Тройни глоби за шофьори - системни нарушители

Забранява им се да карат, ако не са платили санкцията

За катастрофа наказанието от 100 става 1000 лв.

Шофьори, които имат три и повече тежки нарушения, се обвяват за системни нарушители. При провинение като употреба на алкохол от 0,8 до 1,2 промила, което се наказва с 1000 лв., те ще плащат 2000 лв. при второто им залавяне, а при третото - тройно, тоест 3000 лв. Ако имат неплатени санкции - забранява им се да управляват пътни превозни средства. Това предвиждат промени в Закона за движение по пътищата (ЗДП), предложени от МВР за обществено обсъждане. Проектът е разпратен за оценка и на избрани неправителствени организации.

Законопроектът има над 50 параграфа, променя близо 100 текста от шофьорския закон и добавя още около 50, обясниха експерти пред „Труд”. Възможно е много от тях да отпаднат или да бъдат променени, преди да стигнат до Народното събрание. Но факт е, че МВР под ръководството на Бойко Рашков в последната година е решило да кърпи на парче действащия ЗДП, вместо да предлага нов, каквито проекти имаше през последните 2 години.

Авторите на проекта увеличават почти всички глоби с мотива, че много от тях не са вдигани от 2017 г. В 43-то НС тогава бяха нанесени над 100 поправки в закона от транспортната комисия, ръководена от „реформатора” Настимир Ананиев. Сега той пак е депутат като шеф на партия мандатоносител на „Продължаваме Промяната” и нищо чудно, ако отново се намеси в работата по промените в ЗДП.

В троен размер се увеличава и санкцията за системни организатори на гонки. Сега наказанието е 3000 лв. и 12 месеца без книжка и би трябвало да стане 9000 лв. и 3 г. без книжка. За неправилно возене на опасен товар шофьорът, за когото сега санкцията е от 200 до 300 лв., е предвидено ново наказание от 1000 лв. Повторното нарушение ще му струва 2000 лв., а ако стане системен нарушител - 3000 лв. и вземане на книжката за 2 години.

Вместо досегашните от 100 до 300 лева, на 600 лева скача наказанието за онези, които карат с отнета книжка или без нужната категория, собственици, които допускат колите им да карат шофьори без книжки, или пияни и дрогирани. При повторно нарушение глобата става 1000 лева, а при системно - 6000 лв. Любопитното е, че тази повторност и системност не се отняса до чиновниците от АПИ или кметовете на общини и за тях си остава глбота от 600 лева, ако е лошо състоянието на пътя, за който отговарят.

Драстично - 10 пъти, скача наказанието за шофьора, причинил пътно-транспортно произшествие. Сега то е 100 лева, но МВР иска стане 1000 лева. Въвежда се и отнемане на книжката за 3 месеца на шофьори, които минат повторно на червен светофар или нарушат правата на пешеходците на „зебра”.

В проекта има и много наказания, които се групират около една сума, тоест отпада „от до”. Например - за неправилно използване на светлини, създаващо опасност, вместо сегашните от 20 до 150 лева, в проекта се предвиждат твърдо 100 лева. Най-вероятно това се прави, за да няма субективната оценка в наказателното постановление, което се издава и подписва от шефа на КАТ.

Един от новите текстове гласи, че „на водача е забранено да управлява пътно превозно средство, когато с влязло в сила наказателно постановление или електронен фиш е наказан за системно нарушение, изтекъл е повече от един месец от влизането в сила и наложеното наказание не е изтърпяно”. С други думи - системният нарушител е приравнен на пиян или дрогиран шофьор и ще бъде преследван от катаджиите.

Синият и златният талон отпадат 

Синият талон за шофьорските точки и златният талон за водачи без нарушения отпадат, предвижда законопроектът. На тяхно място ще се появи единна система за регистрация на нарушенията и отчет на шофьорите. Не отпада обаче стикериът за „Гражданска отговорност” на предното стъкло, нито екостикерът, които са аналогови, а зад тях стоят компютърни системи.

Друг текст въвежда изискването при годишен технически преглед (ГТП) на автомобила, неговият собственик или ползвател да си е платил глобите, наложени по актове или електронни фишове към датата на прегледа. За целта пунктовете ще имат достъп до базата данни за наказателната дейност на КАТ, за да проверяват за наличие или липса на задължения.

Засичат „средна скорост“ и с камерите на АПИ

Поправките в закона предвиждат връзка на КАТ с камерите на АПИ и по тях да се засича за „средна скорост”.

В закона се записва за първи път възможността да бъде засичана „средна скорост” и от камерите на Агенция „Пътна инфраструктура”. Техни данни ще бъдат на разположение на КАТ и по снимките ще се изготвят електронни фишове на нарушителите. Когато едно нарушение е извършено по път, минаващ през различни области, компетентен орган ще е шефът на областната дирекция на МВР, където е крайната точка на засичането.

В Закона се въвежда и понятието „средна скорост”, което е доста общо. То гласи, че това е „скоростта, установена с техническо средство или система, с която пътно превозно средство изминава определен участък от пътя за определено време. Авторите на проекта изобщо не са си направили труда да конкретизират кога точно изминатото разстояние от точка А до точка Б ще се счита за изминато с превишена скорост. Ако се мери само по времето, то шофьорите ще свикнат да спират и да пият по едно кафе по пътя между София и Пловдив, за „да убият скоростта”, което няма как да ги отучи да карат в нарушение.

Катаджиите на патрул и с цивилни коли

Катаджийска техника да бъде монтирана в необозначени коли, предвиждат новите текстове в закона.
Тенденцията от времето на Цветан Цветанов да се разреши на КАТ да осъществява пътен контрол от немаркирани коли и без информационни пътни знаци, че в даден участък снимат с камери, се засилва при Бойко Рашков. В проектозакона се създава нов текст: „Длъжностните лица от МВР могат да осъществяват контролните си функции по този закон и от необозначени служебни МПС, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане.” По нататък им се разрешава при драстични нарушения да застигат и спират нарушителите, но при условие, че „подават от движещи се необозначени служебни моторни превозни средства едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя светлина, специален звуков сигнал и чрез постоянно светещ или мигащ надпис „ПОЛИЦИЯ!” на български и английски език и текст с указания към водача или през високоговорителна уредба”.

Ограничение на скоростта до 130 км/ч по магистралите

За леките автомобили ограничението на скоростта по българските магистрали става 130 км/ч, вместо 140 км/ч, както е досега. Промяна настъпва в наказанието при движение в аварийната лента на магистралата.
За това нарушение сега се взема книжката за 3 месеца и глобата е 1000 лв. Ако се извършва системно по новия закон шофьорът трябва да бъде наказан с вземане на книжката за 1 година и глоба от 6000 лв.

Искат отнемане на коли на пияни и дрогирани

Прокуратурата преди дни също представи предложения за промени в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) и Наказателния кодекс (НК), които да подобрят ефективността на наказателния процес, да ограничат формализма и да доведат до по-бързи и справедливи процеси.

От държавното обвинение предлагат в случаите на управление на автомобил, мотоциклет или друго моторно-превозно средство след употреба на алкохол или наркотични вещества, МПС-то да се отнема в полза на държавата, когато е собственост на пияния или дрогирания.

Още през 2020 г. главният прокурор Иван Гешев сезира изпълнителната власт за експертни предложения за изменение и допълнение на Наказателния кодекс в частта му за престъпления по транспорта. 

Предложените промени предвиждат от 15 до 20 години лишаване от свобода или доживотен затвор за умишлено причиняване на смърт на едно или повече лица, в случаите, в които престъплението е извършено при управление на превозно средство след употреба на алкохол с концентрация над 2 на хиляда или след употреба на наркотични вещества. Сега наказанието за шофиране с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда е лишаване от свобода от 1 до 3 години и глоба до 1000 лева.

Христо Радков, шеф на Българско обединение на шофьорите: 

Липсва цялостната идея на проекта 

„За пореден път се обръща внимание на санкциите, вдигат се повечето от глобите, - коментира пред „Труд” Христо Радков, шеф на Българско обединение на шофьорите. - Как тези неграмотни експерти от МВР за толкова години не разбраха, че санкциите не намаляват жертвите по пътищата. За последните седем години МВР е събрало от глоби над половин милиард лева - точната сума е 532 милиона лева. Е какъв е ефектът? Кого превъзпитаха? Намаляха ли жертвите? Не, а дори през миналата година се увеличиха, въпреки намаления трафик заради COVID-19. За мен е изцяло сбъркана философията на този проект - измислили са някакви суми, най-често по-високи, а няма никакви изгледи, че ще проумеят, че голяма част от причините за катастрофите в България са пътищата, а не шофьорите”.

Инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност:

Посоката е вярна, детайлите са тотално сбъркани

„Посоката, в която е написан законопроектът, е вярна - да, колегите от МВР са чули много от нещата, за които настояваме от години, но имаме не само забележки, а като цяло ще продължим да настояваме да се напише нов закон, а не да се кърпи стария”.

Това заяви вчера пред „Труд” Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност. „Получихме проекта и ще имаме цялостно становище, но засега може да се каже, че има някои тотално сбъркани детайли.

Глобите се вдигат и се предлага да се плащат по 80% в даден срок, но за нас това не е достатъчно. Ние дори сме склонни да приемем идея и за още по-високи глоби, но отстъпката да е 50%, което ще е доста по-голям стимул за хората”, каза още инж. Милчев, който е бивш шеф на КАТ-София.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения