Райско място за талантливи художници
Високите хълмове осигуряват “добро прикритие”
“Джон Уик” притежава и уиски идентичност
Истинските ценители знаят, че когато си купуват уиски те не просто придобиват стъклена бутилка с алкохолна течност вътре. Те се докосват до история и вкусват митология, имат достъп до богата култура, често вкоренена във вековете назад. В последните години особено силен е интересът към не толкова известни, но наситени с минало шотландски дестилерии. За една от най-старите се смята “Глентурет”, разположена в приказна клисура, в близост до бреговете на едноименната шотландска река.
Дестилерията се намира на добре скрито място, което в далечното минало е било удобна локация за производството на нелегално уиски. Високите хълмове осигуряват добро “прикритие” на дестилерията и някои историци смятат, че те дори са били ползвани като природни наблюдателни кули от контрабандистите. Когато Алфред Барнард посещава долината той я описва като райско място за талантливи художници, които могат да пренесат трансцедентните красоти на мястото върху платното.
За официално откриване на дестилерията се смята 1763 година и това дава повод на някои изследователи да твърдят, че именно “Глентурет” е най-старата дестилерия в Шотландия. Но други производители също твърдят, че те заслужават първото място в този престижен списък. Сред тях са Littlemill и Strathisla.
Първоначално дестилерията е била позната с името Хош и е била собственост на фамилия Дръмонд. Думата Хош идва от галското “cois” и означава стъпало. В средата на XIX век бизнесът е взет от Джон Маккълам, а после от Томас Стюарт, който го преименува на Глентурет.
През годините дестилерията се специализира в производството на няколко вида уиски - Triple Wood, 7 Years Old Peat Smoked, 10 Years Old Peat Smoked, 12 Years Old, 15 Years Old.
В сайта whiskeytemple.com се допълва историята на “Глентурет” така: “Към онези години производството на уиски във Висините на Шотландия е било забранено от Кралския двор /поне не и масовото дестилиране - било е разрешено дестилиране на уиски в изключителни малки количества, често за лична консумация, която не е следвало да нарушава хегемонията на плащащите акциз производители от Низините/. Ако е функционирала някаква дестилерия то тя е била “незаконна” по разбиранията на Короната. Едва през 1823 г. е приет съвременния Акцизен акт, уреждащ справедливи граници на дължимия налог и регламентиращ реда за лицензиране на производството, въз основа на който редица производители излизат на бял свят. Ако възрастта на дестилерията се обвързва с някаква незаконна дейност преди векове, то почти всяка дестилерия може да проследи своите “корени” до някой неизвестен кът на Шотландия, произвеждащ уиски и през 16-ти и 17-ти век.
И така от годините на контрабандата уискито изминава дълъг, славен път и се превръща в култура, в идентичност и начин на живот. В първия брой на поредицата “В света на уискито” споделихме снимка на Шон Конъри, който си налива от златната напитка в кадър от филм за Джеймс Бонд. За модерната ера екшън поредицата със силна уиски идентичност е “Джон Уик” с Киану Рийвс.
Киану Рийвс в “Джон Уик”
Кадри от “Джон Уик”
Големият Киану Рийвс се завърна мощно в киното след няколко успешни проекта, един от които бе екшън тупаницата “Джон Уик”. Филмът, в който персонажът на Киану се впуска в грандиозно отмъщение срещу гангстерски клан, отговорен за смъртта на неговото любимо куче, успя да напипа пулса на милениал поколението, да отговори на очакванията на предишната генерация Х и в крайна сметка се превърна в автентично култово заглавие, дало начало на цяла поредица. В центъра на целия успех бе именно Киану Рийвс.
И кехлибарения еликсир, разбира се.
Уискито като „Време“ и „Пространство“
Юбилейните издания на The Macallan
Стремеж за събиране на традиция и иновация
Преди броени дни, по случай своята 200-годишнина, световният производител на уиски The Macallan представи колекцията TIME : SPACE, състояща се от две специални издания - TIME : SPACE и TIME : SPACE Mastery.
На специално събитие за ценители юбилейната колекция бе показана в България и предостави възможност на местните почитатели да се запознаят отблизо с лимитираното издание TIME : SPACE.
То включва 200 бутилки за целия свят, по една за всяка година от историята на The Macallan. Една от тях стана собственост на български колекционер.
Водещото издание на TIME : SPACE е разположено в уникален двукамерен съд, който обединява две сингъл малц уискита. Външната камера съдържа 84-годишно уиски The Macallan, символизиращо миналото и дестилирано през далечната 1940 г. Това го прави най-старото сингъл малцово уиски на марката, подобрявайки рекорда на The Macallan The Reach. В същото време, уискито, което се намира в централната камера е първото уиски от новата дестилерия на The Macallan, дестилирано през 2018 г. и олицетворяващо бъдещето на марката и поетия ангажимент към безупречно качество в производството на уиски. Лимитираното издание е поставено в дъбова скулптура, която е специално проектирана, за да подчертае 100% естествения цвят на уискито, а за изработката є са избрани редуващи се слоеве от американски и европейски дъб в знак на почит към традицията на бранда да използва дъбови шери бъчви.
По време на събитието регионалният посланик на The Macallan за Източна Европа и Гърция Анна Метаксас сподели: “Работата с The Macallan е истинска радост и удоволствие. Това е може би най-добрата работа на света. Възможността и честта да представя това юбилейно издание за нашата 200-годишнина обаче е връхната точка в кариерата ми като посланик на марката. TIME : SPACE въплъщава всичко, което символизира The Macallan - поглед към миналото с най-старото уиски, създавано някога от марката, настоящето и, разбира се, вълнуващото бъдеще с първия сингъл малц от нашата нова дестилерия.”
TIME : SPACE Mastery, второто издание от юбилейната серия, обединява в себе си 200 години история и отдава почит на изкуството на уиски майсторите. Това издание е резултат от 14 отличителни типа бъчви, като предлага многопластовостта и забележителна дълбочина на текстурата, аромата и вкуса. Уискито е представено в специално изработен кръгъл декантер, олицетворяващ кръговрата на времето и непрекъснатото пътуване от миналото към бъдещето. Той е разположен в кутия с яркочервен цвят, символ на The Macallan, “защитаваща” го с 200 шипа, които олицетворяват 200-годишнината на марката и защитата на най-ценните и крехки неща от природата. Внимателно проектираните детайли, вдъхновени от изкуството оригами, придават допълнителна стойност на юбилейното издание.
“Вдъхновени от наследството на майсторите на уиски, ние внимателно изследвахме разнообразието от уискита в нашите складове, за да уловим сложните влияния на произхода на дъба, размера на бъчвите и характера на дестилерията в една специална бутилка уиски - представяща елегантността на европейския дъб, който е в сърцето є”, каза Юан Кенеди, главен уискимейкър на TIME: SPACE Mastery.
А някои си купуват и цели бъчви със „златен нектар“
Бъчва с уиски беше продадена за 16 милиона лири
Азиатски колекционер даде 16 милиона лири за буре с уиски
Уискито влиза в заглавията с цени не само в своята бутилирана форма или като бизнес новина я за придобиване на брандове и инвестиции в детилерии.
Ето, например, припомняме една информация за цяла бъчва шотландско уиски от 1975 година, която беше продадена на азиатски колекционер на частен търг за рекордна сума от 16 милиона британски лири.
Напитката е произведена в дестилерията “Ардбег”, разположена на един от островите на Хебридския архипелаг край северозападния бряг на Шотландия - остров Исла.
Отбелязва се, че сумата, платена за бъчвата уиски, надвишава повече от два пъти цената на самата дестилерия, която е придобита през 1997 г. от Glenmorangie Co (част от конгломерата LVMH от 2011 г.).
Дестиларната “Алдберг” е основана през 1815 г. и се развива бързо през 19-ти и началото на 20-ти век.
Въпреки това, през 70-те и 80-те години на миналия век, поради кризата в производството на уиски, много дестилерии бяха затворени. Бизнесът се върна към живот, след като беше придобит от производителя на уиски Glenmorangie Co.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш