Хотели и ресторанти масово въвеждат технологии за пестене на ток и вода

Туристическият бранш иска достъп до статистически данни

45% от ангажираните в туризма фирми у нас вече изхвърлят отпадъците си разделно. Близо 80% от компаниите пестят вода, 84% въвеждат мерки за намаляване на потреблението на електроенергия. Това съобщи Венелина Червенкова от Министерството на туризма при откриването на 17-ия Черноморски туристически форум, организиран от Варненската туристическа камара. Представители на бизнеса, неправителствени организации, общини, държавни институции и образователни заведения участват в двудневните дискусии по темата „Зеленият и дигиталният преход – предизвикателства и възможности за развитието на туризма“.

Проблем за бранша се оказва липсата на директен достъп до Единната система за туристическа информация. Тя работи от октомври 2019 г. и дава по-точни данни за заетостта на хотелските бази, броя и националността на гостите от тези на НСИ, който следи само местата за настаняване с над 10 легла. Фирмите от сектора обаче няма достъп до информацията в  ЕСТИ, която им е нужна, за да може ефективно да се изготвят бизнес анализи. За всяка необходима подобна справка трябва да молим общините и Министерството на туризма, обясни Людмила Ненкова, съпредседател на ВТК.  

Според данните на МТ, за разлика от технологичния напредък при пестенето на вода и ток, въвеждането на софтуерни решения в туристическия бизнес засега у нас е под средното ниво за ЕС, като едва около 10% от хотелите и ресторантите са с висок и много висок процент на дигитализация.

Въвеждането й се налага заради динамичното развитие на сектора, липсата на работна ръка и нарастващото желание на туристите да ползват индивидуални продукти, каза Меглена Плугчиева, бивш вицепремиер, посланик и настоящ член на Института за икономика и международни отношения. Тя представи основните параметри в план-графика на ЕК за зелен и дигитален преход в туризма и подчерта, че той ще подпомогне маркетинга и може да повиши ефективността на персонала, което е особено полезно за поставените под натиск малки и големи фирми от бранша.

„За съжаление, бизнесът в България изпреварва държавата“, коментира Плугчиева и даде пример с Австрия и Швейцария, където компаниите, държавата и общините участват в обща платформа за обмен на данни и нови технологии. Правят се и много пилотни проекти за зелен туризъм, финансирани от държавата и от ЕС чрез Програмата за развитие на селските райони. Плугчиева допълни, че освен проактивна държавна политика и определяне на туризма като приоритетен отрасъл, е нужно обединение на бранша, както и търсене на пазари извън Европа като Китай, Япония и най-вече Индия, която отчита растеж на средната класа. Голям потенциал България има и за развитие на модерните програми за младежи и деца и за постковид здравен туризъм, но той трябва да се промотира, препоръча Меглена Плугчиева.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Региони