Ученички от Карлово станаха любимки на Европа със здравословни бонбони с розово сладко

Виктория Трифонова, Ева Караиванова, Петя Кръчмарова и Яна Цветкова с българското знаме.

В бизнес състезание на „Джуниър Ачийвмънт“

Побеждават около 40 страни от Стария континент

Обработват сами 4 дка с розови масиви

Четири бъдещи дванадесетокласнички от Долината на розите в Карлово спечелиха сърцата на европейската публика и станаха най-харесваната учебна компания в Европейското състезание за млади предприемачи на „Джуниър Ачийвмънт“. Петя Кръчмарова, Виктория Трифонова, Яна Цветкова и Ева Караиванова отмъкнаха приза благодарение на майсторски приготвени от тях здравословни шоколадови бонбони – “Kalimazing”, пълни с домашно сладко от рози и бадемов веган ганаш.

Международната надпревара се провежда в края на юли през 2020 г. в Португалия, но заради пандемията от коронавирус - тя е онлайн. Карловките печелят одобрението на повече от 40 хиляди души, гласували за наградата на публиката, побеждавайки около 40 страни от цяла Европа, или над 4 млн. ученици с най-разнообразни проекти, като всички те са оценявани от професионално жури. По време на състезанието те трябва да покажат продукта си във видео презентация за 2 минути на английски език, да изложат финален отчет и реклама на компанията в рамките на 30 секунди, която накрая им носи първото място по вот на публиката.

Ученичките от СУ „Васил Левски“ участват в международния форум с учебна компания „Калиопа“, която създават още в 8-ми клас. През 2016 г. те решава да се обучават в областта на бизнеса и да работят по програмите на „Джуниър Ачийвмънт България“, трупайки знания и опит в предприемачеството и иновацията на базата на собствен продукт и много труд. 

Преди три години за момичетата лесно идва решението да се занимават с рози заради мястото, на което живеят. Грижат се и обработват 4 декара с розови масиви край село Богдан. „На нас ни е в кръвта да носим традициите навсякъде, където отидем и по този начин предаваме един нов вид стойност на розата, различен от парфюмерийно-козметичната. Така и ние и клиентите ни оценяваме това, което ражда нашата земя“. Това каза пред „Труд“ Петя Кръчмарова, президент на компания „Калиопа“.

Преди шоколадовите бонбони момичетата правят сапуни, сладко от рози по рецепта на бабата на Петя и дестилират розова вода в архитектурен комплекс „Старинно Карлово“. Но преценяват, че не е толкова иновативно и през 2018 г. се ражда идеята за бонбоните, които са били съставени от обикновен сладкарски шоколад и с пълнеж от сладко. Тогава в състезанието на учебните компании „Изгряващи звезди 2019 г.“ от регионално отиват на Националното ниво и печелят второ място. Също така отмъкват и наградата на медийното жури. И на двете състезания ученичките представят продукта си за определено време и отговарят на въпроси. Оценява се и щандът с продуктите им, който е подготвен от тях, и винаги печели възхищението на околните заради стила им на подредба.

Година по-късно решават да се гмурнат още по-дълбоко и продуктът им да стане по-иновативен. Правят го здравословен и предназначен за всички от малки до големи и за хора със здравословни проблеми като диабет, елиминирайки захарта, лактозата и глутена. Усвояват технологията на темпериране на шоколада, благодарение на насоките на световноизвестният шоколатиер Павел Павлов, и днес ги правят съвършени под формата на роза, а основният продукт е пълнежът от розовото сладко. „От розовите масиви до опаковката – всичко правим сами“, споделя Петя. 

През тази година заради COVID-19 не се организира регионална надпревара и компания „Калиопа“ директно участва на Националното състезание на учебните компании „Изгряващи звезди 2020“, където стават победители, а това ги праща на европейската сцена срещу другите най-добри компании от Стария континент.

Към днешна дата момичетата са доволни от постигнатото и оценката „любимец на европейци“. „Най-голямо удовлетворение обаче ни носи цялата тази подкрепа, която получаваме от толкова много хора да гласуват за нас, обединихме се около една обща кауза и постигнахме успех за България“, каза президентът на „Калиопа“.
Бъдещите абитуриентки съветват учениците да се възползват от програмата и да участват в различни предизвикателства, за да трупат опит за в бъдеще. „Нищо няма да загубят, само могат да спечелят от това“, завършват момичетата от Долината.

Стартират „Калиопа“ с кукли в носии

Кукли с народни носии от шопския, тракийския и родопския край.

В 8-клас първият продукт, с който момичетата участват в учебната програма на „Джуниър Ачийвмънт“ са ръчно изработени кукли, облечени в традиционни български носии. „Правехме ги от чорапи, които пълнехме с памук и шиехме много. Искахме да предадем традицията на състезанията и на хората, имахме кукли с носии от всяка една област на България“, казва Петя Кръчмарова. С тях също се явяват на регионалното състезание за предприемачи и за тяхна изненада се класират и на Национално ниво. „Представихме се добре за първа година, дори и без никакъв опит“, разказват ученичките. 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Лайфстайл