Триумвират плюс поема управлението

Занапред да няма лидерски изблици, определяни като решения, предвижда проектът за споразумение на ГЕРБ.

“Труд news” научи основните акценти в споразумението, което ГЕРБ приема днес на Национално съвещание

Ротацията на председателите на НС - след тази на правителството

До момента няма механизъм за вземане на решенията

Съвет на коалицията да взема занапред важните политически решения, предвижда проектът за споразумение на ГЕРБ, който ще бъде приет днес от Националното съвещание на партията. В съвета да влизат лидерите на ГЕРБ, ПП и ДБ плюс тези на СДС и останалите партии от парламентарната група на “Продължаваме промяната”, предвижда още проектодокументът.

“До момента няма механизъм за вземане на решения. Често Кирил Петков, без да е обсъждано, хвърля в пространството нещо, което му е хрумнало. Друг път, след като сме уточнили уж всичко, той отива при Лена и нещата се променят на 180 градуса”, коментираха пред “Труд news” депутати от ГЕРБ, които са категорични, че без ясно разписани правила управлението не може да продължи.

В проекта за споразумение е предвиден и механизъм за вземане на оперативни решения, който предвижда консултации между всички участници във властта. От ГЕРБ обясниха, че след като Мария Габриел поеме ротационния пост на министър-председател, партията ще носи политическа отговорност, независимо от това има ли министри или не. Затова ръководството смята, че е необходим алгоритъм за вземане на решенията и разписани приоритети за целия мандат.

От ППДБ не са променили позицията си от миналата седмица. Казват, че са готови на споразумение, но не коалиционно, а наречено по друг начин, но след още девет месеца, когато, ако правителството оцелее, ще има поредна ротация. Партията имала вътрешно социологическо проучване, което сочело, че избори две в едно са по-благоприятни за коалицията им и затова не се притеснявали, ако не се стигнело до правителство, оглавявано от Мария Габриел. Народни представители от ППДБ коментираха, че не е променена и позицията им за смяна на министри. Допустимо било да си отиде Христо Хинков, който сам пожелал това и министърът на електронното управление Александър Йоловски, за чийто пост смятали да предложат Божидар Божанов.

ППДБ смятали да депозират в деловодството на парламента оставката на правителството още днес, в края на работния ден. Мотивът им бил, че така задължително щяла да влезе в дневния ред на парламента. Разчитали и на това, да бъде гласувана в отсъствието на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, който вече обяви, че с Мария Габриел и евродепутати на 6 и 7 март ще бъдат на конгреса на ЕНП в Букурещ. Юристи обаче коментираха пред “Труд news”, че от председателя на НС зависи кога ще бъде гласувана оставката. Срок за вкарването ѝ в зала няма.

Има и още една тема, по която ГЕРБ и ППДБ спорят - ротацията на председателите на НС. От ГЕРБ са категорични, че тя трябва да се състои веднага след тази на правителството, а от ППДБ искат преди това. Ако Атанас Атанасов оглави НС преди ротацията на премиерите, то ако се стигне до служебно правителство, Атанасов е първият вариант за служебен премиер. Президентът Румен Радев вече обяви в Анталия, че при предстоящата ротация “ще кара по домова книга”. Това означава, че ще трябва да предложи на ген. Атанасов поста на служебен премиер.

Независимо от разногласията всички експерти до които “Труд news” се допита, изключиха избори две в едно и бяха единодушни, че в крайна сметка ГЕРБ и ППДБ ще се разберат.

Доц. Стойчо Стойчев, политолог, пред “Труд news”: Като си се хванал с ГЕРБ е ясно, че няма нещата да ти минат 100 процента

Според мен няма срок за гледането на подадена оставка от правителството в пленарна зала. Това зависи от председателя на парламента Росен Желязков как ще го внесе. Когато става въпрос за гласуване на нещо в пленарна зала, председателят на парламента има големи правомощия да приоритизира нещо или пък да го отложи. Така че от него ще зависи как ще постави въпроса, дали ще бъде спешно или ще го забави - ще стане това, което иска партията му.

ГЕРБ предлага коалиционно споразумение, ППДБ предложиха меморандум, който си беше чисто коалиционно споразумение, просто не се казваше така. Ако комбинират тези две документа - споразумението и меморандума - могат да ги пакетиран в нещо като договор за съвместно управление - няма нищо коалиционно, нито коалиция, може да го кръстят и споразумение за съвместно управление. Гражданите очакват да видят нещо подобно. В това има голяма доза разум, такива призиви сме чували.

Условието на ППДБ първо да се направи КПКОНПИ, е нечисто намерение. Трябва да си пълен балама да се хванеш, а нито Борисов, нито Пеевски са такива - от Пеевски също зависи КПКОНПИ, както и ВСС и главният прокурор. Това просто издава намерението на ППДП като се гласуват нещата, за които са необходими 2/3 от гласовете, те да се отметнат и да кажат - ние постигнахме това, което искахме, бяхме дотук, отиваме на избори. Другата страна трябва да е много глупава, за да се хване на този номер.

Христо Иванов, който трябваше да осигури мнозинство за конституционните промени, вкара ДПС в управлението. А като си се хванал с ГЕРБ, е ясно, че няма да ти минат 100 процента нещата, а другите само да правят компромис след компромис. Това не може да продължава по този начин. Оттук нататък за да се стабилизира нещо разумно или ППДБ ще приемат това споразумение - разбира се, в него не е задължително да бъдат включени 100 процента от нещата, които ГЕРБ поставя, това е въпрос на преговори. Или ще се споразумеят върху някакъв програмен документ за управление през следващите 3 години, или ще се отиде на избори. Но това вече зависи изцяло от ППДБ. Това, което искат те, да се приемат техни хора в КПКОНПИ без никакви ангажименти и след това да протекат някакви разговори, никой няма да им го приеме. Съответно амбициите на ГЕРБ за половината министри също няма да минат. По-скоро ще се стабилизира нещо около този формат, който имаме в момента, с още един министър на ГЕРБ. Да се споразумеят там квоти ли ще имат до края на мандата за регулаторите и това да бъде споразумението - това е оптималният вариант. Следващият вариант е да се ходи на избори, а останалите са с равна степен на вероятност. Какво ще се случи - един Господ знае.

Елена Дариева, социолог: В крайна сметка ще се разберат и ротация ще има

Очертава се напрегната и динамична политическа седмица. Това, което наблюдаваме, е, че още от ден първи партньорите взаимно отхвърлят предложенията си. В началото имаше един меморандум, който беше отхвърлен. На среща като контрапредложение се заговори за коалиционно споразумение, което беше отхвърлено. Но животът на правителството също продължава, което ни кара да допуснем, че те в крайна сметка ще се разберат и ротация ще има.

Това, което ще бъде подписано, може би няма да се казва коалиционно споразумение. Може да бъде наречено “пътна карта”. Механизъм, както и да бъде кръстен, би дал повече сигурност и би успокоил тона

ГЕРБ се стремят към налагането на квотния принцип в следващия кабинет. Обратен е стремежът на ПП-ДБ, които от своя страна казаха, че искат да заложат на принципа на взаимен контрол. Това беше една от точките в предложения меморандум, който предизвика най-отчетливи реакции - идеята всеки да има право на блокираща квота. Предложенията за регулаторите и предлагането на механизъм, по който да бъдат подменени членовете на регулаторите така, че да са хора, които отговарят на високи морални, каквито очакваме да видим, а не просто квотно разпределение. Ситуацията не е изгодна и не е удобна за нито един от субектите. Нито ПП-ДБ, нито ГЕРБ се чувства комфортно, но алтернатива няма. И ако страната се тласне към избори 2 в 1 - това ни отдалечава от стратегическите цели.

Румяна Коларова, политолог: Процедурата на ротация е безусловно законна

Процедурата на ротация е безусловно законна. Така функционира Европейският съюз. Търсенето на ротацията е да се подсигурява шерване на отговорност и замяна на самодейност е нещо обикновено. Да се внушава, че ротацията е нелегитимна, е несъстоятелно. Това заяви в ефира на Би Ти Ви политологът Румяна Коларова.

По думите ѝ ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС или ще тръгнат към съдружно споразумени, или няма да има такова, и това ще разберем на 8 март.

Голяма грешка на президента беше да се политизира Трети март, да се превръща в движение. Дали този политически проект ще се реализира под егидата на Радев няма значение. Това място трябва с общи усилия да го предефинираме.

Янаки Стоилов, конституционен съдия, пред “Труд news”: Би трябвало да се гледа почти веднага, но може да продължи и неограничено време

Няма формално определено време оставка на правителството да се гледа в пленарната зала. Би трябвало да бъде почти веднага, но може да продължи и неограничено време. Ако това време продължи твърде дълго, това би трябвало да се смята за някаква криза. Може би точно това нещо ще се получи, въпросът е за колко време, но все пак ще гледат да не бъде неопределено.

Проф. Пламен Киров, пред “Труд news”: Всичко е в ръцете на председателя на Народното събрание

Няма срок, в който да се гласува оставката на кабинета. Гласуването може да се насрочи и след 8 март. Всичко е в ръцете на председателя на Народното събрание.

Интересно е дали Денков ще подаде оставка като министър-председател, или правителството ще подаде оставка въз основа на решение на Министерски съвет. И в двата случая при приемане на оставка - на правителството или на министър-председателя, правителството излиза в оставка.

От момента на гласуването се задейства процедура на чл. 99 на конституцията, т. е. президентът може да започне консултации. Той може да ги започне от деня, в който е гласувано решението за оставка, може от следващия ден, т. е. той няма срок да проведе тези консултации. Може да ги забърза и в рамките на два часа да ги приключи. И след като приключи консултациите с всички парламентарно представени партии, президентът връчва проучвателен мандат, на лице, посочено от най-голямата по численост парламентарна група, т. е. на ГЕРБ. Има седемдневен проучвателен мандат, в който лицето, кандидат за министър-председател ще трябва да отиде да докладва на президента: Готов съм да съставя правителство, или съответно - Не съм готов.

Ако не мине, следва втори опит - същата процедура. Между първия и втория опит президентът пак може да прави консултации. Там няма срок, кога да връчи втория проучвателен мандат. Ако и вторият опит е неуспешен, следва трети опит. В този случай е длъжен в седемдневен срок да връчи третия мандат. Той се връчва на парламентарна група и се смята, че в седемдневен срок парламентарната група трябва да посочи кандидат за министър-председател и съответно той да има още седем дни, в които да предложи състав.

Засега няма да обсъждаме хипотезата "служебно правителство".

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения