Хитът на лятото дойде от Япония

Honda пусна революционна хибридна система

Бензин и ток произвеждат енергия в ритъма на Jazz

Всяко има своите хитове. През тази година един автомобилен евъргрийн излиза в нов вариант. Четвъртото поколение Honda Jazz вече се продава в България. Моделът е революционен в техническо отношение и се задвижва изцяло от хибридни системи. С рекорден вътрешен обем за сегмента на малките коли, гъвкав интериор и най-модерни технологии новият Jazz може да се превърне в един от хитовете не само на това лято, но и на следващите сезони.

За първи път в своята история най-малкият автомобил в актуалната гама на Honda се предлага в Европа само с хибридно задвижване, а има и кросоувър версия Crosstar с повишен клиренс.

Електрифицираната система e:HEVдебютира именно с Jazz. Тя комбинира два компактни електродвигателя, свързани с 1,5-литров бензинов атмосферен мотор, литиево-йонна батерия и иновативна трансмисия с фиксирани предавки. В по-голямата част от времето колелата се въртят от задвижващия електромотор от 109 к. с. Той е в състояние да ускори автомобила от 0 до 100 км/ч за 9,4 секунди, а максималната скорост e 175 км/ч. Бензиновият двигател поема задвижването в редки случаи, най-често при извънградско пътуване. Неговата основна работа е да върти втория електромотор, който служи като генератор и произвежда ток за литиево-йонната батерия. Когато тя е пълна, бензиновият двигател се изключва.

Предимството на тази хибридна концепция е икономичността и липсата на скоростна кутия. Такава просто не е необходима, тъй като се разчита на фиксирана предавка като при електромобилите. Стандартният модел отделя емисии CO2 от 102 г./км и изразходва едва 4,5 л/100 км (по стандарта на измерване WLTP) в комбиниран цикъл.

Автомобилът може да се движи в три режима в зависимост от използваните източници на енергия. В електрически режим задвижващият електромотор се захранва директно от литиево-йонната батерия. В хибриден режим бензиновият двигател подава мощност към функциониращия като генератор електромотор, който я предава към задвижващия електрически агрегат. В режим на двигател с вътрешно горене бензиновият мотор върти директно колелата през заключващ съединител.

Когато автомобилът се използва в градска среда, се редуват електрически и хибриден режим, а на магистрала се намесва двигателят с вътрешно горене, подпомаган от задвижващия електродвигател. При намаляване на скоростта се включва електрическият режим и регенерираната енергия дозарежда батерията. В хибриден режим излишната енергия също се складира директно в литиево-йонния пакет.

Превключването между трите режима на шофиране се случва плавно и неусетно за пътниците.

Високооборотните електромотори са разработени изцяло от Honda. Те са максимално олекотени и компактни, като задвижващият се развърта до 13 300 оборота в минута и осигурява максимален въртящ момент до 253 Нм.

Вместо конвенционалната трансмисия в новия модел е монтирана предавателна кутия с фиксирана предавка, създаваща директна връзка между задвижващите агрегати. Резултатът е плавно предаване на въртящ момент и усещане за линейно управление при ускоряване.

10 еърбега и много системи за сигурност

Още в базовото оборудване новият модел Honda Jazz разполага с всички асистенти и системи за активна безопасност, обединени под името Honda Sensing. Нова разработка е предната широкоъгълна камера. Спирачната система за предотвратяване на челни удари вече разпознава дори нощем пешеходци, велосипедисти и други участници в движението. Нещо повече - тя вече прилага спирачно усилие, за да избегне удар, когато друг автомобил пресече пътя перпендикулярно. А също така и в случай на завой при пресичане на пътя на насрещно движещ се автомобил.

Автоматичното превключване между къси и дълги светлини, както и системата за разпознаване на пътни знаци също остават част от пакета Honda Sensing.

За първи път в оборудването на Jazz се въвеждат адаптивен автопилот и асистент за спазване на избраната лента, както и система против напускане на пътното платно. Наблюдението на мъртвата точка на видимостта на водача със следене на напречния трафик зад автомобила е стандартна в ниво на оборудване Executive.

Интелигентният ограничител на скоростта разпознава ограниченията на пътните знаци и настройва скоростта на автомобила съгласно тях. Ако автомобилът в даден момент се движи по-бързо от разрешеното, на таблото светва индикатор, допълнен от звукова сигнализация и системата постепенно намалява скоростта.

Пътниците на борда са защитени от десет въздушни възглавници. Една от тях е вградена централно в задната част на облегалката на шофьора и се раздува странично в случай на удар. По този начин тя предпазва главите на пътниците.

Голям и бърз сензорен дисплей

Новият Honda Jazz запазва водещото си място в класа по отношение на вътрешното пространство. Багажникът му е с капацитет от 298 л за версията Crosstar и достига до 1205 л със свалени задни седалки. Горивният резервоар е разположен централно под предните места. Така Jazz запазва неповторимите си задни „магически” седалки, които застават в различни позиции според желаното пространство за багаж.

В кабината на новия модел Honda Jazz се намира нов, голям и лесен за употреба сензорен дисплей с възможност за индивидуални настройки. Управлението на най-често използваните функции е станало с 58% по-бързо, за да бъде сведено до минимум разсейването на водача. За първи път в модела се предлага WiFi Hotspot.

Свързаните услуги и приложения могат освен чрез сензорния екран да бъдат управлявани и с помощта на гласови команди с помощта на така наречения личен асистент (Honda Personal Assistant). Той се активира лесно с помощта на израза „OK Honda”, последван от въпрос или инструкция. Отговорът на автомобила е придружен от пиктограма, напомняща човешко лице, която се появява на дисплея.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили