Управление с мозъчни вълни

Концептуалният модел Mercedes AVTR носи изключително новаторски технологии като управление на функции с мисълта на водача.

Водачът може да командва колата с мисълта си

Mercedes показа технология от бъдещето

Управлението с гласови команди или жестове на мултимедийни и други функции в автомобила е иновация, която все още удивлява някои хора. Как ли биха реагирали те на далеч по-авангардната идея, че различни системи в колата могат да се командват само с мислите на водача?

Това може да е следващото еволюционно ниво в развитието на управлението на автомобила. Именно върху тази идея са работили инженерите на Mercedes в разработването на студийния модел Vision AVTR, който бе представен на изложението в Мюнхен.

Звучи като научна фантастика. Но не чак толкова отдавна по същия начин изглеждаха и идеите, че колите могат сами да спират, да потеглят, да завиват, да сменят лентата, да “виждат” пешеходци. Всички тези функции вече са факт. След известно време, когато автомобилите станат напълно автономни и няма да имат нужда от волан и педали, защо наличните системи да не могат да се управляват с мисли? Мозъчно-компютърните интерфейси (BCI), които са приложими в медицината при хора с увреждания, правят възможно този нов тип управление на машината.

В концепцията на Mercedes устройството за мозъчно-компютърен интерфейс се поставя на главата на водача като лента за коса. След кратко калибриране устройството анализира измерените мозъчни вълни и според тях задейства определена функция на автомобила. Така с мислите си водачът ще може да задава маршрут на движение, да настройва климатичната инсталация или аудиото.

Развитието на мозъчно-компютърния интерфейс ще даде възможност и на хора с увреждания да могат да управляват автомобили. Разбира се, до крайното реализиране на тази идея предстои сериозна работа и дълъг период от време. Но докато това се случи, вероятно конструкторите поетапно ще прилагат по-реалистични функции. Също както поетапно се развива автономното шофиране - първо обикновен круиз контрол, после - адаптивен круиз контрол, след това - с автоматично спиране и потегляне, със завиване и т. н.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили