Търсят апартаменти с площ над 120 квадрата

Купувачите търсят имоти ново строителство в близост до големия град, с бърза транспортна връзка.

Купувачи искат да живеят извън града, но на 30 минути от центъра

При ново строителство държат на детска площадка и фитнес

Има интерес към барбекю и оранжерия

Повече от половината потенциални купувачи на имоти ново строителство търсят големи апартаменти и къщи за свой дом с площ между 120 и 180 квадратни метра, а всеки десети търси дори имот с площ от минимум 300 кв. метра. Това показват данни от проучване на имотна компания, специализирана в сделките за жилищни имоти ново строителство, сред потенциални клиенти, които искат да купят имот в рамките на една година.

Всеки трети клиент все пак е склонен да се примири и с по-малка площ до 100 квадрата, стига жилището да има други важни за него екстри.

Две трети от търсещите нов имот, или 70 на сто от анкетираните от фирмата хора, имат интерес към недвижимости в периферията на големите градове, в близост до природата. Но за близо половината от тази група, или 43 на сто от тях, най-важно е имотът да има лесен достъп до централната част на най-близкия град.

“Клиентите все по-често търсят комфорта на живота извън града, но не желаят да правят компромис с близостта и лесния достъп до административния му център”, обяснява управляващият партньор на компанията Весела Илиева. Според нея след пандемията много купувачи на ново строителство се стремят оптимално да съчетаят природосъобразния лайфстайл с динамиката на ежедневието си. “Те най-често се интересуват от самостоятелна къща с хубава гледка и лесен достъп до основна пътна артерия, така че да стигат до градския център за не повече от 30 минути”, подчертава Илиева.

За 46 на сто от участниците в проучването достъпът до града с автомобил в рамките на 15 до 30 минути е ключово предимство, а за други 13 на сто е важно наличието на метростанция с буферен паркинг. Всеки трети клиент все пак предпочита да намери своето ново жилище в самия град, като и в този случай потребителите държат на удобен транспорт и метростанция близо до дома.

Над половината купувачи търсят самостоятелна къща, а останалите - имот ново строителство в затворен комплекс. 20 на сто държат на детска площадка и още толкова (22 на сто) на фитнес в комплекса. Зоната за почивка на открито е определяща за 25% от клиентите, а охраната и видеонаблюдението са важни за 27% от участниците в проучването.

Клиентите, търсещи имот в по-висок ценови сегмент, посочват като предимство наличието на удобства като барбекю и собствена оранжерия за био зеленчуци.

27% държат на подово отопление

Всеки трети иска хубава гледка и френски прозорци

Бонус е наличието на екопътека

Наличието на собствен двор е приоритет за 19% от купувачите на имоти

Всеки трети от купувачите на имоти държи и на хубава гледка и френски прозорци, които максимално да я разкриват, показва проучване на компания за недвижими имоти. Високите тавани в дома са приоритет за 21% от участниците в проучването, а наличието на собствен двор - за 19%. Високотехнологичен “умен” дом търсят 15% от хората, а на соларни панели държат 18%. Подовото отопление е задължителен елемент за 27% от запитаните купувачи.

“Собственият двор вече не е предимство само на къщите. Много от новите проекти в София вече са изградени така, че партерните апартаменти да имат свое зелено пространство и да носят усещане за къща. Френските прозорци и високите тавани са устойчиво предимство на новите комфортни домове, тъй като носят незаменим уют. Прави впечатление, че технологиите в дома стават все по-важни и търсени от новите купувачи”, обяснява Весела Илиева, управляващ партньор на компанията.

Сред основните изисквания на клиентите освен бърза връзка до големия град е и близост до природен парк или екопътека. Удобните хранителни вериги са водещи за 10 на сто от хората, а учебно заведение наблизо е основно предимство за 7% от участниците в проучването. Всеки десети търси имот с озеленяване, видеонаблюдение и жива охрана, контрол на достъпа и добри комунални услуги като снегопочистване и сметоизвозване.

Над една трета желаят басейн в двора 

Без общи пространства в затворените комплекси

Предпочитат добри схеми за изплащане

През следващите месеци сериозен ще бъде интересът към нови, качествени проекти, категорични са брокери на имоти.

Хората, които търсят имот в затворени комплекси, държат в тях да има басейн и барбекю. Подобно изискване имат 38 на сто от потенциалните купувачи, показват данни от проучване на имотна компания, специализирана в сделките за жилищни имоти ново строителство. Всеки десети клиент е категоричен, че не желае в затворения комплекс да има пространства за общо ползване.

Миналата година беше успешна и активна за пазара на ново строителство, което отчасти се дължи на инерцията от изключително силната 2021 г., обяснява управляващият партньор във фирмата Весела Илиева.

“Очакванията за спад на цените през миналата година не се оправдаха, тъй като търсенето на нови, качествени проекти изпреварваше предлагането. В същото време лихвите на банковото финансиране останаха на исторически ниски нива. Това направи новото строителство през 2022 година достъпно и желано както за лични нужди, така и за инвестиция”, подчертава тя.

Според брокерите на компанията през настоящата 2023 г. предлагането на жилища ново строителство е в равновесие с търсенето и цените се стабилизират, но без да се понижават. Сериозен е интересът към нови, качествени проекти, като инвестицията в по-висок клас активи традиционно ще остане сигурна и предпочитана от клиентите.

“Все още не можем да кажем доколко повишението на лихвите ще се отрази на пазара. Ако ръстът е плавен, то това ще даде сигурност на клиентите и ще ги накара да бъдат по-смели в решенията си. Ключово е инвеститорите да предложат добри схеми на плащане и да формират крайни цени, които са пазарни. Това ще премахне риска от прекомерно предлагане и ще гарантира сигурен пазар”, посочва Весела Илиева.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Имоти