Цената на млякото расте 4 пъти от фермата до щанда (обзор)

Магазините купуват кашкавала по 8,04 лв., продават го по 15,59 лв./кг

Приходите на големите търговци се увеличаватт за сметка на необосновано отнемане на доходите на потребителите, обясни вицепремиерът Христо Алексиев

Печалбата им расте с около 25 на сто за година

Цената на прясното мляко се увеличава близо 4 пъти от фермата до щанда в магазина, показват съвместните проверки на министерствата на земеделието, икономиката, финансите, Комисията за защита на потребителите (КЗП), Националната агенция по приходите (НАП) и Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). Основните изводи от проведените над 300 съвместни проверки е че в работата на големите търговски вериги има налице редица нелоялни практики, оказва се сериозен натиск върху българските производители, възникват съмнения за необосновано високи печалби и най-лошото е, че това води до необосновано отнемане на доходите на потребителите, обясни служебният вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта Христо Алексиев.

Производителите продават млякото на цени от 80 ст. до 1,05 лв./л, прекупвачите по 1,60-1,80 лв./л, борсите и тържищата на едро по 2,90 лв./л, което обаче е значително по-скъпо от доставната цена за веригите, а на щанда цената на литъра стига 4 лв., обясни земеделският министър Явор Гечев.

Проверките са показали, че надценките на веригите достигат до 95 на сто, като през последната година са се увеличили почти двойно, посочи Гечев. По предварително данни се очаква декларираната печалба на търговските вериги през юни се да е с 25 на сто по-висока спрямо предходната година, заяви зам.-изпълнителният директор на НАП Милена Кръстанова.

Печалбата от 1 яйце се е увеличила два пъти от октомври насам, посочи земеделският министър Явор Гечев. У нас те се продават по 34 ст./брой от производителите, по 39 ст. на едро и срещу 55 ст. за брой в магазинната мрежа, докато в съседна Румъния 1 яйце струва 43 ст. в магазина. Веригите купуват кашкавал по 8,04 лв. за 400 грама и го продават на щанда по 15,59 лв./кг или с 94 на сто надценка. Краве сирене, което изкупуват за 5,64 лв. за 400 грама на потребителите се продава по 10,79 лв. или с 91 на сто надценка.

Пакет краве масло от 125 грама у нас средно струва 4,21 лв., а в Германия и Австрия съответно 2,59 лв. и 2,55 лв., посочи Гечев.

Данните на статистиката показват, че въпреки намалението на енергоносителите, разходите за превоз и помощ­та от страна на държавата за компенсиране на скъпия ток, цените на хранителните стоки у нас продължават да растат необосновано, посочи Алексиев.

При 471 проверки, направени от КЗП, са регистрирани 452 нарушения от страна на веригите, като близо 200 от тях са за нелоялни търговски практики. Сред най-честите е грешна цена на етикета, а по-скъпа цена на касата, обявяване на промоции на стоки с евтина цена, които обаче липсват на щандовете и подвеждат потребителите да посетят съответния магазин, несъответствия в теглото или произхода на стоките, представяне за български продукти, внесени от чужбина, подвеждане с уж ниски цени, които обаче не са най-евтините на пазара.

Бояли се дадат документи, заради евентуален отказ за достъп до пазара

Производителите се страхуват да издадат лошите практики

Млечните продукти в хранителните вериги се предлагат с надценки до 95 на сто.

Българските производители се страхуват да изсветлят лошите практики и натиска, който им оказват големите търговци, тъй като се боят, че това ще доведе до невъзможност стоката им да стигне до пазара, обясни земеделският министър Явор Гечев. Това е и причината да не искаме да покажем фактури и контракти, въпреки че разполагаме с тях, заяви той. И допълни, че в договорите има и клаузи за конфиденциалност, което не позволява на служебния кабинет да наруши закона и да посочи поименно търговците, които слагат двойни надценки на продуктите.

Гечев посочи, че цените, по които фермерите доставят продукти на веригите реално са значително по-ниски от обявените по договорите, тъй като се намаляват чрез различни такси - за логистика, за маркетинг, за регал (място и обем на изложената продукция на щанда), за обявяване на промоции, “бонус оборот” и така нататък.

Всички тези допълнителни такси се плащат от крайния потребител, а остават като печалба във веригата, обясни вицепремиерът Христо Алексиев. Той подчерта, че правителството не воюва с веригите, но иска да защити интересите на потребителите.

Публичността доведе до това, че цените на много от стоките вече са по-ниски с 25 на сто, макар и под формата на промоции, но това не е достатъчно, затова готвим и законови промени, каза Явор Гечев. И допълни, че очаква веригите да увеличат с 5 на сто цената, която плащат на своите доставчици и да намалят с 20 на сто печалбата си, за да се нормализират цените във веригите.

Забраняват допълнителните условия, намаляващи цената на доставчиците 

Правят наредби, за да борят поскъпването

Следят движението на цените с електронен регистър

В електронен регистър ще се следи всяка покупко-продажба на хранителни продукти от големите доставчици, вериги и складове, така че да е ясно какво е поскъпването по веригата.

Служебният кабинет подготвя две наредби, с които да спре поскъпването на хранителните стоки, както и законови промени, засягащи търговията с храни, които да бъдат приети от следващия парламент, обясни земеделският министър Явор Гечев. С първата ще се осигури публичност как нарастват цените по веригата от фермата, през търговците до крайния потребител.

Вносителите ще вписват цената, произхода и други данни за стоките, а всеки следващ търговец ще попълва информация за това къде и за колко я е препродал. Подобна информация ще се изисква от големите играчи на пазара - търговци, складове и тържища, но не и от дребните търговци. Същите данни ще се събират в електронния регистър и от производителите и последващото движение на стоките, като ще се попълва информация включително какви и колко продукти са бракувани, съобщи Гечев.

Втората наредба се подготвя от икономическото министерство и с нея ще се забрани добавянето на допълнителни такси, които да водят до обратно фактуриране и допълнително плащане от страна на производителите за достъп до щандовете във веригите. Търговците ще се договарят предварително за крайна цена и няма да може да им се начисляват чрез обратно фактуриране такси за промоции и т.н.

Отделно служебният кабинет ще подготви законови промени, които да сведат до минимум нелоялните търговски практики и ще предложи въвеждането на електронен етикет за хранителните стоки, посочи още Гечев.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес