Хасан Адемов, водач на листата на ДПС в 25 МИР София, пред „Труд News“: 32 години ДПС е №1 в политиката

 

 

Готови сме с план и програма за излизане от кризите

Можем да направим бюджет за 2024 г. с грижа и отговорност за хората 

 

Задаваме посоката за развитие на страната, умеем да постигаме съгласие, казва социалният експерт на партията д-р Хасан Адемов, водач на листата на ДПС в 25 МИР София. Питаме го за социалните помощи, за увеличението на пенсиите, за растящата инфлация.

- Господин Адемов, инфлацията е рекордна и вече надмина 17%. Смятате ли, че с бюджета за 2023 г. трябва да бъдат увеличени помощите за най-нуждаещите се граждани?
- Буквално преди няколко дни Националната статистика отчете, че годишната инфлация за август 2022 г. спрямо август 2021 г. е 17.7%. Трябва обаче да заявим, че когато става въпрос за малката потребителска кошница, а това са хранителните продукти от първа необходимост - инфлацията е над 25%. При някои от стоките и услугите покачването на цените е дори и 100%. Многократно представителите на управляващите заявяват, че инфлацията е привнесена отвън, но не дават отговор на въпроса защо в страните от Европейския съюз е два пъти по-ниска, дори в Украйна, където се водят военни действия тя е 23%.  Логичният извод е, че инфлацията у нас е чисто български феномен и се дължи на грешни решения, закъснели във времето и недостатъчно таргетирани. Ако управляващите бяха се вслушали в предложенията на опозицията, още при първите признаци на енергийната криза бизнесът трябваше да бъде подкрепен, за да не прехвърля увеличените цени на производител върху крайните цени.

- Кои  граждани трябва да бъдат подкрепени с бюджета за 2023 г.?
- Въпросът кои граждани да бъдат подкрепени с бюджета за 2023 г. е много важен на фона на очертаващия се огромен за нашите мащаби бюджетен дефицит. Очевидно е, че формулата да бъдат подпомогнати хоризонтално всички на калпак не работи, защото възможностите са ограничени и остава единствената възможност да бъдат подкрепени уязвимите групи - хората с увреждания, социално слаби, самотно живеещи възрастни, пенсионери, енергийно бедни. За голямо съжаление все още няма легална дефиниция на понятието “енергийно беден” и се разчита на енергийното подпомагане по правилата на социалното министерство. Следващите управляващи трябва да дадат отговор на непопулярната мярка, кои от разходите трябва да бъдат орязани, за да не стигнем до процедура по свръхдефицит.

- Служебният министър на финансите заяви, че през следващата година ще има голям бюджетен дефицит. Възможно ли е да бъде направен бюджет за 2023 г. без дефицитът да е толкова голям?
- Служебният финансов министър Росица Велкова съвсем коректно изнесе цялата информация около състоянието на публичните финанси. В Консолидираната фискална програма при действащото законодателство без нови политики се очертава огромен дефицит в бюджета за следващата година 11-12 млрд. лв. Той може да бъде покрит чрез поемане на нов дълг, вдигане на данъци или чрез орязване на разходи. Трябва обаче управляващо мнозинство, което да излъчи стабилно правителство, способно да изготви в условия на спешност Антикризисна програма за управление и смелост за въвеждане на непопулярни мерки. Очевидно е, че са задължителни воля, експертиза, управленски опит и визия за развитие на страната. Задължително е изготвянето на дългосрочна бюджетна прогноза и програма за поетапно свиване на бюджетния дефицит. Това може да стане с инвестиции по линия на европейската солидарност, бюджетни и частни инвестиции  в иновативни високо-технологични производства с висока добавена стойност. Само по този начин можем да разчитаме на високи доходи, стабилни финанси и постъпления в осигурителните фондове, които да гарантират устойчив ръст на пенсии и други социални плащания.

- През есента на миналата година парламентът прие предложението на ДПС Ковид-добавките за пенсионерите да станат по 120 лв. Може ли да се каже, че по-сериозното увеличение на пенсиите започна благодарение на ДПС?
- Управляващите бодряшки повтарят мантрата, че за седем месеца са увеличили размера на пенсиите със 167 лв. като съвсем умишлено пропускат факта, че 120 лв. от тях са по предложение на ДПС. Ние предложихме този подход като временна хоризонтална антиковид мярка, защото безспорно най-пострадали от тази криза са пенсионерите. Приказки от рода на това, че тази подкрепа е деформирала пенсионния модел са пълна глупост, защото той продължава да бъде тристълбов, не са променени основни параметри. Вярно е твърдението, че ние заложихме философията на по-сериозно увеличение, но тя се различава от предложенията на управляващите. Не се намери воля тези добавки да минат през втората защитна мрежа, а именно подпомагането. В условия на ескалиращи каскадно различни кризи е важно да спазиш принципа принос/права и да подкрепиш тези, които сами или с помощта на своите близки не могат да се справят.

- Последното редовно правителство вдигна пенсиите от 1 юли, а парламентът реши, че ще има още едно увеличение от 1 октомври.  Смятате ли, че е удачно да се дават пенсии със заеми?
- От първи юли пенсиите се вдигнаха с 10%, като към основния размер се добавиха 60 лв. включително и за всяка новоотпусната пенсия. Един пример какво се случи с минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст. Стартовата беше 370 лв. По 10% още 37 лв. плюс 60 лв. = 467 лв. Хвалебствените словоизлияния на тема НИЕ увеличихме сериозно пенсиите се разминават с реалностите, защото истинското увеличение е 37 лв. или 1 лев и 19 стотинки на ден за пенсиите на минимален размер, а те са вече около 800 хиляди. Това увеличение повишава базата за следващата година с 3,7 млрд. лв., а за 2024 г. с още 4,2 млрд. лв. без нови политики. Не можаха да разберат, че в осигуряването случайни хрумвания и излишъци могат само да задълбочат дефицитите в системата и да притиснат до стената публичните финанси, защото дефицит се покрива или с високи данъци или с нови заеми, или с орязване на разходи. Сега трансферът от Държавния бюджет към ДОО е над 8 млрд. лв. и тенденцията е за неговото увеличение.  В среда на креслив и агресивен популизъм да си с държавническо мислене е адски трудно, но пътят от “Осанна" до "Разпни го” никак не е дълъг. Само че това е за сметка на всички данъкоплатци и техните поколения.

- Къде изчезнаха парите от държавната хазна? От ПП дойдоха на власт с обещания за големи приходи в бюджета и свиване на някои разходи, инфлацията е рекордна, което допринася за увеличение на данъчните приходи, а пари в хазната се оказва че няма.
- Ние от ДПС и други колеги продължаваме да питаме кой и за какво изхарчи през месец декември 9 милиарда лева за 9 дни. Управляващите дойдоха на власт с обещанието да върнат в бюджета 20 млрд. лв., които според тях отиват в нечии джобове. Къде са тези пари, колко са осъдените, имаха достатъчно време да съберат доказателства, но резултатът от техните обещания е нула. Действително инфлацията достигна рекордни нива, доходите на хората изостанаха. В емблема на това управление се превърна лъжата, манипулациите и захаросаните клишета, опорни точки без съдържание. Сивият сектор процъфтява, дефицитите растат, а на този фон сега искат да ни довършат според предизборното им лого. Пак служебният финансов министър заяви, че за да се изпълнят предвидените законови разходи е необходимо дългово финансиране, орязване на разходи или вдигане на данъци и осигуровки.  Едно е да обещаваш, второ да го изпълниш трето и четвърто да ти бъде признато. Тази парадигма при тези юнаци е сбъркана и медийният балон много бързо се спука. Но така е, когато търсим новия спасител. Тези хора нямат или не искат умишлено да имат понятие от публични финанси и по този начин разрушиха грижливо поддържаната през последните години финансова стабилност.

- Някои икономисти казват, че ще се наложи вдигане на данъците. Смятате ли, че е удачно вдигане на социалните осигуровки, за да има пари за изплащане на пенсиите?
- Всички парламентарно представени партии и в хода на настоящата предизборна кампания твърдят, че няма да увеличават данъци и осигуровки. Ако продължи практиката да се приемат разходи без коректни финансови разчети, може следващите управляващи да са принудени да посегнат към тази непопулярна мярка. Още повече при тази нестабилна политическа обстановка външните заеми вероятно ще бъдат на много висока цена. Неблагоразумната финансова политика без ясни приоритети и цели винаги води до дефицити и фалити. В пенсионната система и сега близо половината приходи са от данъци и това води до бързо растящ натиск върху публичните финанси.

- Какъв е изходът?
- За да има финансово стабилна пенсионна система трябват инвестиции в иновативни високодоходни производства, високи заплати и от там устойчиви приходи в осигурителните фондове. Другото е аматьорски подход с тежки последици. Да се учиш да управляваш държава, по тяхно признание е експеримент, който струва много скъпо и цената ще бъде платена от всички.

- Какво друго трябва да бъде направено, за да спре поскъпването на храните и обедняването на хората?
- Няма универсална мярка, която да спре веднага ръста на инфлацията. Необходими са дългосрочни мерки. Илюзия е да се приеме таван на цените, защото тази антипазарна мярка довежда много бързо до дефицит на стоки и услуги и до спекула. Няма да помогне и универсалното раздаване на пари, ако няма диференциран подход и подкрепа само за уязвимите групи. Класическите мерки за спиране ръста на инфлацията са в усилия за обръщане на тренда търсене/предлагане. С други думи повече производство на стоки и услуги, инвестиции в производства с висока принадена стойност. Другото е илюзия и очакване на поредния спасител. Този филм сме го гледали, за съжаление, все още има среда за нездрав популизъм.

- В края сме на предизборната кампания. Какви са посланията на ДПС и какво очаквате от 48-ото Народно събрание?
- Ние от ДПС проведохме изцяло позитивна кампания в познатия ни стил лице в лице. Отдавна настояваме за възстановяване нормалността в политиката, на диалога между всички - власт и опозиция, власт и гражданско общество, диалог, диалог, диалог! Преодоляването на езика на омразата, на агресията, противопоставянето, реваншизма са наши тези с цел стабилно мнозинство, което да излъчи правителство с конкретна антикризисна програма за решаване на кризите. Шапката на всички ескалиращи кризи е политическата и без преодоляването й не можем да решим нито един проблем. Затова нашето мото в кампанията включва две послания - сигурност и стабилност за всички български граждани.

- ДПС даде ясна заявка за влизане в централната власт и каза, че без ДПС в нея не може. Защо?
- Защото притежаваме опита, експертизата и ключа за решаването на проблемите. В ДПС са майсторите в политиката и го доказахме през годините. Когато ДПС бе в управлението на страната достигнахме най-добрите финансови резултати - 7% ръст на икономиката, инвестиции и намаление на дълга с 16 милиарда. Сега дългът доближава 40 милиарда, инвестиции няма, икономиката е рухнала, има огромна инфлация, 500 000 напуснаха България за 10 години. Експертите на ДПС написаха оперативните програми през 2008 и 2013 г., за да могат европейските инвестиции да влязат в страната ни през първите два програмни периода. Днес оперативните програми се бавят вече втора година. Защо не са подготвени и договорени в Брюксел? Нито ГЕРБ, нито "Продължаваме промяната", нито БСП, нито ДБ имат експертизата да го направят. Когато през 2013 г. ГЕРБ трябваше да подготви оперативните програми, Борисов подаде оставка. И положението бе спасено от експертите на ДПС в кабинета на Пламен Орешарски.  32 години ДПС е номер 1 в българската политика, защото умее да постига съгласие, защото задава посоката за развитие на страната. Можем да направим бюджет за 2024 г. с грижа и отговорност за хората. Готови сме с план и програма за спасяване на България от кризите.

Нашият гост
Хасан Адемов е роден на 24 януари 1953 г. в Исперих. През 1979 г. завършва Медицинския университет във Варна и специализира анестезиология и реанимация. Дългогодишен депутат от парламентарната група на ДПС от  38-ото до  47-о народно събрание. Министър на труда и социалната политика в кабинета „Орешарски“ (2013–2014 г.), експерт по социалните въпроси. Председател на Комисията по труда и социалната политика в 39, 40, 43 и 44-ото НС. Зам.-председател на Комисия по труда, социалната и демографската политика в 46-то и 47-то НС. Член на ЦОБ на ДПС /1997-2016 г./

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта