„Труд news“ уволни „легналите полицаи“ (Обзор)

Разпадащ се “легнал полицай” може не само да убие скоростта, но и да контузи сериозно и някои участници в движението - шофьори, пътници, колоездачи и пешеходци.

Строителството на изкуствени препятствия е спряно, докато МВР и МРРБ напишат нов регламент

През 2012 г. нямало обществено обсъждане

Строителството на “легнали полицаи”, “повдигнати пешеходни пътеки”, “шумящи маркировки” и други изкуствени неравности на пътя спира за неопределено време. Това е резултатът от решение на Върховния административен съд (ВАС), който отмени текстове от Наредба №РД-02-20-10 от 05.07.2012 г., регламентираща нормите за съоръженията, ограничаване скоростта на движение.

Решението е окончателно и идва само седмица, след като на 23 февруари “Труд news” публикува материала под заглавие: “90 на сто от “легналите полицаи” са незаконни”. Повече от 10 години по улиците на български градове и села не са премахнати всички “гърбици”, чиито размери не отговарят на наредбата, като това е трябвало да стане през 2013 г. Нещо повече - продължава изграждането на “легнали полицаи”, които не отговарят на нормите, разкри “Труд news”.

Задраскването на Наредбата от ВАС спира напълно новото строителство и задължава МРРБ и МВР в най-кратки срокове да подготви текстовете на нова наредба. Има голяма вероятност бъдещите норми за височина и ширина на “легналите полицаи” да са “по-поносими” и “по-щадящи” за автомобилите на българските шофьори, а може и изобщо завинаги у нас да спре слагането на тези препятствия.

Административното дело във ВАС е образувано през 2023 г. по жалба на физическо лице, чието име не се съобщава. Отменени са 8 от общо 25 члена на наредбата, два парагарафа от преходните и заключителните разпоредби и едно приложение с 4 схеми. Мотивите на Петчленния състав на ВАС са, че през 2012 г. вътрешният министър Цветан Цветанов и регионалният министър Лиляна Павлова са подписали текстовете, които заедно с мотивите не са били предложени за обществено обсъждане най-малко за 14 дни. 

Пътният инженер Илия Запрянов пред “Труд news”:
Отмяната на наредбата е добра новина

“Вашата публикация от миналата седмица беше последната капка, от която е преляла чашата. Имайте предвид, че ако са имали някакви колебания, съдиите са прочели, че 90 на сто от тези съоръжения не отговарят на нормите и са взели съвсем правилно решение да отменят текстове от наредбата”, коментира пред “Труд news” пътният инженер Илия Запрянов, който е катогоричен, че “гърбиците” трябва да бъдат махнати.

“Отмяната е добра новина. Сега трябва да се създаде работна група, която да подготви нови текстове. Сигурен съм, че експертите ще предложат по-съвременни решения от изграждане на “гърбици”. Те са отживелица, изиграли са си ролята, вече сме 2024 година. Цяла Европа ги премахва, Бразилия ги премахва, защо да не ги махнем и у нас?”, попита инж. Запрянов. Той вижда като реалистичен срок новата наредба да влезе в сила след около 5-6 месеца.

“Казват, че трябвало да има гърбици пред училища, болници и детски градини. Добре, а през нощта тези гърбици за какво служат? Да чупят коли. Съвременно решение е пред такива учебни или здравни заведения да се сложи пешеходен светофар с копче, за да могат децата и майките с колички да пресичат спокойно. Нищо не ги пази “гърбицата”. Няма нито един случай тя да е спасила човешки живот, а е повредила стотици автомобили”, смята пътният инженер.

Коментари на наши читатели в социалните мрежи:
С българските гърбици да кандидатстваме за Гинес

Публикацията на в. Труд от 23 февруари предизвика десетки обаждания на редакционните телефони и коментари на наши читатели.

Моргот: Всички легнали полицаи трябва да се махнат и да се заменят с повдигнати пешеходни пътеки. Местата им също трябва да бъдат ревизирани - на много места има сложени само защото някой е с връзки или просто с инат го е направил.
Такива съоръжения се слагат където има деца - входове на училища, детски градини и площадки. В “Лагера” само в рамките на 200 метра по “Хайдушка поляна” има сложени 7 огромни спящи полицаи, защото военните така са решили. На ул. “Хан Пресиян” зад медицинските комплекси за същите 200 метра има 4 броя със същата гигантска височина - целите са надрани от преминаващите отгоре им автомобили. Има и такива сложени пред мутренски къщи - те са по-малки, но напълно незаконни. Сложени са с цел мутрата да не се съобразява много с трафика когато излиза от гаража.

Бренда: В “Надежда” има гърбици, с които можем да кандидатстваме за рекордите на Гинес.

Пътник: Ама то и стандарт ли имало?! Аз намирам сътворените реално препятствия по пътя за изпълнени по конкурс за простотия, защото: 1. Всяко препятствие не прилича на нито едно от другите. 2. По някои като минеш и в долната част на колата нещо се остъргва. 3. Е направено от хора, които претендират, че разбират от това и само с това си вадят хляба, а не могат да го направят качествено нито веднъж. Такива са или пияници или антихора... дано не се мислят за инженери само, че ми става смешно, пародия...

Гого: А що дупки можеха да се изкърпят с тия камари асфалт?

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България