Спасяват жълтите павета със смола напролет

Снимки: Булфото
Паветата пред парламента в момента са размествени, изкривени и на маста счупени.

Нова технология на опитен участък в покрайнините на града

Повече компромиси с емблематичната настилка за столицата няма да допусна, заяви кметът Йорданка Фандъкова

Правят се изследвания и анализи

Жълтите павета пред Народното събрание ще бъдат пренаредени пак, но този път по нова технология, включваща водоразредима смола, така че да няма повече размествания и дупки. Проектът е разработен от инженери, проектанти и архитекти от Столична община, Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) и Минно-геоложкия университет. В момента те правят тестове на опитен участък в покрайнините на София. Когато специалистите са сигурни, че технологията ще сработи, ще тръгне и същинското пренареждане на емблематичната настилка. Вероятно процесът ще започне напролет, тъй като са нужни и устойчиви температури над 10 градуса. Това се разбра по време на съвместната инспекция на проблемния участък пред парламента на кмета на столицата Йорданка Фандъкова и регионалния министър Иван Шишков.

Кметът Йорданка Фандъкова прие поканата на регионалния министър Иван Шишков и двамата бяха на инспекция на проблемния участък пред Народното събрание днес.

“Участъкът с жълти павета беше нареден безобразно. Веднага сформирахме експертен съвет с най-добрите специалисти. Те направиха допълнителни проби на основата и предложиха нова технология за пренареждането им. Повече експерименти с жълти павета не трябва да се случват и няма да допусна, независимо кой за какво настоява”, заяви Фандъкова.

На свой ред тя покани министър Шишков да инспектират заедно и тестовия участък. “Това, че в момента Столична община правят изследвания и анализ на технологията е изключително добре. Не се върви на принципа “проба-грешка”, а се прави анализ. В първия момент, в който е готов тестовият участък, ще отидем да видим пробата на паветата”, заяви министър Шишков, по чиято инициатива беше съвместната проверка днес.

Той посочи, че се надява Националният институт за недвижимо културно наследство да вземе бързо и адекватно решение, веднага щом получи новия проект за паветата.

Участъкът от бул. “Цар Освободител”, който през лятото беше пренареден, в момента е с много дефекти - размествания, дупки и огромни фуги. Стойността на ремонта е 204 хил. лв. и нито един лев от тях не е платен на строителя, поясни Фандъкова. Тя припомни, че е наложила глоба от 100 хил. лв. на строителната фирма, след като се появи клип как работник троши павета.

Доклад

 

Дават препоръките до края на седмицата

До края на тази седмица трябва да е готов докладът на работната група, в който ще бъдат препоръките какво да се прави с емблематичната за столицата настилка и как да се оправят допуснатите през летния ремонт грешки.

 

След него Столичната община и регионалното министерство решиха да работят заедно. Експерти от градската управа почерпиха опит от Будапеща, Истанбул и Виена, където също има павета, припомни вчера Фандъкова. Единствено в София обаче те са останали на булевард с натоварен трафик, докато в останалите големи градове се намират в пешеходни зони.

 

Проф. Димитър Назърски, УАСГ: Решението е заздравяване на основата и малки фуги

Би трябвало фугите между паветата да бъдат между 3 и 5 милиметра, а те са някъде повече от 15 милиметра. Ние сме направили лабораторен експеримент. От него става ясно, че освен използване на малката ширина фугата, е хубаво да заздравим и пясъчната основа отдолу с много конвенционален вид водоразредима смола. Това ще го направим и на практика, стига атмосферните условия да го позволяват. В страните, където са използвани тези павета като Австрия и Унгария - като пътни настилки за градски условия, те са абсолютно елиминирани.

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Региони