър с откритата сцена е преживян от много театри в страната. Едва ли театралната гилдия би понесла нов такъв удар.

А практиката показва, че именно субсидираните от държавата културни институти останаха стожери на професионализма, на качествената класическа или нова и авангардна театрална естетика, с която просветеният зрител трябва да бъде запознат", се твърди още в декларацията и се изразява съмнение дали председателят на цитираната фондация е упълномощен да бъде говорител на целия независим културен сектор. Екипът на театъра изразява твърда подкрепа за позицията на Съюза на артистите в България по повод предложенията на Асен Асенов, които "са крайно неприемливи и вредни в трудната ситуация на съобразяване на живота на културните институти с последствията от  COVID-19", завършва текстът.

На снимката: Сградата на Драматичен театър "Стефан Киров" в Сливен. Преди две години екипът му чества 100-годишнината от създаването на професионален театър в Сливен.

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Региони