Тилда Суинтън - Ледената англичанка

Ексцентричната суперзвезда Тилда Суинтън призова по време на фестивала в Кан стрийминг платформите да построят киносалони из целия свят, за да докажат своя ангажимент към филмовата индустрия. “Искам да видя как те строят, обновяват и връщат кината във всеки град по света, където могат да достигнат - кина, в които хората могат да имат преживяването да гледат филми на голям екран”, заяви актрисата по време на срещата на платформата “Women in Motion”.

Създадена през 2015 г. с желанието да изтъкне приноса на жените в света на киното, “Women in Motion” се превърна в платформа, опитваща се да промени нагласите и да се бори срещу неравенството между мъже и жени в полето на културата и изкуствата. От 2016 г. програмата разшири своята мрежа и във фотографията, литературата и пластичните изкуства.

Филмът, с който Тилда се появи на най-престижния фестивал в света е The French Dispatch. Това e името на седмично списание, разработвано от група американски емигранти във френското село Ennui-sur-Blase (игра на думи, буквално означаваща “скука върху безразличие”). Бил Мъри е главният редактор, заради което сред meme-овете се появи и интерпретацията “5 години като журналист - 10 години като журналист - 15 години като журналист - 20 години като журналист”.

Тилда или Катрин Матилда Суинтън е родена в патриархално шотландско военно семейство на 5 ноември 1960 г. в Лондон, Англия. Майка ѝ, Джудит Балфур, лейди Суинтън (родена Килен), е австралийка, а баща ѝ генерал-майор сър Джон Суинтън, офицер от армията, е роден в Англия. Нейният произход е шотландски, северноирландски и английски. Впечатляващо е родословното дърво от шотландска страна - старо и с много клони. Образована в английски и шотландски интернат, впоследствие Тилда учи социални и политически науки в университета в Кеймбридж и завършва през 1983 г. специалност по английска литература.

През студентските години тя демонстрира и актьорския си талант. Суинтън участва в доста театрални постановки, а след като завършва университета работи един сезон в “Кралската шекспирова компания”, където се появява в такива продукции като “Мера според мера”... на Шекспир.

Нейния бунтарски характер обаче нещо недолюбва компанията и въпреки силните си изяви, напуска трупата и започва да търси себе си.

С остър вкус към уникалното и скандалното, Тилда започва да експериментира в роли от различен пол. Тя се превъплъщава в Моцарт в “Моцарт и Салиери” на Пушкин и като жена от работническата класа, представяща се за мъртвия си съпруг по време на Втората световна война, в “Човек към мъжа” на Манфред Карге.

Суинтън започва кариерата си в киното в експериментални филми, режисирани от Дерек Джарман: “Караваджо” (1986), The Last of England (1988), War Requiem (1989) и The Garden (1990).

Номинирана е освен това за Златен глобус за най-добра актриса в драма за изпълнението си в “Цената на мълчанието” (2001). Ролята е последвана от участията ѝ във “Ванила Скай” (2001), “Адаптация” (2002), “Константин” (2005), “Майкъл Клейтън” (2007), “Джулия” (2008) и “Аз съм любовта” (2009).

Суинтън печели Европейската филмова награда за най-добра актриса и е номинирана за Наградата на БАФТА (Британската академия за филмово и телевизионно изкуство) за най-добра актриса в главна роля за психологическия трилър “Трябва да поговорим за Кевин” (2011).

Известна е и с ролята си на Бялата вещица Джейдис в кинопоредицата “Хрониките на Нарния” (2005 - 2010) и с персонажа на Древния/Древната във франчайзинга на Киновселената на Марвел.

На рождения ѝ ден през 2013 г. ѝ е оказано специално признание от Музея на модерното изкуство в Ню Йорк: тя е първият нережисьор, на който е оказана честта за Благотворителна гала вечеря. Нейни домакини са Карл Лагерфелд, Дейвид Боуи и Уес Андерсън, с когото работи и в новия си филм.

 

Пасва идеално на проекта

Предполага се, че The French Dispatchе е специална добавка от типа фейлетон във измислен вестник в Канзас, наръчник за интелектуалния живот на Франция. Създаден в края на 60-те години, списанието е галерия от брилянтни американски емигранти в въображаемия провинциален френски град. Тилда пасва идеално на компанията от талантливи актьори. Нещо повече, нейната прословута аристократичност, достигаща да сибирска студенина тук е доста различна.

Питър Брадшоу, колумнист в “Гардиън”

 

Изглежда като извънземно

На този етап бих ви повярвал, ако ми кажете, че The French Dispatchе е просто кино упражнение, платено от паникьосано лоби на производители на костюми. Междувременно Суинтън ни показа външните граници на костюмите през 2021 г. Нейният електрически син номер на Хайдер Акерман я накара да изглежда, както често прави, като извънземно, пратено на Земята, за да ни покаже бъдещето на стила.

Кам Уолф, сп. GQ

 

Беше ми опора в работата

За първи път правех филм на английски език (The Human Voice, б. р.) и бях изключително нервен. Испанският е горещ език, докато английският създава дистанция. Но Тилда беше ключът по време на снимките. Нейното присъствие, нейната вяра в мен - всичко зависи от нейния талант, че все още чувствах, че съм същият човек на английски, и на испански. И тя имаше пълни познания за работата ми! Не разбрах, че тя го знае толкова добре.

Педро Алмодовар, режисьор

Снимка от килима превърна лентата в хит

Лентата на Уес Андерсън се превърна в интернет хит по време на най-престижния кино фестивал в света. Това стана благодарение на една снимка на други от участващите актьори - Тимъти Шаламе, Тилда Суинтън, Бил Мъри, както и самия Уес Андерсън. Кадърът, заснет на “синия килим” в Кан, стана един от най-популярните meme-ове в социалните мрежи.

На снимката Шаламе е облечен в черен панталон, кубинки и розова тениска. Режисьорът е до него в сив костюм с бели обувки и по този начин създава ярък контраст със Суинтън, чието облекло е изцяло синьо. Най-колоритен е ветеранът Бил Мъри, който е с къси дънкови панталони, шарена лятна риза, капела и два часовника.

Потребителите в Twitter започнаха да категоризират звездите от Кан и да правят забавни описания на външния им вид. Според тях, ако четиримата са социални мрежи, Шаламе е TikTok, Андерсън - LinkedIn, Суинтън - Instagram, а Мъри - Twitter. И още хиляди сравнения.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети