Спират работа принудително по пътните проекти

Снимка: Цветан Томчев 

Пътните проекти и поддържането на Републиканската пътна мрежа на територията на страната са поставени пред реален риск от невъзможност за изпълнение и принудително спиране. Това твърдят от Българска браншова камара „Пътища“.

От организацията в продължение на една година алармират всички държавни институции за сериозността на проблемите в пътно-строителния сектор, но до адекватни решения не се стигна. 

След редица преговори, протести и след решение на Народното събрание, държавата в лицето на Агенция „Пътна инфраструктура“ размрази плащания по 50 на сто от дължимите за последната година суми по договорите за текущ ремонт и поддържане. Изпълнителите по тях подписаха допълнителни споразумения, с които Възложителят се задължи да разплати и остатъка, след направена проверка на изпълненото и договорите от междуведомствена работна група. Проверката трябваше да приключи на 7 май 2022 г. Резултат от нея към днешна дата няма, посочват от Българска браншова камара "Пътища". Събитията от последните дни и действията на управляващите показват, че няма политическа воля за справяне с проблемите на нашия бранш. Няма яснота дали до 30 юни 2022 г. ще бъдат разплатени дължимите към бранша средства, посочват представителитена бизнеса.

Бездействието на държавните институции и властимащите ще доведе до стотици милиони загуби за държавата, категоричниса от организацията, която обединява фирмште, изграждащи и ремонтиращи пътища у нас.

Българска браншова камара „Пътища“ напомня, че след изтичането на поставените, в споразуменията от ноември 2021 г. срокове, а именно 30.06.2022 г., пътно-строителните фирми могат да потърсят по съдебен път главниците ведно със законоустановените лихви и да предявят претенции за пропуснати ползи. Подобни действия ще натоварят допълнително бюджета на държавата с разходи в размер на 150 млн. лв. 

Българска браншова камара „Пътища“ сигнализира и за сериозни рискове в изпълнението на редица други инфраструктурни проекти, изпълнявани с държавни и европейски средства. Забавените разплащания по проектите с държавно финансиране водят до невъзможност за изпълнението им в поставените от Възложителя срокове. Неуредените въпроси, свързани с „ин хаус“ договорите, както и липсата на индексация по договорите с публични изпълнители, допълнително влошават обстановката.

Ситуацията за бранша се обостря допълнително с ежедневно растящата инфлация, поскъпването на строителните материали, кризата с енергоносителите, високите цени на горивата и ефектите от войната, посочват от Камарата.

Въпреки уверенията на правителството за налагане на индексации и апелирането "работата по всички задания да продължи", реално не бяха предприети действия, а само обещания без покритие.

Управителният съвет на ББК „Пътища“ неколкократно настоява за решения на всички поставени въпроси. Все повече фирми сигнализират, че са декапитализирани, не могат да работят по договори на старите цени и са притиснати от срокове за изпълнение.

При липсата на адекватни действия и решаване на проблемите в пътния сектор от страна на управляващите до 30 юни 2022 г., фирмите ще бъдат принудени да преустановят работа по всички проекти по вина на Възложителя, подчиртават от организацията.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика