Трагедията край Своге (обзор)

Репортери на „Труд” разказват за ужаса, причините за катастрофата, хипотезите и обвиненията

Ред нарушения открити след инцидента

Превишена скорост, грешка на шофьора, техническа неизправност, лошо сцепление с асфалта... Това са част от откритите до момента причини за автобусната катастрофа до Своге, при която загинаха 16 души, а 18 бяха тежко ранени. На извънредно оперативно съвещание при премиера Бойко Борисов, в което участва и главният прокурор Сотир Цацаров, министрите на транспорта, регионалното развитие и вътрешните работи докладваха за редица нарушения, открити през краткото време от събота вечерта до неделя по обед.

02-grafikaКакто съобщи „Труд”, кошмарният инцидент стана малко след 17 часа в събота, когато в района на Своге е валял проливен дъжд. В 37-местният автобус „МАН” пътували 33-ма пътници и шофьорът Григоров Григоров, един от управителите на фирмата превозвач „Мобилус 5”ООД от град Божурище. Автобусът извършвал т.нар. „случаен превоз” на група от клуба на пенсионерите певческия ансамбъл – предимно жени от софийското село Световрачене, както и от близкото село Кубратово. Повечето хора били на възраст от 60 до 74 г., но имало и по–млади, включително и 13-годишно момиче, което пътувало с баба си. Еднодневната екскурзия включвала посещение на манастира „Седемте престола” и други обекти.

На един от завоите, означен като опасен, автобусът навлязъл в насрещната лента. Движел се със скорост 53 км/ч при ограничение 40 км/ч, показват данните от тахометъра. Ударил челно движещ се насреща му автомобил, след което се блъснал в подпорната стена вляво, ударил втори автомобил, който вече почти бил спрял и се отклонил рязко вдясно. Там автобусът помел странично мантинелата, преобърнал се и паднал странично от 30-метров скат върху бетонна площадка. 13 от пътниците загинали на място, а други трима в линейките на път към болниците.

Шофьорът Григоров бил откаран в болница „Царица Йоанна”, бившият ИСУЛ. Днес той е бил разпитан и признал пред разследващите: „Изтървах завоя”. Мъжът има дълъг стаж зад волана, преди да започне собствен бизнес като превозвач, е работел като шофьор на линейка в София.

Нарушения обаче са открити и от страна неговата фирма, тъй като „случайният превоз” не е бил заявен в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”. Автобусът е бил за последно на технически преглед на 5 февруари и е трябвало да мине на 5 август.

Днес главният прокурор Сотир Цацаров цитира едно от трите сигнални писма, изпратени през 2017 г. от шефа на РПУ-Своге до Агенция „Пътна инфраструктура”. Полицейският началник сочи, че на това място асфалтът е хлъзгав и заради лошото сцепление с гумите през м.г. е имало 6 катастрофи с 1 загинал и 6-ма ранени. Това е накарало и АПИ да обозначи участъка като опасен и да въведе ограничение на скоростта от 40 км/ч. При силен дъжд обаче, настилката се измива от натрупания прах, така че сцеплението се увеличава.

Засега разследващите работят по всички версии, без да дават приоритет на някоя от тях, тъй като е възможно да се окаже, че причините за катастрофата е една от тях или съчетание от няколко.

 

Утре

Панихида в манастир „Седемте престола”

Панихида в памет на загиналите при катастрофата до Своге ще бъде отслужена утре в манастира „Седемте престола”. Жертвите на катастрофата били на посещение в светата обител малко преди фаталният инцидент. „Групата бързаше да се прибира. Повчето от хората бяха на пенсионна възраст. Имаше и две млади момчета”, каза архимандрит Антим. Майката на архимандрита Верка разказа, че хората от групата се наредили на опашка за свещички и влезли в църквата. Не стояли много вътре, тъй като екскурзоводката ги подканила да тръгват, защото закъснявали, а трябвало да посетят още един обект.

 

Регионалният министър Николай Нанков:

5 пъти сме искали нов ремонт

Лошо сцепление с горния слой на асфалта

Пет пъти от март до юли от Агенция „Пътна инфраструктура” са уведомявали фирмата-изпълнител на обекта „Трейс груп”, във връзка с активизиране на гаранцията, да отстрани посочени дефекти. Те не са само в участъка на произшествието, където говорим за лошо сцепление с горния износващ слой на асфалта.

Това заяви регионалният министър Николай Нанков. Той поясни, че на 27 юли е поискано незабавно започване на възстановителните дейности, но отново без резултат.

 

Главният прокурор Сотир Цацаров:

Разследването е в 3 посоки - водачът, фирмата и пътят

Шофьорът имал 2 акта и 7 фиша

02-02Разследването на тежкия инцидент, което от понеделник възлагам на Националната следствена служба (НСлС), е в три направления: действията на водача, на фирмата превозвач и на строителите и длъжностните лица, извършили и приели ремонта на пътния участък. Това заяви вчера главният прокурор Сотир Цацаров след извънредното съвещание при премиера Бойко Борисов.

Шофьорът Григор Григоров (59 г.) има книжка за любител от 1977 г., а за всички професионални категории - от 1991 г. От КАТ досега са му съставили 2 акта и 7 фиша за каране без колан, за превишена скорост, за неправилно паркиране, за неносене на книжката и др. Няма санкции за алкохол, а и пробата му за алкохол и наркотици е отрицателна. Григоров обаче ще отговаря за шофиране с превишена скорост в участък с ограничение от 40 км/ч.

Фирмата превозвач „Мобилус 5” ООД от Божурище, която е на Григоров и съдружника му Румен Павлов, ще бъде проверявана за това, че автобусът не е минал на технически преглед на 5 август. Обяснението на Павлов било нелепо – не им се обадили от пункта, че е дошла датата за преглед.

Третото направление е за данните, че асфалтът в участъка е опасен. На същото място през 2017 г. са станали 6 катастрофи с един загинал, като в един от случаите е правен и следствен експеримент за ниското сцепление на настилката.

 

Транспортният министър Ивайло Московски:

Превозвачът е с лиценз до 2027 г.

02-10Фирмата „Мобилус 5” ООД притежава 10-годишен лиценз за извършване на автобусен превоз на пътници, валиден до 14 март 2027 г. Тя е регистрирана в Божурище и притежава доказана финансова стабилност, която е със срок до март 2019 г., каза вчера министърът на транспорта Ивайло Московски.

На 5 април т.г. инспектори от бившата ДАИ са извършили цялостна комплексна проверка на компанията, при която не са били установени нарушения. Проверката е констатирала, че фирмата притежава общо 6 автобуса, а катастрофиралият автобус „МАН” край Своге е с първа регистрация през 2001 г.

Шофьорът притежава психологическо изследване, което е било издадено на 22 август 2018 г. с валидност до 22 август 2021 г. Има валидна карта за квалификация, издадена на 13 април 2018 г., която е валидна до 13 април 2023 г.

 

В търсене на причините

Експерти започват частно проучване

Експерти от Института за пътна безопасност започват днес независимо разследване на фаталната катастрофа. Чрез видеозаснемане от дронове и външна консултация ще се търсят причините, довели до тежкия инцидент на пътя, който преди две години е ремонтиран. В петък Институтът за пътна безопасност излезе със свое изследване за проблемните участъци на пътя през Искърското дефиле, включващо и отсечката, в която катастрофира автобуса. Изводът на експертите е, че държавата е платила над 23 млн лв. за пътния ремонт, приключил през 2016 г., а част от работата е извършена некачествено и вече има дупки, свлачища, паднали мантинели и т.н.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България