Бизнесът иска преразглеждане на схемата за търговия с емисии в транспорта и сградите
Манифест към кандидатите за евродепутати
С изкуствено повишаване на цените на горивата да ни откажат от автомобилите с двигатели с вътрешно горене е основната цел на редица промени, налагани от Европейската комисия. Сред тях е включването на автомобилния транспорт в схемата за търговия с квоти за вредни емисии. От началото на 2025 г. търговците на горива трябва да подават данни за емисиите вредни газове, които отделят продаваните от тях автомобилни горива, а от януари 2027 г. шофьорите ще трябва да плащат за тези вредни емисии. Промяната ще доведе до поскъпване с 50 до 80 стотинки на литър за различните видове горива, каза за “Труд news” Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
За да не се случи това, в понеделник Светослав Бенчев разпространи манифест до българските кандидати за членове на Европейския парламент, а едно от исканията е след изборите за европарламент да бъде преразгледана схемата за търговия с емисии в транспорта и сградите.
Директивата на Европейския съюз, която предвижда в цената на горивата, използвани за автомобилния транспорт и за отопление на сградите, да бъде включена допълнителна еко компонента, която да покрива цената на отделяните вредни емисии, вече е приета, но още не е приложена. Затова има теоретична възможност да бъде променена, ако новите евродепутати обединят усилията си в тази посока. Вестник “Труд news” вече представи проблема с предстоящото поскъпване на горивата пред обществото. Но гражданите в България засега не са изразили категорична позиция по въпроса, донякъде може би заради това, че поскъпването няма да е от утре, но когато промените влязат в сила ще бъде късно за изразяване на несъгласие, както вече се случва с ТЕЦ-овете. Брожения срещу прилагането на директивата има в страните от Западна Европа. Във Франция имаше протести, когато се опитаха да сложат екологична компонента в горивата. И в Германия земеделците протестираха за 3 цента поскъпване на горивата от екологични съображения.
Европейската комисия има твърда позиция, че схемата за търговия с квоти за вредни емисии трябва да бъде приложена за морския и въздушния транспорт. За автомобилния транспорт има шанс схемата да бъде отменена, но само, ако след изборите новите евродепутати се обединят и имат ясна и твърда позиция по въпроса.
Затова с манифеста си Светослав Бенчев призовава в рамките на кампанията за нов състав на Европейския парламент да бъдат обсъдени важни теми от областта на енергийния преход в транспорта. На срещи с кандидатите за европейски депутати от БПГА смятат да поставят въпроси от областта на европейското законодателство, които пряко касаят развитието на петролния бранш у нас, както и цените на горивата за крайните потребители.
“България като една средно голяма държава в Европа трябва да поеме своята отговорност и да има ясна представа накъде иска да се развива българската и европейска енергетика, особено в сферата на транспорта”, пише в манифеста. “През следващите 5 години се очаква една част от приетите европейски нормативни актове, касаещи този сектор, да влязат в сила с всички позитивни и негативни последици от това. Очакваме други актове на европейското законодателство да се доразработят или отхвърлят. Задълженията за компаниите в петролния бранш ще се увеличат, предстои влизането в сила на търговията с емисии в транспорта и сградите, което неминуемо ще оскъпи сериозно горивата за гражданите и бизнеса.
Все повече ще има натиск единствено за електрификация на превозните средства, което е скъпо и неефективно. Пред нас имаме примера на въглищните централи, чието бъдеще е неясно, а хората, заети в сектора, нямат сигурност за работните си места. Ние, компаниите от индустрията, доставящи енергия за транспорта, не можем да позволим подобна ситуация и в нашия бранш”, посочва Светослав Бенчев. “Част от технологиите и горивата с по-ниски емисии вече са и на нашите обекти - пропан-бутан, биогорива, електрически зарядни станции. От следващата година ще започнем и производство и блендиране на авиогорива с биокомпонент. Ние ще продължим да развиваме инфраструктурата си, за да предлагаме все повече зелена енергия и ще продължим да бъдем иновативни. Обръщаме се към българските и европейските политици с апел, когато вземат решения, да имат предвид икономическата обосновка и да подхождат с реализъм. Не са продуктивни мерки, приети, само защото се предлагат от някого и изглеждат изпълними само на хартия.
Всяка една мярка, която оскъпява продуктите, затруднява индустрията и бизнеса, води единствено до загуба на конкурентоспособност. От това имат интерес само страните извън ЕС. В крайна сметка, енергийният преход трябва да се извърши заради благото на хората и индустрията, а не въпреки тях, както през последните години”, пише в манифеста на председателя на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев.
- Г-н Бенчев, откога ще влезе в сила изискването за участие на горивата в схемата за търговия с вредни емисии и как това ще се отрази на цените на бензина и дизела?
- Основната част от схемата започва да действа от 1 януари 2025 г., а квоти за емисии ще трябва да бъдат търгувани от началото на 2027 г. Увеличението на цените на горивата ще влезе в сила от 2027 г. Колко ще бъде увеличението ще зависи от това на какви цени ще се търгуват квотите за вредни емисии. Но те ще бъдат лимитиран брой, няма да има безплатни емисии, каквито имаше при първата схема за търговия с емисии. На практика това означава, че те ще бъдат на цепи, подобни на тези за въглищните централи. Това означава поскъпване на горивата с 50 до 80 стотинки на литър за различните видове горива, увеличението може да е и малко повече или малко по-малко. Но схемата започва да действа и от 1 януари 2025 г. има задължение за лицата, които пускат горива на пазара, за данъчните складове. Но нямаме закон и нещата никак не са добре за момента.
- Какво трябва да правят търговците на горива от началото на следващата година?
- Трябва да бъде направен исторически преглед на емисиите и след това план как ще се действа от тук насетне. Според проекта за изменение на Закона за ограничаване на изменението на климата, от 1 януари 2025 г. всички данъчни складове трябва имат разрешително за емисии, което се издава от Изпълнителна агенция “Околна среда”. Само че там няма никаква идея кога и как това ще се случи. А ако не го направим от 1 януари 2025 г., както е записано в проекта за изменение на закона, ние не можем да оперираме, защото изрично е записано в текста, че без такова разрешително за емисии данъчният склад не може да оперира. Тук съществува риск. Ако този закон бъде приет, например през есента, ние за отрицателно време от два-три месеца тези неща не можем да ги направим.
- Какво е очакваното поскъпването на пропан-бутана и метана от влизането в сила на схемата да търговия с вредни емисии?
- Поскъпването се изчислява въз основа на емисиите парникови газове. Вероятно за пропан-бутана и за метана увеличението на цените ще бъде малко по-малко. Най-голямото поскъпване се очаква да бъде за дизеловото гориво.
- Възможно ли е да бъде отменено влизането на транспорта в схемата за търговия с емисии?
- Директивата е приета. От тук нататък, това което може да бъде направено, е тя да бъде адаптирана. Защото по информацията, която имаме ние, схемата е правена по съществуващи търговски и други отношения в Западна Европа, предимно в Германия, скандинавските страни, но е трудно приложима за държавите от Централна и Източна Европа. Докато в Германия например, декларирането на вредни емисии вече съществува, то е включено в цената, в България няма подобна схема и дори изискването за предаване на информация по веригата кой какви емисии и с каква цел изразходва за определено гориво ще създаде огромни проблеми. А според мен и повишаване на сивия сектор. Защото схемата за търговия с вредни емисии не се прилага за горива за извънпътна техника. И се чудя дали в един момент България няма да е лидер при използването на горива за извънпътна техника.
- Имаше и проект на директива, според който акцизите за горивата да се определят на база енергийното им съдържание, докъде стигна приемането ѝ?
- Доколкото знам директивата е отчасти блокирана, но през последните дни Европейската комисия се опитва отново да възстанови разговорите по темата. Какво ще се случи не знам. Поне в това отношение имаме уверението на държавата, че няма да бъде допуснато поскъпване на горивата или, ако бъде приета тази директива, тя ще бъде с някакво изключение за България. Поне за момента е блокирана, но отново се работи по нея, ще видим какво ще стане.
1. Осигуряване на енергийна независимост чрез запазване на производството на горива за транспорта на територията на страната.
2. Приемане на ясна стратегия за енергиен преход, който да се извърши на социалноприемлива за гражданите и бизнеса цена и нейната защита пред европейските институции.
3. Реално изпълним преход към алтернативни технологии, който е основан на конкурентен принцип, а не на административното им налагане.
4. Осигуряване на бъдеще за течните горива (биогорива, синтетични и рециклирани) с нулев или близко до нулевия въглероден отпечатък.
5. Преразглеждане на схемата за търговия с емисии в транспорта и сградите.
6. Запазване на моторните превозни средства с двигатели с вътрешно горене като най-бърза и евтина опция за намаляване на емисиите парникови газове.
7. Запазване на принципа на неутралност относно технологиите, които ще заменят изкопаемите горива през следващите години.
8. Ангажимент за запазване на настоящите нива на акцизите върху енергийните продукти, което е гарант за конкурентоспособност на българската икономика.
9. Защита на националния интерес в сферата на енергията за транспорта при приемане на нормативни актове на европейско ниво.
Дизелът от три седмици поевтинява
Цените се изравниха
През последния месец петролът поевтиня, което доведе и до понижение на цените на горивата в България.
Бензинът поскъпна с 8 ст. през последните три месеца. На 12 февруари средната цена на продавания в страната бензин А-95 е 2,63 лв. за литър, показват данни на специализирания сайт fuelo.net. Към края на април бензинът достига 2,73 лв. за литър, а от началото на май насам цената му намалява с 1-2 ст. В резултат в понеделник средната цена на бензина беше 2,71 лв. за литър, което представлява поскъпване с 3 на сто в рамките на три месеца.
Ситуацията при дизела е малко по-различна. От 12 февруари до 20 април дизеловото гориво поскъпва и от 2,72 лв. за литър цената му нараства средно до 2,79 лв. Но през последните три седмици дизеловото гориво поевтинява и средната му цена достигна 2,71 лв. за литър. Така средната цена на дизела се изравни с тази на бензина.
Цените на бензина и дизела се определят от международните цени на петрола. От 1 март влезе в сила пълната забрана за внос на руски петрол в страната. Затова цените на горивата в България се определят изцяло от международните котировки на суровината за производството им. Цената на петрола до голяма степен зависи от фактори като ситуацията в ивицата Газа, световното потребление на горива, нивото на запасите от горива в САЩ и редица други. В рамките на около месец петролът сорт “Брент” поевтиня от 85,4 долара на около 78,8 долара за барел. Това е причината и за поевтиняването на горивата в България. Според хора от петролния бранш засега няма причина да очакваме поскъпване на горивата през следващите месеци, но какво реално ще се случи зависи от факторите, които влияят върху цените на петрола, а те може много бърдо да се променят.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш