Япония и “Вуйчо Ваньо”

Проникновенa творба, кандидат за “Оскар”

„Карай колата ми” (Drive My Car), 
2021, Япония
Режисьор Рюсуке Хамагучи, продуценти: Цуйоси Горо, Мисаки Кавамура, Осаму Кубота и др.; сценарий: Рюсуке Хамагучи и Такамаса Ое по едноименния разказ на Харуки Мураками; оператор Хидетоши Шиномия, музика Еико Ишибаши, в ролите: Хидетоши Нишиджима, Токо Миура, Рейка Киришима и др. Награди: за сценарий и на FIPRЕSCI от Кан, “Златен глобус” за международен филм, независимите награди Готам за международен филм, на Обществото на Нюйоркските критици за филм и още много други.

Най-сетне гледах “Карай колата ми” - един от най-силните филми на изминалата година. Drive My Car е песен на “Бийтълс”, в която девойка предлага на младеж да кара колата ѝ, макар да няма кола. На нея е кръстен разказът на Муриками в сборника “Мъже без жени” от 2014, а от него и с фрагменти от други Рюсуке Хамагучи е създал 3-часово преживяване в 3 части.

Кафуку (Хидетоши Нишиджима) е успешен театрален режисьор и актьор в края на 40-те, обсебен от Антон Павлович Чехов. След секс красивата му съпруга Ото (Рейка Киришима) му разказва история за гимназистка, влюбена в съученик, тайно проникваща в дома му, мастурбираща на леглото му и прочие. Тя е сценаристка, която се вдъхновява след оргазъм. Оказва се и невярна - когато Кафуку внезапно се завръща у дома след провален полет за Севастопол, я заварва да прави секс с младия актьор Такацуки (Масаки Окада). Ото внезапно умира точно в деня, когато заявява на Кафуку, че трябва да му каже нещо.

Той скърби и не слиза от стария си червен “Сааб”. От Ото му е останал свиден спомен - чете на запис целия “Вуйчо Ваньо” от Чехов, а репликите на самия вуйчо Ваньо произнася Кафуку. В колата. Едва не катастрофира и му откриват глаукома на едното око. Забранено му е да шофира. Две години след смъртта на Ото приема предложението да постави на фестивал в Хирошима “Вуйчо Ваньо”. И, тъй като сам не може да управлява колата, му е предоставен шофьор - младата, мълчалива и неугледна Мисаки (Токо Миура). Тя кара виртуозно и търпеливо го чака. Той сяда на задната седалка и лека-полека започват да си говорят. Споделят съкровени тайни. Отиват чак до селото на Мисаки и виждат разрушената ѝ къща.

Репетициите на “Вуйчо Ваньо” продължават. Соня се играе от няма корейска актриса (чудесна находка), а вуйчо Ваньо - от Такацуки, колкото и да е неподходящ и като възраст, и като визия, и като нагласа. След инцидент той е арестуван и в ролята влиза Кафуку, което си е най-естествено. Всекидневното слушане в колата и в театъра на записа подтикват Мисаки да прочете “Вуйчо Ваньо” и да открие близост с некрасивата Соня.

Актьорите са чудни. С японски минимализъм те са почти непроницаеми - повече говорят очите. Колата, където най-често се развива действието, е не просто интериор, а герой във филма. Сюжетните ходове се изграждат бавно и медитативно, но твърде организирано. “Карай колата ми” е меланхолично road movie, където музиката почти отсъства, вините се разкриват постепенно, мъжко-женските отношения се анализират, а визията е изумителна. Камерата на Хидетоши Шиномия създава поезия от всекидневието и неговите дори незначителни детайли. Но, попаднали в обектива със съответния колорит, те се превръщат в извънредни - независимо дали става дума за лица, кола, шосета, тунели, цигари, сняг, парк... И думите се превръщат в образи.

Вдъхновен от прозата на Мураками, 43-годишният Рюсуке Хамагучи е сътворил красив и интелигентен, макар и прекалено дълъг, филм за съмненията и вината, за прошката и комплексите, за раздиращата самотност в японска действителност и с чеховска атмосфера. Животът продължава и Мисаки все така кара червена кола, но номерът вече не е 39-82. На финала са намесени и неизбежните маски на пандемията.

Хамагучи е режисьор на още 9 различни филма. В “Асако 1 и 2” (2018) също е намесен Чехов, но с “Три сестри”. За предишния си филм “Случайност и въображение” (2020) печели Голямата награда на журито на Берлинале 2021. Както е тръгнало на “Карай колата ми”, нищо чудно да спечели и “Оскар”. Дори да бъде подминат, не е толкова важно - филмът е силен, проникновен и с универсално внушение.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Кино